Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bonus, anställning


agge

Rekommendera Poster

Jag har varit anställd på en bank i cirka 2,5 års tid, fastanställd. Jag slutade min anställning i mitten av november. Nu har jag lite meningsskiljaktligheter gällande bonusen. Banken menar att jag inte är berättigad till bonus för de månader jag arbetat. Däremot så var jag berättigad till bonus det år jag började till de månader jag varit anställd.

 

Är det någon som vet vad som är brukligt i dessa sammanhang..

 

/agge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken menar att jag inte är berättigad till bonus för de månader jag arbetat. Däremot så var jag berättigad till bonus det år jag började till de månader jag varit anställd.

Kan du förtydliga detta lite, jag förstår inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inledde min anställning under sommaren 2004. I mars 2005 fick jag bonus för de månader jag arbetat år 2004. Jag slutade min anställning i november 2006. Bonus är beräknad per kalenderår. Jag tycker därför att jag bör vara berättigad till bonus för de månader jag arbetet, således från jan-nov 2006. Denna bonus skall betalas med marslönen.

 

Tack för ditt intresse

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag tror jag förstår

 

Du har fått bonus för ca 6 månader för 2004

och hela bonusen för 2005

men ska inte få bonusen för de elva månader du jobbat under 2006.

 

Låter lite (mycket) märkligt, det beror helt å hållet hur bonusavtalet är skrivet.

Kan luska lite med min lönekille på jobbet hur det fungerar i mitt fall, dock inte banksysselsättning.

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att kolla i ditt bonusavtal.

 

Jag tror att det är ganska brukligt att årsbonusavtal har utformning liknande:

 

Bonusen utbetalas i samband med aprillönen för föregående år till den som var fast anställd per den 31 december föregående år.

 

Dvs du är förmodligen inte berättigad till bonus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Bonusavtal lyder enligt följande

 

Syftet med resultatandelar är att öka och stärka medarbetarnas motivation för extra ansträngningar för kunder och banken. Resultatandelar förtjänas genom att bankens resultat efter kreditförluster överträffar ägarnas avkastningskrav på det egna kapitalet. ...

 

 

 

 

Eventuell resultatdelning för 2006 fördelas lika mellan bankens medarbetare efter årets tjänstgöring (en heltidsanställd ger 1,0 andelar). Utbetalning för verksamhetsåret 2006 kan ske tidigast i februari 2007. Bankens kostnad är inklusive sociala kostnader......

 

 

Svårtolkat när det inte står något om att man skall ha jobbat hela året.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...