Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Semesterlön


Mr Andersson

Rekommendera Poster

För några år sedan jobbade jag som tillsvidareansälld, då fick jag semesterlön den tiden jag hade semester, dvs vanlig lön plus 10% semesterersätting.

 

De senaste åren har jag varit timanställd, och får då intjänad semesterersätting utbetald i majlönen. Men när har får jag ta den där semesterledigheten, som jag ju borde ha rätt till? Med lön?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är timanställd har man väl ingen semester(*)? Däremot brukar värdet av semester ingå i timlönen. Och jobbar man inte under ett par veckors tid får man ta av det man sparat.

 

Så har det i alla fall varit för min sambo när hon varit timanställd.

 

(*) D v s tid då man inte arbetar men ändå får lön.

 

[inlägget ändrat 2007-02-20 08:31:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när har får jag ta den där semesterledigheten, som jag ju borde ha rätt till? Med lön?

 

Hmm först så tyckte jag att det var klart att du hade rätt att ta ut obetalda semesterdagar men när jag läste lite noggrannare så är det nog inte så. Du har redan tagit ut dina semesterdagar i och med att din sparade semesterlön betalas ut med majlönen. Så om du vill vara ledig så är det nog vanlig obetald ledighet eller tjänstledig eller vad du nu vill kalla det som gäller.

 

Det finns dock ingen anledning till att du inte skulle få spara din semester och få den utbetald på precis samma sätt som när du var timanställd så prata med den löneansvariga om att du vill göra så så kan du ta din semester precis som vanligt.

 

Vad jag funderar på är om man egentligen får göra som ditt företag gör, jag är inte 100% säker men jag är väldigt tveksam framför allt om du inte vill ha det så.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig, gör ett nytt försök.

 

Jag är alltså tillsvidareanställd och jobbar efter schema, men får timlön. Antalet timmar har hittills blivit nästan heltid.

 

När jag hade månadslön, fick man ju den lönen även om man hade semester, samt ett tillägg på 10%. Eller minns jag helt fel?

 

Det jag undrar, är varför jag inte får lön de dagar jag tar semester?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade månadslön, fick man ju den lönen även om man hade semester, samt ett tillägg på 10%. Eller minns jag helt fel?

Det låter normalt.

 

Hur stort belopp får du utbetalat i maj, är det ungefär ett belopp som motsvarar 5 veckors lön eller är det bara ett belopp som motsvarar de 10% extra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med semesterersättningen menar du då att du bara får tillägget som är på några hundra om dagen?

 

I såna fall är det nåt skumt, man har alltid semesterersättning oavsett anställningsform fast man kan välja att få ut den vid varje löneutbetalning eller spara och ta ut i samband med att man tar semester. Att baka in den i lönen är inte tillåtet.

 

Enklast är nog att du frågar den löneansvariga.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva ordet semesterersättning används för de pengar som man får när man slutar ett företag och som är ersättning för den semester man tjänat in men inte har kunnat ta ut.

 

Det är nog semester(dags)tillägg (http://www.orebroll.se/padata/handbok/ledigh.htm#seml%F6n) det gäller i denna diskussion, dvs ca 4 dagars extra lön för en månads semester (fast beloppen varierar med anställningsavtal). Ska jag då tolka dig som att du får ut en extra lön som motsvarar ungefär 4 dagar i maj?

En liknande diskussion: http://www.shortcut.nu/default.ns?lngItemID=526&action=viewcontribution&intContributionID=216708

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med semesterersättningen menar du då att du bara får tillägget som är på några hundra om dagen?

 

Jag menar de 10% som läggs på lönen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag då tolka dig som att du får ut en extra lön som motsvarar ungefär 4 dagar i maj?

 

Jag kan inte de exakta termerna, jag menar de 10% som läggs på lönen, det är bara dessa som betala ut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du får 10% extra för varje timme du jobbar motsvarar väl det ungefär en månads betald semester eller så, förutsatt att du jobbar lika många timmar på ett år som en man skulle göra med heltidsanställning?

 

Om du jobbar 1 timme så blir det runt 6 minuters betald semester påd et. Du får istället ut det i pengar?

 

[inlägget ändrat 2007-02-20 14:13:15 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det här som var lite knepigt att förstå hur han menade, jag tolkade det som att han fick semestertillägget som då var ett tillägg på 10% på 5 veckors lön och inte på hela årslönen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 10% i lönepålägg du får varje månad är din ersättning för semestern, detta beror på att du har timlön och inte månadslön .

Slår du ut det på ett år blir det samma sak , skillnaden är att du själv får spara undan de 10% extra du får.

Du kan ju inte få mer i lön och betald semester

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Mr Andersson

Jag har nu pratat med lönefolket.

 

Anledning att jag tidigare fått all semesterersättning i en klump på majlönen var att jag jobbat så lite att jag inte tjänat in mer än 10 semeserdagar på ett år.

 

Från och med detta året, kommer det att vara "som det ska", dvs 25 betalda semesterdagar, enligt alla konstens regler.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...