Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela upp tab-separerad sträng


|Surfarn|

Rekommendera Poster

Hej, Jag vill kopiera ett antal celler från excel in i ett formulär. När jag klistrar in datan i formuläret så skall cellerna från excell automatiskt klistras in i olika Textboxs.

 

Jag har dock fått problem med att försöka separera den inklistrade strängen till del strängar.

 

 

[color="#0000ff"]Dim[/color] CopiedStr, fields() As [color="#0000ff"]String[/color]
  fields() = [color="#0000ff"]Split[/color](CopiedStr, 9)

 

När jag kör den här kodsnutten så delar den inte alls upp strängen utan den lägger hela strängen i fields(0)

 

9 är asci koden för tab. Har även kollat igenom strängen tecken för tecken och det ska va en 9:a som ligger i strängen vid tabpossitionen.

 

Hur kan jag lösa det här problemet på ett snyggt och enkelt sätt, tycker att det borde fungera, men är inte vidare instatt i VBA.

 

[inlägget ändrat 2007-02-25 23:16:52 av |Surfarn|]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra argumentet måste vara ett tecken och du har angett en integer (9). Använd CHR(9) eller vbTab istället för siffran 9 så ska det bli bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!! Fungerar mycket lättare än att försöka bygga en egen funktion som splittar upp strängen!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr visade det sig att det inte går att använda split eftersom den gamla visualbasic versionen jag kommer använda inte stödjer det, så det blir att bygga en egen funktion i alla fall :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom den gamla visualbasic versionen jag kommer använda inte stödjer det

Hoppsan, hur gammal är den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att den är en bit över 10 år gammal i alla fall. Moderna grejer jag leker med :D

 

Är en terminal som kopplar upp sig till något gammalt stordatorsystem där klienten har visualbasic stöd. Tänkte försöka genom VB försöka förenkla vissa saker så att man slipper göra allt för hand i programmet :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en terminal som kopplar upp sig till något gammalt stordatorsystem där klienten har visualbasic stöd.

Ok, då är jag med. Det är många stora system därute i storföretagen som lever kvar i antik kod (inte minst Cobol-systemen på ex. vissa försäkringsbolag).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...