Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bränna digitalfilm


ivan

Rekommendera Poster

Hej undrar vad som är det bästa format om man skall bränna ut till en dvd skiva,för att få bästa resultat ? har kört över filmen från min digitalvideokamera till datorn är helt nybörjare på detta område

har ett program som man kan konvertera om filerna till olika format ,har provat lite men det blir bara skit av allting inge bra dålig skärpa mm

Någon som har några ideer att dela med sig till en nybörjare ?

 

Mvh Ivan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört över filmen från min digitalvideokamera till datorn

 

Hur har du gjort det? Via USB eller Firewire? Många kamerar skickar ut en lågupplöst version av bilden på USB, medan Firewire är full upplösning.

 

undrar vad som är det bästa format om man skall bränna ut till en dvd skiva,för att få bästa resultat

 

Om du ska kolla filmen i en normal DVD-spelare, ska du bränna ut det i DVD-format (vilket bygger på MPEG2). Detta kan du göra med tex Nero.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från kameran till datorn blir det bäst kvalitet i DV-AVI. Detta format kan redigeras av diverse program, t ex Pinnacle Studio (ej gratis) som också kan bränna ut på DVD-format. Eftersom detta är en formatkonvertering tar detta lång tid. Redigeringsprogrammet skapar ingen ny filmfil, utan endast en liten projektfil med klippmarkeringar. Om du vill kan du också spela tillbaka detta till kameran på en backuptape utan kvalitetsförlust.

 

Du ska alltså inte konvertera själv med något program; ju fler mellanled, desto sämre resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har kört över filmen via firewirekabel ,fick formatet

Typ: Windows Media Video fil ,för att bränna ut den i dvd format

måste jag väl konvertera om den till dvd format ?? eller är jag totalt ute å cycklar ? eller måste jag ha något annat prog för att köra in den i datorn,för att få rätt format ? om jag konverterar om den verkar jag ju tappa något av kvaliten , skall köras i en normal dvd spelare.

 

Mvh Ivan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bränna ut den till en DVD-skiva krävs ett brännarprogram, t ex Nero Vision. Detta program fångar filmen från din videokamera och konverterar automatiskt till DVD-format, vilket består av .VOB (filmfil, en typa av MPEG), .IFO och .BUF (informationsfiler), samt bränner ut på DVD.

 

Ett annat program som jag nämnde ovan är Pinnacle Studio 10, som också är ett avancerat redigeringsprogram utöver ovan nämnda funktioner.

 

Du ska alltså inte konvertera själv!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...