Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ingen kontakt mellan extern hårddisk och datorn

rolandsk

Recommended Posts

Jag har en extern hårddisk av märket Lacie, 500 Gigabyte, Big Disk. Jag har kopplat in den och satt usbsladd mellan hårddisken och datorn. Problemet är att datorn inte känner av att det finns en extra enhet som kopplas till. Ingen ny enhet dyker upp i utforskaren. När jag kopplar in andra apparater som digitalkamera med mera till usbporten, då fungerar det utan prioblem.

På hårddisken står det och blinkar hela tiden på den runda indikatorn.

Jag hars tartat om och datorn ett flertal gånger och haft på hårddisken hela tiden.

Vad är det för fel?

Tacksam för hjälp.

/rolandsk

Kan du se usb-enheten i datorns diskhanterare?

"Administrationsverktyg/Datorhantering" klicka på Diskhantering, och kolla om den syns?

Du ska få upp den som en flyttbar disk med bestämd enhetsbokstav och lite annan information

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Nej, jag kan inte se usbenheten där. Bara en massa "flyttvara" diskar men inget mer står det på dessa rader. Har prövat att klickan på raderna men får bara felmeddelandet att den inte hittar nån enhet eller liknande.

Har jag "fel" usbsladd. Jag har tagit den som går mellan min scanner och datorn. Men den borde väl fungera?

Om jag hade haft kontakt mellan datorn och hårddisken så hade jag väl fått upp en skylt på skärmen om att en mny mnaskinvara hittats...

En sån "skylt" får jag ju upp annars när jag kopplatg in externa produkter i usbporten...

Tacksam för mer hjälp..

/Rolandsk

Stefan Eklinder
rolandsk skrev:

Nej, jag kan inte se usbenheten där. Bara en massa "flyttvara" diskar men inget mer står det på dessa rader. Har prövat att klickan på raderna men får bara felmeddelandet att den inte hittar nån enhet eller liknande.

En USB-enhet syns oftast bara som en "flyttbar disk".

Om du markerar den "Flyttbar disk" i Utforskaren.

Får du inget vitt fält till höger som är lagringsutrymmet då?

Har du SATA-hårddisk i datorn?

Då borde du ha en symbol nere vid klockan till höger "Säkerborttagning av maskinvara" om du håller muspekaren över en stund. Klickar du på den borde du i rutan få upp dina andra USB-enheter, som du kan stoppa innan du pluggar ur dom.

En av anledningarna kanske att du inte får något meddelande om att du kopplat in en ny USB-enhet. Jag får inte det längre, eftersom jag har SATA-hårddisk i datorn.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Självklart så kan disken vara trasig så det vore bra om du kunde testa den med en annan dator. Det här är dock värt att prova:

Från "Start" > "Kör" skriv cmd. I kommandofönstret skriver du:

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1 (Retur)

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1 (Retur)

start devmgmt.msc (Retur)

Från "Visa" menyn väljer du "Visa dolda enheter".

Ganska långt upp så har du en "rubrik" som heter Disk drives, om du hittar någon/några disk/diskar utöver den som sitter i datorn så raderar du dem.

Bläddra ned till "Universal Serial Bus controllers". Avinstallera samtliga, starta om datorn. Låt datorn hitta dina USB-portar, när den är klar med det så ansluter du disken på nytt.

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...