Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildbyrårer för hobbyfotografer?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Hittar inget mer passande forum, men flytta gärna inlägget om det här forumet inte är det mest ultimata. :-)

 

Ni som hobbyfotograferar är säkert i samma situation. Man samlar på sig hundratals bilder från olika tillställningar överallt. Bilder som vore kul att dela med sig av och tjäna en slant på. Jag tänker på omslag till reklambroschyrer, kataloger med mera.

 

Jag är inte så mycket för familjefotografering och för att plåta släkten på julaftnar med mera. Försöker dra omkring med kameran där det händer något ute någonstans. Sedan lagrar jag bilderna på en hårddisk. Där blir dom liggande. Bilderna har inget nyhetsvärde, så att tidningar är säkert inte intresserade.

 

Undrar därför om någon känner till någon bildbyrå där man kan sälja sina bilder?

 

Då för oss dödliga som inte är proffsfotografer utan sysslar med det på vår fritid. Borde finnas, men vet inte var man hittar dom byråerna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på det jag också.

 

De stora bildbyråerna har så stora krav och verkar vara så svåra att komma in på att det inte känns mödan värt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då för oss dödliga som inte är proffsfotografer utan sysslar med det på vår fritid. Borde finnas, men vet inte var man hittar dom byråerna.

 

Kanske dags att starta en sådan byrå? :)

 

Det finns en lågpris-byrå som är webbaserad, har handlat bilder därifrån tidigare men jag vet inte hur dealen ser ut för fotografer. Kan vara värd att titta på i alla fall:

 

http://www.dreamstime.com/

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för tipset!

 

Det finns en lågpris-byrå som är webbaserad, har handlat bilder därifrån tidigare men jag vet inte hur dealen ser ut för fotografer.

 

Dom verkar ha en hel del krav om man läser spalten till höger:

http://www.dreamstime.com/sellimages

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom verkar ha en hel del krav om man läser spalten till höger:

 

Jag tror inte att du kommer att hitta någon annan bildbyrå som inte har liknande krav...

 

De tekniska kraven är inte speciellt svåra, > 3mp är ju i stort sett allt utom bilder från mobiltelefoner och det är väl inte så konstigt.

 

MR-kraven hänrör ju att det är bilder som inte kommer att användas till journalistiskt syfte. I sverige motsvaras detta ju av PUL så en svensk byrå bör ha samma krav - inte minst är detta något som facken pushar hårt för.

 

Kraven kring logotyper osv härrör ju i att sidan är baserad i USA där de kraven är väldigt hårda.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...