Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför funkar inte 24 Mbit?


Krister E

Rekommendera Poster

Har haft några trådar här där jag berättat om mina problem med mitt nätverkskort (integrerat i moderkortet).

 

Jag har testat:

1. Ändrat duplex och speed till 100 mbps och full duplex

2. Startat om modemet (ComHem) ett par hundra gånger.

3. Bytt kabeln som går från modemet till hålet i väggen

4. Uppdaterat nätverkskortets drivisar

5. Pratat med support för mitt virusskydd och gjort några ändringar som dom föreslog

6. Avinstallerat kortet.

 

Till slut köpte jag ett kort på PcCity i Uppsala och installerade det.

Vad hände då? Jo jag kom inte ut på nätet alls! Varken mitt vanliga kort eller det köpta funkade?!

Jag avinstallerade det som finns i datorn för att det inte skulle bli någon slags konflikt, men det hjälpte inte.

 

Är problemet att ett integrerat kort inte kan funka med ett kort som sitter i PCI-bussen eller vad är det för problem som jag har?

 

På bilden jag bifogat syns det integrerade kortet högst upp och det köpta i PCI-bussen under det.

 

Funderar starkt på att skaffa ny dator men det känns lite drastigt med tanke på att den här är bara 1,5 år ung.

 

Någon med några bright ideas får jättegärna höra av sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild?

 

Det kan tänkas att det integrerade kortet behöver stängas av i BIOS, men jag hade inga sådana problem när jag använde både det integrerade och ett separat kort samtidigt.

 

1. Ändrat duplex och speed till 100 mbps och full duplex

Prövat med andra värden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga till bilder funkar inte inte för mig, men bilden visar bara den lilla kuben(nätverksdelen) som sitter på moderkortet samt nätverkskortet i PCI-bussen.

 

Har testat alla värden (10 mbps halv och full, 100 mbps halv och full samt auto)

 

Nämnas kan också att jag ville kolla om det verkligen är 24 Mbit från modemet från ComHem, så jag lånade en kompis laptop, men den kunde inte komma ut på nätet överhuvudtaget.

 

Vet ej om det var några inställningar eller något som vi missade, men ut på nätet kom vi iaf inte.

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 07:56:59 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Kommandotolken (Start - Kör - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

Klistra in resultatet i ditt svar. Eftersom det blir långt så markera (måla) resultatet och tryck sedan på LOG-knappen som finns på samma rad som :thumbsdown::thumbsup: i Besvara-fönstret.

 

Är kabeln mellan modemet och datorn utbytt eller kontrollerad på något annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det som Cecilia skriver, har du provat att ansluta direkt till ditt Motorola eller Thomson kabelmodem? Skriv in http://192.168.100.1/ i din webbläsare, gå sedan till "Diagnostics". Kopiera innehållet och klistra in det här.

 

[Edit: vilka lampor lyser på modemet?]

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 11:23:04 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på jobbet nu men jag ska testa Cecilia, NVM och Tompas förslag så återkommer jag med svaren (om jag får några:)) senare ikväll

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte ditt förslag NVM.

 

Ansluta direkt? Som det är nu så går det en kabel från vägguttaget till modemet, sedan från modemet går en nätverkskabel till datorn.

 

Var finns diagnostics?

 

Jag är som sagt inte hemma nu så jag vet inte tillverkaren av mitt modem, men det är ComHem som tillhandahåller med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte ditt förslag NVM.

 

Jo, om du skriver in http://192.168.100.1 i din webbläsare så kommer du (om datorn har kontakt med modemet) till en "webbsida" i modemet. På webbsidan finns ett antal "länkar" som du kan klicka på (precis som när du surfar på webben), en av dessa länkar heter "Diagnostics" och där kan man se hur modemet "mår", t ex att uppstartsekvensen har gått som den skall, signalstyrka och vilka frekvenser som används för upp&ned

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan jag kom till så finns det 4 alt. System, Signal, Status och Log, det finns ingen Diagnostics.

 

Under System så finns det bl.a en ruta med bit rate för upstream och downstream, är det hastigheten på nätet?

Downstream är det 2902700 bits/sec och upstream är det 1353000 bits/sec.

 

Om dessa bitrate-värden är detsamma som 24 Mbit/s resp 1 Mbit/s som jag betalar för så verkar det ju som hastigheten från modemet stämmer, vilket då betyder att det är något vajsing i min datorn eftersom jag bara har 8 Mbit/s. Resonerar jag fel nu eller...?

 

När det gäller pinget så skickades 4 paket och 4 mottogs inget förlorades så jag antar att den har kontakt med modemet.

 

Dom lampor som lyser på modemet är:

Power-fast

Receive och send data-blinkande

Cable-fast

PC-blinkande

 

Kan ej skriva in ipconfig/all i Kör-rutan, det kommer då upp ett felmeddelande som säger att den inte kan hitta filen ipconfig/all.

 

Tror jag försökt svarat på alla era förslag så jag hoppas ni kan komma från till någon bra förklaring till detta mysterium.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipconfig/all

Det skall vara mellanslag ipconfig /all

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa problem:

Hur får man det svarta DOS-fönstret att stanna kvar?

