Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matematisk gåta om otrogna fruar ( kan ej lösa)


zeptemer

Rekommendera Poster

Hej, fick den här gåtan i skolan idag ( jag är 15 år och går i nian så den borde inte vara så svår att lösa kanske) och jag förstår inte hur man ska lösa den!

 

Jag kanske borde frågat lite noggrannare om detaljer men här är alla information vi fick

 

 

Det är en påhittad berättelse som handlar om en stad i antikens grekland ( ungefär vet inte riktigt) , när den styrandes fru var otrogen så infördes en lag att man skulle döda otrogna fruar.

 

 

Frågan

På den trettioende dagen ( sedan lagen införts) så dödades 30 fruar av sina män, hur gick detta till? Hur kunde 30 fruar dödats på en och samma dag, alla måste ju fått reda på då samtidigt att deras fruar var otrogna

 

Ledtrådar

 

Om en mans fru är otrogen, så vet ALLA det förutom honom

På den första dagen när lagen införts så var minst en mans fru otrogen, även detta vet ALLA i staden.

 

Det jag har kommit fram till

Alltså så måste ju minst två män varit otrogna första dagen för om det bara var en så skulle ju INGEN ha skvallrat till honom, och eftersom han vet att minst en varit otrogen första dagen så vet han ju då automatiskt att hans fru varit otrogen, då skulle han ha dödat henne. Om två fruar var otrogna så skulle båda männen ha fått skvaller, en skulle ha fått veta om den andra mannens otrogna fru och den andre skulle få veta om den mannens otrogna fru. Då skulle de ju inte veta helt säkert att deras fruar var otrogna, alltså skulle ingen dö.

 

Mer har jag inte kommit fram till, snälla hjälp mig! Jag kan inte sluta tänka på den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

det finns ett lätt svar:P

 

Man bestämde att när lagen har trätt i kraft så ska dem avrättas på den siste i varje månad:thumbsup:

 

P.S. Kanske ändra i profilen att du är 15 istället för 28? :)

[inlägget ändrat 2007-02-20 19:36:25 av webbaccess.net]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja tror inte riktigt det är det som är svaret.... det ska vara nån sorts matematisk beräkning i alla fall

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tror jag nästan fattar nu men varför just den 30?

 

Om två mäns fruar var otrogna så skulle de höra skvallret och anta att den ena skulle skjuta sin. Men nästa dag så ser de att hon lever, och antar det att det finns en till och eftersom de inte fått nåt annat skvaller vet dem att det är deras fru. men varför väntar allihopa till den trettioende?? Det är det jag inte förstår...

 

"The 40 men whose wives were unfaithful would have known about the other 39 and expected them to be shot on the 39th night." Innan i texten står det också att Now, life has been continuing its uneventful course for some time when, one fateful summer's day, June 1st actually, the Mayor summons all the townsmen to a meeting in the town hall. 'I am very sorry to have to tell you this,' he says, 'but there is an unfaithful wife in this town.' The meeting ends and the men disperse. Varför sköt de inte på en dagen?

 

 

Om det var två som var otrogna på första borde ju en ha skjutit sin på den andra? Alla väntade till den 30, nån som kan få mig att förstå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Again, this line of reasoning grows to fit the total number of unfaithful wives" så 30 otrogna fruar blir alltså = trettioende dagen, det är det jag inte förstår hur det går till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var två som var otrogna på första borde ju en ha skjutit sin på den andra?

 

 

 

2 var otrogna skulle båda ha skjutit sina på den andra. inte en.

 

om 30 är otrogna så vet alla om 29 andra men när den 30 dagen kommer vet den 30 att även hans fru måste vara otrogen. och eftersom alla blir den trettionde så skjuter alla sina den 30 i månaden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst den engelska varianten, och ser nu ett fel i din frågeställning:

 

Du gav oss svaret direkt - att 30 kvinnor mördades dag 30. Det du skulle sagt (och som står i det engelska) är att det är 30 otrogna kvinnor, och frågan är när/hur/om de mördas.

 

Om du ännu inte förstått varför alla dör den 30e, läs den engelska förklaringen med svarta och vita hattar så kanske det klarnar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...