Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk som hakat upp sig


TomasJohansson

Rekommendera Poster

TomasJohansson

Jag har en gammal IBM-disk som helt plötsligt började låta illa och hittas numera inte i bios. Det hittas ej heller av IBM/Hitachis "Drive Fitness Test". Den låter illa redan när jag stoppar i strömkontakten (utan att stoppa i ide-kabeln). Jag har också testat att öppna disken (ingen garanti kvar ändå...) och då testat stoppa i strömmen och ser då att armen går ut en bit, tillbaka, ut och så vidare. Det är som att den hakat upp sig och skulle behöva "resettas". Jag har också med milt våld testa knacka på disken för att se om det skulle lossna och armen sluta gå fram och tillbaka, men det hjälpte inte heller.

 

Finns det någon som har någon lösning?? Den återfinns alltså ingenstans, varken i windows, bios eller via diverse diskverktyg. Jag har också testat stoppa i strömmen och ide-kabeln när jag haft windows startat, men den känns inte av.

 

Disken är en IBM DTLA-307045 46,1GB. Jag har data som jag gärna skulle vilja rädda innan jag skickar den till skroten...

 

Ska jag testa banka hårdare? :-)

 

/TomasJohansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat disken så är det kört. Öppnar du en fungerande disk så är den trasig efter en öppning.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...