Just nu i M3-nätverket
Jump to content

FORMATERA C:!?!?!?

MrHall

Recommended Posts

HUR F-N FORMATERAR JAG MIN HÅRDDISK, C:

JAG KAN INTE STARTA DATORN UTAN WINDOWS!

HUR GÖR JAG DETTA!?!?!?

/IQ = HOCKEYPUCK

Det beror lite på vilket operativsystem du har?

Med Windows98 så använder du en bootdisk och kör kommandot från A:\ prompten format c: så formateras c-disken.

Har du NTFS filsystem som t.ex. Windows 2000 eller XP så ställer du om startordningen/boot valet i bios så att CD blir första boot val, leta efter boot sequence, boot order, eller boot device.

Sedan startar du datorn med windows installations CD och väljer att formatera ifrån installations menyn.

Titta efter uppmaningen i starten att trycka på en tangent för att acceptera/välja CD boot.

Tunna/

-Ställ in i BIOS att starta från CD

-Stoppa i installations-CD:n med Windows

-Har du S-ATA-disk, tryck F6 för att installera drivrutin enligt anvisning

-Följ anvisningarna om ev partitionering

-Välj installation och formatering

Obs att formatering raderar (=tar bort åtkomsten) hela partitionen och därmed försvinner Windows och alla filer som ligger på C-partitionen! Formatering av C bör därför endast göras vid nyinstallation av operativsystem.

Alla sata-diskar behöver nog ingen speciell drivrutin. Nu är jag inte säker på att det gäller för alla men..

Jag installerade Winxp utan problem med en sata-dvdrom(Samsung dvdbrännare) och en sata-hårdisk (WD Raptor 150 Gb). Inga drivrutiner behövdes för mig.

Själva hårddisken behöver aldrig en drivrutin för att den är SATA-ansluten, det som kan behöva en drivrutin är SATA-kontrollern på moderkortet. Några kontroller fungerar ändå, eller om de drivrutinerna är inbyggda i XP, så då behövs inte steget med F6.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...