Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Latency och plugins på cubase sx


Smaragd

Rekommendera Poster

Jag kör cubase sx på en pc med windows xp home. Ljudkortet är ett Turtle beach santa cruz och är ca 3 år gammalt. När jag spelar in via midi med santa cruz inbyggda ljud (jättetråkiga) så fungerar allt perfekt. Väljer jag en plugin synt så drabbas jag av latency, dvs att det finns en fördröjning mellan mitt tangentanslag på midi-keyboarden tills dess ljudet kommer. I cubase sx (version 1.078 eller nåt liknande) hittar jag en inställning för latency för audio men inget för midi.

Någon som känner till hur man kan fixa detta?

 

Söker också efter bra och helst svenska forum för cubase användare?

Tips mottages tacksamt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa att ditt problem handlar om ASIO. Kolla på Turtles hemsida om det finns nya drivrutiner till ditt ljudkort (med ASIO). Sedan måste du välja att använda den drivrutinen för ASIO i Cubase också.

 

 

Bättre att vara på hal is och ha det glatt än gå i leran och sörja...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Weldit,

 

Gjorde som du sa. Hämtade senaste drivrutinerna från Turtles hemsida och installerade dom.

Det är också den drivrutinen jag använder i Cubase (tror jag ?).

Hur kollar jag det för att vara säker?

Problemet kvarstår fortfarande

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr fel dator just nu så jag kan inte kolla, men vad jag minns så var det i Device setup, finns en listruta under VST(någonting) settings där det står ASIO driver.

I den listan skall du välja ditt ljudkorts ASIO drivrutin.

Jag kan kolla mera exakt i morgon om du inte hittar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte med bilden tyvärr. Det blir förbjuden åtgärd trots att bilden bara är 37k

Men så här står det i alla fall på VST Multitrack och fliken Setup

4 | Number of Disk Buffers

256 KB | Disk Buffer Size

ASIO Direct Full Duplex Driver | ASIO Driver

Release ASIO Driver in Background är inte ikryssad

 

Känner du igen detta ?

 

 

 

 

 

 

 

Tror det är så jag gjort. Bifogar en bild från min device setup

Alternativet att välja är ASIO Multimedia driver och det har jag provat utan någon skillnad.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 22:55:00 av Smaragd]

[inlägget ändrat 2007-02-26 22:59:45 av Smaragd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjemän, det är precis där jag menar! Skickligt att hitta dit, trots min taffliga beskrivning...:thumbsup:

Vad jag förstår så finns det alltså ingen ASIO drivrutin för ditt ljudkort, för hos mig finns det tre st att välja på:

Båda dem som du har och den tredje (som jag använder) är ASIO 2.0 Maya44 MKII. Mitt ljudkort heter alltå Maya44 MKII.

Jag hittade en FAQ hos TurtleBeach där svaret anger att de flesta korten inte har stöd för ASIO. Men du har fått det till att funka förut?....eller?

http://support.turtlebeach.com/site/kb_ftp/587516737.asp

 

Jag är ingen riktig expert på detta (har precis kommit igång lite själv), men jag skulle nog ställa ner Disk Buffer Size till 128 om jag var du, större buffert = mera skrivs till hårddiskens buffert = tar tid att hämta upp igen...och så skulle jag försöka hitta ljudkortets egen kontrollpanel och leta efter inställningar så som latency, samplerate, och möjlightet att ställa bithastighet och frekvenser. Har du tur finns det något där.

 

Jag hittade det här också, det kanske kan vara till nytta?

http://mailgate.dada.net/comp/comp.sys.ibm.pc.soundcard.music/msg04588.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Weldit,

Jodå, hittade dit gjorde jag allt. Skall testa att ställa ner min Disk Buffer Site, fast jag tror inte det direkt påverkar min latency. Det är nog bara att inse att mitt kort inte är optimalt för hemmastudion och musik kreation.

Hur som helst fungerar det ju hyffsat att spela in så länge man inte lyssnar på sig själv (monitoring) medans man spaelar in. Har testat det ett par gånger och det går rätt bra.

Är helt nybörjare själv och har fått den här äldre versionen av Cubase SX av en kompis som gått över till Pro Tools.

Finner jag att detta är nåt jag vill utveckla får det nog bli med en annan dator eller åtminstone ett bättre ljudkort. Kanske t.o.m. satsar på Pro Tools själv. Då ingår ljudkortet i MBox 2 har jag förstått.

 

Kollade på de båda siter du länkade men insåg nog bara att jag har fel kort för detta.

 

Tack än en gång för att du tog dig tid.

 

Stänger tråden för denna gång

 

MVH

Smaragd

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...