Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BBB 100Mbit -> Switch -> trådlös router, en möjlighet?


Chrillea

Rekommendera Poster

Har stött på ett litet problem som jag alls inte tänkt på innan jag nyligen uppgraderade mitt BBB till 100Mbit.

 

Min router måste ha dålig throughput. Kommer inte över 30mbit/s nedströms hur jag än vänder mig. (Linksys WRT54G ver 5 - kör ej trådlöst). Kopplar jag förbi routern är det inga problem att komma upp i hastighet dock.

 

Jag skulle bara kunna köpa en switch, och plugga in mig där om det inte vore för att min flickvän kör sin laptop trådlöst, och vill fortsätta göra det.

Så frågan är, kan jag köpa en switch, och koppla såhär?

 

bbb100 -> switch -> trådlös router.

 

Detta skulle innebära att jag pluggar in min dator i en port på switchen, och routern i en annan. På så sätt får jag mina Mbit som jag trånar efter, och hon får behålla sitt trådlösa.... Alla problem lösta eller finns det någon hake med att koppla på detta sätt? Jag är medveten om att jag blir utan brandvägg osv osv.

 

Hade jag haft en switch hade jag provat. Men då jag inte vill köpa någon i onödan tycke jag det var lika bra att fråga först. Vill inte springa och köpa någon mer router med högre throughput om det inte är sista utvägen...

 

Mvh Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alla 10mbitare...

 

Hahahahaha :) Men det har ju inte med throughput att göra. Dessutom finns det väl inge (nya) såna att köpa nu?

 

Finns 100Mbitare som inte klara 100Mbit sammtidigt på alla portar...

 

Men finns det någon som inte skulle klara uppgiften som trådskaparen ska ha den till?

 

Vad gäller routrar är throughput LAN-WAN av största vikt att kolla men jag tror den parametern är helt oväsentlig i det här fallet, det är inget man behöver bekymra sig för alls.

 

[inlägget ändrat 2007-02-23 06:00:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, finns det switchar som inte orkar med 100Mbit/s?

Jag vet inte, men i någon annan tråd var det någon som ansåg att man måste ha Gigabit-switchar när man hade 100 Mbit/s internet. Men det var ju bra att du anser att det ska gå bra med en 100Mbit-switch. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte det jag ansåg, jag nog blivit missförstådd :)

 

100MBits/s som maxfart på enskilda portar har inget att göra med vilken throughput den har.

 

En 100Mbit/s-switch kan mycket väl ha större throughput än en Gigabitswitch om man med throughput menar den totala trafik som switchen switchar (summan av all trafik mellan alla portar).

 

För hemmaroutrar brukar throughtput LAN<->WAN vara flaskhalsen men det är en helt annan sak. Switchdelen på en hemmarouter har sedan en helt annan gräns för _sin_ throughput.

 

Personligen tror jag inte du idag kan köpa en ny switch som inte orkar med en 100Mbits-lina. Ska du däremot belasta alla anslutningar maximalt, ja då blir det aktuellt att titta på switchens throughput.

 

Switchar med 1Gbit/s som maxfart på enskilda portar är väl inte speciellt mycket dyrare idag men som sagt, det har inget med switchens throughput att göra.

 

[inlägget ändrat 2007-02-23 08:57:14 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...