Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 HDD, Jumpers hjälp.


eXoRz

Rekommendera Poster

Tjenare! tänkte höra om nån hade lust att hjälpa mig med Jumpers till mina 2st HDD:ar.

 

Har haft problem under en längre tid med hårddisken så nu har jag bytt ut den och jag plockade ut båda på samma gång för att byta till slave.

 

Nu har jag en ny seagate barracuda 7200.10 400GB. och vill ha den som en slave. Och min andra Hårddisk (Maxtor diamondmax plus 9 200GB ATA/133 HDD) Som en Master.

 

Till min fråga, går detta? och hur ska då jumperna sitta baktill? :) har läst å försökt pulat men det slutar med att i BIOS hittar jag bara Seagate hddn och den sitter som slave :( problems...

Vore oerhört tacksam för svar:):thumbsup:

Mvh/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till min fråga, går detta? och hur ska då jumperna sitta baktill? :) har läst å försökt pulat men det slutar med att i BIOS hittar jag bara Seagate hddn och den sitter som slave :( problems...

 

Maxtorn: http://www.seagate.com/images/support/en/us/mxo_ata_jumpers.gif

 

Seagaten: http://www.seagate.com/images/support/en/us/u5_family_1.gif

 

Maxtor och Seagate har visst gått ihop så därför ligger båda bilderna på seagates server, ifall du tycker att det ser konstigt ut. :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Dune för hjälpen. Den hjälpte enormt;)

 

 

Dock stötte jag på ett problem när jag skulle installera windows xp pro... Fick ett fel meddelande när jag körde installationen(olika filer varje gång) stod att en fil fattades, "tryck retur för att försöka igen". så jag trök retur och det var inga problem, men när den installerat klart där ska man köra den riktiga installationen och laddar windows när man startar så ska man komma in i windows men datorn startar om.. och om och om igen efter varje gång man tar sig dit.

 

Jag vet att detta lät oerhört förvirrande, möjligtvis för att det är det. har testat en anna xp skiva också utan nån större hjälp. Börjar misstänka att det kanske inte var HDD problem från första början? =/ skumt...

 

Nån som har ett bra svar? Mvh/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej glöm det sista jag skrev där.

 

Har lyckats fått igång xp nu och är inne i windows och ser över "Diskhanterningen" på "Hanteraren". men det är något som inte stämmer... det står att båda Håddiskarna bara har kapaciteten 127,99GB? är något som inte stämmer =/ hur kan det vara såhär? när mina hårddiskar ligger på 400GB & 200GB!? =/

 

Mvh/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för tipsen osv. nu har jag laddat hem sp2 men det funkade inte heller, står att det är fel på filerna osv.

det är likadant när man ska installera någon större fil än 50mb. Tex om man skulle ha en stor fil på ca 4gb nerpackat i flera olika .rar filer och sen ska man extracta så blir det error.

Så jag kan inte installera filer som är stora som tex. Spel. har inte kunnat spela på ett halvår, och jag har hört mig för men ingen verkar hitta problemet.

 

Har även bytt Hårddisk utan några som helst framgångar.

Så då måste problemet ligga någon annanstan, frågan är vart?

när jag startar datorn så ser det... ursäkta min dåliga svenska Förj*vligt ut på skärmen, bokstäver och siffror är över hela skärmen... ser knappt vad det står ute i biosen, men inne i windows är det inga som helst fel så.

Får även bluescreen till och från, men som sagt. olika filer som är fel olika gånger, så det är aldrig samma fil heller! ? =/

 

Vore oerhört tacksam för alla svar jag kan få! :)

 

ps. Skickar även med en länk till bilden av error som det blev när jag skulle installera ett spel, är likadant error jämt när man installerar spelet(har även laddat ner det flera gånger, jag vet att spelet funkar (förde över det på en annan dator från min och vips så fungerade det utmärkt på den datorn)

 

http://www.hidebehind.com/AEFE0DE7

 

Mvh/Andreas

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 02:51:18 av eXoRz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ex om man skulle ha en stor fil på ca 4gb nerpackat i flera olika .rar filer och sen ska man extracta så blir det error.

Det låter som om den har formaterats i FAT32.

 

Saxat från 64bits.se

Diskar över 128 gigabyte (137 438 953 472 bytes) har nu kommit ner i så låga priser att många har börjat köpa dom, så det har börjat dyka upp fler och fler trådar där folk frågar varför dom bara kan använda 128 gig av sina nya diskar, här följer lite information om hur man installerar och aktiverar stöd för 48bit LBA:

 

Hårdvara:

För diskar anslutna till moderkortets kontroller, se till att du har senaste bios och drivrutiner till moderkortet.

För diskar anslutna till extra kontrollerkort, se till att du har nyaste firmware till kontrollerkortet.

 

Mjukvara:

Windows XP

Windows 2000, denna guide saknar dock en liten del:

Citat:

On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:

Value name: EnableBigLba

Data type: REG_DWORD

Value data: 0x1

 

Man ska på rätt ställe i registret skapa en ny registertråd av typen REG_DWORD och sätta namn EnableBigLba samt hexadecimalt värde 1, försöker man kopiera in 0x1 som jag gjorde översätter windows det till 411 (jag skojar inte).

 

Det ska gå att konvertera till NTFS genom cmd, kan inte koden dock

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 13:05:20 av .Tompa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...