Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera en tabell från en annan


Jan Kivisaar

Rekommendera Poster

Jag har redan postat mitt problem i SQL-delen av Eforum, men inte fått någon respons alls där. Därför provar jag min lycka här. Eftersom jag även kan acceptera ett svar som bygger på en lösning i Access och inte tvunget berör SQL, så hoppas jag undvika anklagelser om korspostning. ;-)

 

Egentligen är det här en del av ett större problem, men om jag bara kan få rätt på denna lilla del så borde resten gå lättare. Notera "borde". ;-)

 

Jag har två tabeller i Access: tblOld respektive tblNew.

 

Tabellerna är identiskt uppbyggda. De har kolumnnamnen ID (primärnyckel) och LiteInfo.

 

Låt oss säga att båda två innehåller följande:

 

ID | LiteInfo
-----------------
1  | Hej
2  | Hopp
3  | Tjo

 

Fast nu lägger jag till en fjärde rad i tblNew:

 

4  | Faderullan

 

Och här uppstår problemet!

 

Hur kan jag göra så att Access uppdaterar tblOld efter innehållet i tblNew?

 

Som sagt, det känns som en av de allra vanligaste frågorna och det finns säkert en superduperenkel lösning... men jag får det inte att fungera!

 

 

/ Kiwi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Access har jag dessvärre inget bra förslag, då jag antar att dess stöd för stored procedures är lika sunkigt som förr.

 

I SQL Server hade jag nog valt att lösa detta just i en stored procedure (eller tja, jag hade nog inte valt att ha två tabeller med identiskt innehåll, men det hör inte hit =) där jag först lägger in posten i tblNew, därefter kontrollerar om den existerar i tblOld och, om den inte gör det, lägger till den.

Alternativt hade jag kanske gjort ovanstående i en INSERT-trigger, men även detta saknas i Access.

 

Access har väl något som kallas för kopplade tabeller. Kan du inte bara göra om tblOld till en, mot tblNew, kopplad tabell?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! :-)

 

Jag kan ju förtydliga lite vad jag är ute efter...

 

Jag kommer att ha en filmdatabas, där information om filmer (titel, år, betyg etc) kommer att lagras i en tabell. Lite då och då hämtar jag in (importerar rentav?) en tabell från annat håll som har nästintill identiskt innehåll, förutom att några filmer kommer att ha tillkommit och eventuellt har några av betygen på äldre filmer ändrats.

 

Mitt "problem" ligger alltså i att uppdatera min originaltabell efter informationen i den nya tabellen.

 

Stored procedures har jag ingen erfarenhet alls av, men det låter lite som om jag skulle kunna lösa det med SQL parat med lite ASP-kod. Kanske i en sorts tvåstegsraket, där jag först lägger till "saknade" rader och sedan uppdaterar raderna enligt den nya informationen.

 

Finns det alltså inget smart SQL- och/eller Access-trick att uppdatera tabell A efter tabell B? Kanske är det jag som har en onödigt komplicerad lösning? :-)

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...