Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från Win XP till Win 98


daniello

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en ganska så gammal dator som jag har Xp på, men datorn segar ner sig lite för mycket tycker jag. Och nu vill jag ta bort Xp och installera Win 98 på den instället. Hur skall jag då göra då? Har bara installerat Win Xp förut, har inte jobbat med Win 98.

 

Tack på förhand.

 

 

 

/daniello

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du använde din XP-skiva när du installerade XP?

 

Du kan antingen göra på samma sätt med din Win98-skiva, eller använda en gammal hederlig boot/start diskett, och gå via "dosprompten" för att sedan via din Win98 skiva installera.

 

Men till skillnad från XP som har dom flesta moderna drivrutiner inbakade i sin databas, så har inte Win98 detta med samma omfattning, du måste vara beredd att ha samtliga drivrutiner liggandes klara bredvid dig innan du börjar.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej daniello

 

Vad har du tänkt och göra med datorn?

win98 är bra om du vill spela dina gamla 1990-tal spel men har du tänkt göra andra sakar som t,ex skriva, surfa, chatta skulle jag rekommendera något annat. För har du 98 ansluten till nätet så är risken näst intill 100% att du drabbas av någon form av virus/spywares

kanske skulle en lämpligt gratis Linux distribution passa?

Linux är inte svårt så många tror det är bara lite annorlunda.

 

Men som svar på huvud frågan: För att installera 98 efter XP måste du ta bort ntfs partitonen det kan du göra med XP skivan eller med dos programmet fdisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...