Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storebror ser dig, än sen ?!?


Jumpen

Rekommendera Poster

Sitter och tittar på agenda nu.

 

Vad är det att bråka om ?!?! Om någon vill se vart jag kör med min bil, hur mycket jag har i tanken osv - vad gör det ?

 

Tycker att en del har en naiv syn på hur system kan utnyttjas. Det finns inget värde att kolla vad jag gör så jag tror ingen kommer att göra det. Och skulle någon vilja göra det så får de väl göra det då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlade om att eu kommer att kräva att alla nya bilar har en inbyggd sändare som kan skicka nödsignaler om du krockar etc. Tex om en krockkudde löses ut så skickas ett meddelande från bilen om vart du är, vilken fart du haft osv så att ambulansen kan skickas ut. Fördelen kan vara att du tex kan vara medvetslös på en enskild väg och därmed inte kan larma själv eller att du inte vet vart du är då du ringer 112.

 

Även om systemet skulle missbrukas - vad har jag att vara rädd för ?

 

Det är ju inte precis någon hemliget vart jag är idag! Det ser man väl genom mobilnätet - eller så kan man bara ringa och fråga :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(En personling åsikt som kanske inte är så mycket grundan i fakta, men men...)

 

Har du något som du skulle vilja kalla privatliv, något som du inte vill att vem som helst när som helst ska kunna ha koll på i detalj?

 

Varje liten detalj i sig är rätt harmlös men när allt slås ihop, integreras och görs lättillgängligt för envar kan man nog säga ajöss goodbye till privatliv.

 

Sätter man inte stopp nånstans eller bromsar utveckligen rejält tror jag vi kommer att hamna där långt tidigare än vi till.

 

1984 var ett tag sedan men den känns bara mer och mer aktuell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlade om att eu kommer att kräva att alla nya bilar har en inbyggd sändare som kan skicka nödsignaler om du krockar etc.

Ok, det har de haft i USA ett bra tag nu och det har tydligen fungerat väldigt bra.

 

Sätter man inte stopp nånstans eller bromsar utveckligen rejält tror jag vi kommer att hamna där långt tidigare än vi till.

Sådana här system är ju till för att rädda liv. Det är ju knappast så att ens sambo eller annan man vill "gömma sig för" har tillgång till denna information.

Precis som med kameraövervakning kanske man teoretiskt förlorar lite privatliv, men vad sjutton om det räddar liv och på andra sätt kan vara till nytta så har jag inga problem med det.

Jag skulle inte ens ha något emot en inbyggd sensor i hjärtat som larmar ambulans om det stannar. Om det kan resultera i att jag får ett längre reellt liv så byter jag gärna bort lite virtuellt privatliv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "alla bilar" kommer ha GPS+GSM i framtiden, kan följande "bra" hända:

 

1) Behövs inga "biltullar". Systemet känner automatiskt av var och när bilen körs. Räkningen dras från visakortet!

 

2) Behövs inga trafikpoliser! En bilpark med inbyggda alkomätare, gps+gsm kan "ringa" polisen automatiskt när någon försöker bryta mot bestämmelserna! -Böterna dras automatiskt (och sekundsnabbt) från bankkortet!

 

3) Polisen kan jobba på "riktiga brott" istället för att kolla om medelsvensson kör 2 km/h för fort eller har 0,21 promille istället för 0,19..

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "alla bilar" kommer ha GPS+GSM i framtiden, kan följande "bra" hända:

Vet inte om du var ironisk eller inte, men det tycker jag var tre bra saker. Dock skall ju förstås inte böterna dras rakt av, det måste ju finnas en chans att överklaga också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana här system är ju till för att rädda liv. Det är ju knappast så att ens sambo eller annan man vill "gömma sig för" har tillgång till denna information.

 

Jo jag förstår att syftet är gott. Det är ju ofta goda syften bakom övervakning av olika slag och så länge det stannar vid det goda syftet och informationen bara används till det den ursprungligen var avsedd för har inte jag heller nåt emot det.

 

Men när det finns tillräckligt mycket intressant information lagrad lite här och var kan den börja bli intressant för helt andra syften. Det kan förstås vara så att information stjäls och används i brottsligt syfte. Men det kan ju också vara så att informationen på helt lagliga vägar samkörs på ett sätt man helst skulle slippa.