 

När man skrivit in ipconfig /all så flashar det bara till sen är fönstret borta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia här är svaret på ipconfig/all

 

[log]

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]

© Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

 

C:\Documents and Settings\Spiderman>ipconfig /all

 

IP-konfiguration för Windows

 

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Cartman

Primärt DNS-suffix . . . . . . . :

Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Okänd

IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej

 

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 7:

 

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Beskrivning . . . . . . . . . . . : SiS191 Ethernet Device

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-14-85-55-3C-EC

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 83.253.17.67

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.224.0

Standard-gateway . . . . . . . . : 83.253.0.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.125.1.11

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 83.255.245.10

83.255.249.10

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 26 februari 2007 17:53:52

Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 26 februari 2007 20:53:52

 

C:\Documents and Settings\Spiderman>

[/log]

[inlägget ändrat 2007-02-26 18:42:30 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att du har fått en IP-adress av Comhems gateway i alla fall. Det här är väl det integrerade nätverkskortet, där internet fungerar eller? Då säger ju inte ipconfig något.

 

Downstream är det 2902700 bits/sec

Det där är knappt 3 Mbit/s, är det rätt antal siffror eller har du missat en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag var intresserad av var:

[log]

SNR: 33.5 dB Frequency: 34.8 MHz

Received Signal Strength: -7.1 dBmV Power Level: 45.5 dBmV

Bit Error Rate: 0.000 % Channel ID: 3

Modulation: 256 QAM Modulation: QPSK[/log]

 

Förmodar att du har ett Motorola så "sakerna" kan heta lite annorlunda men jag tror att du förstår principen (jag kan inte koppla in något Motorola just nu). Har du pratat med Comhem?

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet är Webstar och det här får jag fram under signal:

[log]Downstream Channel

The data shown in the table below provides information about the signal coming from the network to your cable modem.

 

Downstream Status

Operational

Channel ID

18

Downstream Frequency

634000000 Hz

Modulation

256QAM

Bit Rate

29114200 bits/sec

Power Level

-2.3 dBmV

Signal to Noise Ratio

34.4 dB

 

 

Upstream Channel

The data shown in the table below provides information about the signal being transmitted to the network from your cable modem.

 

Upstream Status

Operational

Channel ID

3

Upstream Frequency

53104000 Hz

Modulation

16QAM

Bit Rate

1353000 bits/sec

Power Level

54.0 dBmV

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min svar ovan (i den här tråden) så är det tydligen 29114200 bits/sec (jag glömde en siffra när jag jag angav hastigheten tidigare) på downstream vilket är ung 30 Mbit/s, eller...?

 

Så det är ju en bit över 24 så varför i h-e får jag bara ut 8?

 

Pratade med ComHem igår kväll och dom skulle logga ut mig då och sedan logga in mig idag, jag har inte en susning om vad det har för betydelse men jag är villig att testa allt.

 

[inlägget ändrat 2007-02-27 07:48:41 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen aning om hur det brukar se ut med kabelmodem men Power Level -2.3 dBmV avviker mycket från motsvarande värde i Upstream och värdet i NWMs inlägg, så det kan väl vara viktigt att tala om det för supporten.

 

Men vi får väl se vad NWM har att säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi får väl se vad NWM har att säga.

Värdena ser helt OK ut. Något som jag funderar över är vad frågeställarens XP rapporterar för "Link Speed" (högerklicka längst ned och välj "Task Manager" och fliken "Networking").

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt var jag ska högerklicka någonstans men den enda link speed som jag känner till är nätverkskortets och den är satt till 10 mbps och full duplex.

 

När jag ändrar till 100 Mbps så funkar inte nätet längre.

 

Kan nämna att efter ComHems in-och utloggning så går nätet ännu långsammare!

TpTesten klarar inte av att göra en test ens eftersom den "timar out" hela tiden.

 

I skrivande stund så försöker jag få tag i support så att jag åtminstone få 8 Mbit igen (24 känns bara som önsketänkande)

 

NVM, du får gärna tala om var jag ska kolla efter link speeden, så jag kan återkomma med ett svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det är rätt känt att Comhems 24 Mbitlina strular. Har läst otaliga artiklar om folk som blivit lurade på deras maxade lina. Förvånar mig därför inte!

 

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.90297

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och NVM för all hjälp men nu lägger jag ner den här tråden!

 

Pratade precis med support och vi gick igenom div. saker som tptest (urusla värden), radering av temp filer, felsäkert läge, inaktivering av brandvägg, men inget ökade på hastigheten.

 

Så nu skrev hon på ComHem en felanmälan så teknikerna kommer att kolla igenom om det är ngt fel från deras håll, om inte så kommer dom hem till mig och kollar min utrustning (datautrustning inget annat :)).

 

Det jäkliga är att om dom inte hittar något fel på modemet så kommer dom att skylla på min dator och då måste jag stå för kostnaden som är ung 800 spänn. Och hur ska jag veta om mitt nätverkskort funkar som det ska?

 

Det enda jag vet är att Fujitsu support säger att det ska klara 24 Mbit, men eftersom jag aldrig haft den hastigheten så vet jag ju inte om det är något vajsing på kortet eller inte.

 

Hursomhelst tack för hjälp ni har varit mycket hjälpsamma:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt känt att Comhems 24 Mbitlina strular. Har läst otaliga artiklar om folk som blivit lurade på deras maxade lina.

Jo de har haft problem på sina håll i Sverige men när den funkar (vilket den har gjort för mig hela tiden) så håller den vad den lovar. Jag ligger på 23,70Mbps ned och 7,85Mbps upp mätt mot TPTests referensserver.

 

Nu tor jag iofs inte att Comhem är frågeställarens problem då han inte får mer än 10Mbps mellan dator och modem, men det klart det kan ju lika gärna vara fel på modemets LAN-port som på datorn.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...