Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPUns arbetsfrekvens sänks varje gång datorn startas


themm

Rekommendera Poster

Jag har en Athlon 2500+ som jobbar i 1.833 Ghz. Varje gång datorn startas har arbetsfrekvensen sjunkit till 1.10 Ghz. Vad beror detta på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har sparat inställningen och den försvinner vid omstart så gissar jag på att det är biosbatteriet som är slut.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare CPU /datorer är såpass smarta att de ändrar CPU-frekvens efter arbetsbelastning. Låg/"ingen" belastning=lägsta möjliga hastighet på CPU.

Hög belastning=hög hastighet på CPU.

 

Kanske har du (mot all förmodan) en "smart" dator??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har inte en sån tyvärr =). Har också haft problem med att starta datorn. Måste ibland hålla in startknappen innan den går igång, oftast om jag har stängt av datorn en gång och ska sätta på den precis efteråt. Däremot om jag stänger av datorn och låter den stå över natten går den igång direkt. Kan det ha nåt med nätagget och strömfördelningen att göra?

Det är väldigt störigt att behöva gå in i BIOS varje gång, inte ändra något utan bara spara inställningarna för att få rätt frekvens igen.

[inlägget ändrat 2007-02-23 17:55:54 av themm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...