Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hänga ut namn


0x2A

Rekommendera Poster

H.

En person jobbar centralt offentligt, nu har ledningen där fått för sig att lägga ut personinfo på personalen med bild, namn och hemadress på jobbets websida.

Får man göra så utan personens tillstånd ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske i Sverige. Kanske maila eller ringa datainspektionen.

Och säg till på jobbet att du inte vill att namn adress osv läggs ut.

Påpeka den risk det kan innebära för din familj.

 

Hustrun till en av mina kamrater valde att byta arbeta från akutmottagningen på ett större sjukhus till en privatläkare pga de hot och den arbetssituation hon upplevde typ uppmaning fixa skottskador utan patientens namn, journaler eller rapport/kontakt med polisen. För de visste ju var familjen bodde.

 

En kollega på jobbet har råkat ut för något liknande. De ville lägga ut hans 2 döttrar och alla andra barnen på dagis med namn och bild på dagis hemsida. Han påpekade det olämpliga att lägga ut namnen tillsammans med fotot på dagisgruppen.

"Lena, pappa kan inte hämta dig idag utan det ska jag göra så åker vi hem till pappa och mamma." typ. Och namnen lades inte ut.

 

I Danmark gäller helt andra regler. Det är inte tillåtet fotografera människor tex vid deras hem och publicera bilderna. Passregister där du kan hämta bilder är inte hellre offentliga. Vill en person inte komma i tidningarna så är det ingen lätt uppgift för tidningarna att få tag på en bild. I varje fall har det varit så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf

 

"Arbetsplatsen

Namn, befattning, telefonnummer, e-postadress och liknande arbetsplats-relaterade personuppgifter kan normalt publiceras på en webbplats utan den registrerades samtycke. Vill man däremot lägga ut t.ex. hemadress, hemtelefonnummer eller foton bör man fråga personen först."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju fråga sig till vilken nytta uppgifterna läggs ut?

 

Jag kan inte se en enda vettig anledning att lägga ut sina anställdas adresser på nätet.

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

För mig så blir ett företag/organisation mer trovärdig om det finns namn och telefonnummer, än ifall det står någon "anonym postboxadress".

 

Det är visserligen vad jag tycker, men det är ju framförallt om jag ska köpa en produkt/tjänst man gärna vill veta vem som står bakom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...