Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka nytt jobb, chefen som referens?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Detta är nog ett problem som alla haft, eller kommer att få.

 

Jag har det dessutom dubbelt upp...

 

1. Jag håller på att söka nytt jobb. Jag vill gärna ange min nuvarande chef som referens, MEN detta är ju naturligtvis inte så lämpligt, eftersom jag ju hittills bara _söker_ jobb. När jag väl hittat ett, vill jag ju meddela min chef detta i lugn och ro. Jag vill INTE att någon eventuell ny arbetsgivare ringer upp honom.

 

Eller, ska man vara så ärlig, att man säger "jag kommer söka nytt jobb"?

 

2. Jag har fått erbjudande om ett nytt jobb inom samma företag jag redan är anställd inom. Min nuvarande chef vet givetvis om tjänsten, men inte att jag blivit erbjuden den.

 

 

Mera fakta: Jag har sedan sensommaren jobbat som vikarierande chef på ett lokalkontor och jag trivs ypperligt och min chef har nämnt goda ord, både för mig och åt mig, vilket alltid är trevligt. Men jag känner att jag kommer inte en centimeter längre i min egen utveckling om jag är kvar här, alltså vill jag flytta på mig.

 

Vad hade ni gjort? Har ni varit i liknande sits?

Min reservplan, är att väcka liv i mitt företag som jag har vilande...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur relationen med chefen är tycker jag. I ett fall har jag kunnat säga till att jag söker nytt jobb och den chef jag hade visste att jag för min egen utveckling var tvungen att söka det.

 

Det bästa är ju att köra med så öppna kort som möjligt tycker jag.

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som jonasw skrev så beror det nog mycket på hur din relation med chefen är.

 

Har själv haft en liknande situation under senaste tiden då jag sökt mig vidare från min nuvarande arbestgivare. Till en början sa jag inget till min närmaste chef om det. Men insåg efter ett tag att även om jag bara sökte jobb så var det bra om min chef visste om detta, inte minst eftersom en del frågar efter referenser, och min chef var i detta fallet den person som hade bäst koll på vad jag sysslat med och hur jag utfört mina uppgifter. Jag har haft en bra relation med min chef så jag visste att det inte skulle uppstå några problem. Handlar nog mycket om tillit också, att den man berättar det för inte pratar om det med andra inom företaget.

 

Så känner du att du kan lita på din chef. Berätta det! Att inte berätta kan bli till din nackdel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare.

 

Skulle jag söka nytt jobb idag skulle min chef vara en definitiv referens. Hon vet redan att jag bara kommer vara här ett par år och sedan gå vidare så det är inget konstigt med det.

 

Förra jobbet var helt annorlunda. Jag hade en urusel relation med min dåvarande chef och jag knystade inte ett ord förrän allt var påskrivet och klart. Däremot hade jag min chefs chef som referens, med henna hade jag en mycjket bra relation sedan ett tidigare jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Mr Andersson
Det beror lite på hur relationen med chefen är tycker jag

 

Vi har en bra relation, anser jag. Jag kan utan svårigheter ta upp problem och diskutera med chefen. Det har hänt att jag berättat för honom vad han ska göra för att lösa en viss situation :) Jag vill nog närmast se det som att vi samarbetar mot samma mål, men jag respekterar givetvis det han säger, han är ju trots allt min chef...

 

Chefen har också uttryckligen sagt att han är nöjd med det jag gör, och om jag då kommer till honom och säger att jag håller på att söka nytt jobb och vill honom som referens, finns det då risk att han sätter sig på tvären och börjat motarbeta detta, på ett eller annat sätt? Såna tankar åker omkring just nu.

 

 

Det bästa är ju att köra med så öppna kort som möjligt tycker jag.

 

Ja, det är oftast så jag gör, då kan man inte bli beskylld för att gå bakom ryggen eller nåt annat otäckt. Men ibland är det kanske inte alltid så lämpligt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Skulle jag söka nytt jobb idag skulle min chef vara en definitiv referens. Hon vet redan att jag bara kommer vara här ett par år och sedan gå vidare så det är inget konstigt med det.

 

Sant. Min nuvarande chef är bra och jag skulle nog vara lite väl elak mot honom om jag bara stack utan att "förvarna" honom.

 

Min förra chef, där har jag samma erfarenhet som dig. Jag sa helt enkelt upp mig pga diverse omständigheter, utan att ha klart med nästa jobb, så illa var det. Men det löste sig, bättre än jag hoppades på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...