Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra windows på separat hårddisk


kongo_lasse

Rekommendera Poster

Hej! (inte säker på om fråga ska ligga här). Har sett att på vissa datorer lägger man windows på en lite separat hårddisk men endast det på, och sedan har man en eller flera större hårddiskar som man använder till allt annat.

 

Vad är fördelen med detta? Och bör man ha en disk som är extra snabb då eller spelar det ingen roll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hej! (inte säker på om fråga ska ligga här). Har sett att på vissa datorer lägger man windows på en lite separat hårddisk men endast det på, och sedan har man en eller flera större hårddiskar som man använder till allt annat.

 

Vad är fördelen med detta?

 

Kraschar Windows, så har du dina filer sparade. För den skull ska du försöka ha backup på andra medium t ex DVD eller dyligt.

 

Jag sparar aldrig något i Mina dokument eller överhuvudtaget på samma partition/hårddisk som Windows ligger på. Många filer har jag därför haft i åratal. Trots krascher och datorbyggen.

 

Och bör man ha en disk som är extra snabb då eller spelar det ingen roll?

 

En Raptordisk snabbar säkert upp starttiden en del. Nu har jag inte testat själv, men läst en del härinne som har det. SATA tyckte jag snabbade upp datorn mycket jämförelse med ATA-diskar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...