Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta cellreferenser i en formel


andjoh78

Rekommendera Poster

Har ett dokument som har massa formler

 

tex

 

=+Underlag!K6+Underlag!E21+Underlag!K21

 

skulle vilja automatiskt ändra dessa siffror till +1 dvs

 

=+Underlag!K7+Underlag!E22+Underlag!K22

 

Finns det något smidigt sätt för att göra detta?

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera ned formeln en rad så räknas de upp en rad... Vill du ha tillbaka dem där de ursprungligen stod är det bara att klippa ur den nya raden och klistra in den över den gamla formeln. Det är nog det enklaste sättet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det knepet känner jag till :thumbsup:... men problemet är att det att det är fullt med formler runt omkring vilket gör att jag då måste kopiera formeln till en tom yta och sedan dra ned den så att jag får den uppdaterade formeln och sedan kopiera den på nytt så den kommer tillbaka till det gamla stället...då är det nog lättare att ändra manuellt.

 

Men i och med att det är så många olika formler som ska ändras så skulle det vara nice om det gick att göra något med automatik.

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att formlerna ser mer eller mindre likadana ut och du skall uppdatera samma parameter i alla celler kan du göra enligt följande:

 

Markera första cellen du vill uppdatera

Håll in Ctrl och markera alla andra celler du vill uppdatera

Uppdatera den sista cellen du markerat, t.ex. en 7 istället för en 6

Tryck Ctrl+Enter så uppdateras alla celler du har markerat.

 

 

Edit/ Om det är samma värde du skall uppdatera i alla celler varje gång så är det bättre att du lägger detta värde i en egen cell som en absolut referens /Edit

 

Vi borde ha betydligt fler blygsamma genier i landet. I dag, vad jag kan bedömma, är vi inte mer än ett tiotal...max!

 

[inlägget ändrat 2007-02-22 15:19:59 av Gubbero]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formlerna ser lite olika ut dvs vissa hämtar från 4 ställen i fliken underlag andra bara från 1 ställe i underlag. Det enda de har gemensamt är att de alla ska flytta en rad nedåt!

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför denna ändring måste jag nog fråga?

 

Ett annat sätt är att attackera dina data. Infoga en rad där ovan dina data och kopiera sedan upp de en rad.

 

Och är detta en ändring som riskerar att ske igen kanske ett annat sätt att slå upp värden är av intresse?

 

Annars kan man tänka sig att skriva en liten snutt VBA-kod som gör följande:

1: Du markerar ett område som ska bearbetas

2: Koden infogar en rad mellan varje rad inom området

3: Varje gammal rad kopieras ned en rad.

4: Alla gamla rader klipps ur och raderas.

 

Sedan borde alla cellers formler vara uppdaterade.

Det hela låter dock som ett problem man borde ha kunnat undvika.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första exempel i inlägget ovan var väl inte så avancerat?

 

Men min fråga kanske är svår: Varför denna ändring?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att förklara...vi har en månadsrapport som ska hämta månadens siffror ur underlagsfliken och addera dessa till det ackumulerade från tidigare månader. Så när det är ny månad kopierar vi det gamla dokumentet och ändrar formlerna så att de pekar på den nya månadens siffror men behåller det ackumulerade från tidigare månader.

 

//Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så risken finns att denna ändring kommer behöva göras även nästa månad och månaden därpå och ....

 

Så kanske en struktur där du letar reda på cellreferensen vore passande?

 

PASSA är expert på att leta bland exempelvis rubriker och INDEX i sin tur dess perfekta partner vad gäller att hämta data. Bra att använda om det är flera formler som delar vad PASSA slår upp annars är LETARAD det verktyg som vanligtvis används.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...