 

sensor i hjärtat

 

Kanske inte sensor i hjärtat men hur var det nu med vargarna (har jag för mig) som fick spårsändare fastsatta på sig. Tjuvjägare lyckades komma över utrustning för att pejla in dem och vips så var de borta. Det som skulle hjälpa dem i ett gott syfte blev istället en dödsfälla.

 

OK, nu är väl inte du ett utrotningshotat djur så det kanske är en dålig jämförelse. :)

 

kanske man teoretiskt förlorar lite privatliv, men vad sjutton om det räddar liv och på andra sätt

 

Den dagen det missbrukas är det inte teoretiskt längre.

 

Det mesta av övervakning, registrering o s v kan väl motiveras med att det kan rädda liv, lösa brott m m. Och så länge det är allt som görs är allt väl, men som sagt, hur informationen kan komma att hanteras i framtiden kan ju ingen garantera idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur var det nu med vargarna

 

Har för mej att en del vargar numera är utrustade med GPS,för att

kunna spåras via satellit,för att minimera risken för tjuvjakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, ska satelliten skydda vargen då? ;)

 

Det här jag beskrev var ett par år sedan. Efter det bytte de system som inte kunde "pejlas in" på samma sätt. Kanske det var till just denna GPS-lösning de bytte?

 

Men tekniken bryr sig inte om syftet. Kan en varg lokaliseras med ett gott syfte finns ju den tekniska förutsättningen att lokalisera den i ett ont syfte.

 

Det viktiga i mitt resonemang var inte vilken teknik som används, det viktiga var att den positiva användningen av en övervakning också kan användas på ett negativt sätt. Var och en får väl avgöra vad som överväger, nyttan med det goda eller onyttan med det onda.

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 19:35:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan förstås vara så att information stjäls och används i brottsligt syfte. Men det kan ju också vara så att informationen på helt lagliga vägar samkörs på ett sätt man helst skulle slippa.

Fast med den synen på det så kan man ju ligga gärna stänga ner internet. Det känns lite som skrämselpropaganda som USA håller sitt folk i schack med. Där kan man ju snacka om att folk förlorat sin frihet, eftersom de knappt vågar sticka huvudet genom sin dörr längre, i rädsla för allt mellan himmel och jord.

 

Nä, om man bara skall se det värsta scenariot med ny teknik och andra framsteg så kommer vi ingen vart.

 

Den dagen det missbrukas är det inte teoretiskt längre.

Nä, men det är ändå ingen anledning att gå omkring och rädas hela tiden. Jag tänker ex. inte sluta handla med kort på nätet, eller använda internetbank för att det visat sig att brottslingar använder sig av metoder för att komma åt mina pengar den vägen. Jag kommer heller inte sluta använda bankomat för att det ibland sitter utrustning på dessa.

 

Nä, jag håller med Rodden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast med den synen på det så kan man ju ligga gärna stänga ner internet.

 

Nej nej! Nu har du nog missuppfattat mig!

 

Det är inte tekniken i sig jag har något emot, tvärtom. Det är att tvinga folk att använda den för ett visst syfte jag vill vara försiktig med. Om det fanns något mått av frivillighet vore saken en helt annan.

 

GPS i sig är ju bra för många saker men att alla ska tvingas operera in en pryl i kroppen för att den eventuellt kan rädda liv om man ramlar ihop och inte kan meddela sig tycker jag inte har nåt med tekniken i sig att göra (därmed inte sagt att det nånsin kommer att bli så). Om möjligheten fanns och det var frivilligt känns som en helt annan sak än om det sker med tvång.

 

inte sluta handla med kort på nätet, eller...

 

De sista exemplen du skriver om är ju saker som jag också gör, rätt ofta och utan att oroa mig. Kanske jag bara vill ta det lite lugnt med vissa saker för att se åt vilket håll det bär iväg.

 

Men lite motsträvighet kanske kan vara nyttigt ibland för balansens skull :)

 

Det här är egentligen ingen åsikt, mer en känsla. Förhoppningsvis är det en helt obefogad oro.

 

Så, fram med mer teknik men låt användningen vara frivillig!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-27 11:57:54 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mej att en del vargar numera är utrustade med GPS,för att

kunna spåras via satellit,för att minimera risken för tjuvjakt.

 

Nackdelen är dock att de kunnat spåras för tjuvskytte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...