Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teckensnittet ändras när jag klistrar in


Lindis

Rekommendera Poster

Jag tycker jag har scannat såväl Google som Microsofts hjälpsidor efter info, men blir inget klokare - så jag vänder mig till detta forum! :)

 

Kan någon ett bra knep sådär i huvudet, för hur man gör om man kopierar data från Excel och klistrar in i en befintlig tabell i Powerpoint, och man vill att typsnitt, storlek m.m. ska vara desamma på den inklistrade datan som på redan befintliga siffror i Powerpoint?

 

Låter det krångligt? Inte det, vad bra då!

 

Alltså, för att förtydliga vad jag gör; man kopierar rader/kolumner i Excel, går över till Powerpoint där man redan har ett diagram med tomma rutor. För att få in datan korrekt kan man inte bara klistra in ctrl+v utan man får markera lika många rutor som man ska klistra in i, välja "Klistra in special..." och markera "Otypograferad text". Då kommer allt i rätt rutor.

 

"Problemet" är bara att siffrorna jag klistrar in kommer i 28 punkter, Times New Roman o.s.v. så att jag hela tiden får ändra till Verdana, 10 punkter. Kan man "standardisera" inklistringen så man slipper sitta och ändra varje gång?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har löst situationen så att jag inte använder mig av PowerPoints egna tabeller, utan första gången jag tar in data i PP så klistrar jag in direkt på tom yta i PP och får på så sätt ett Excel-kalkylark i PP. När jag sedan behöver fylla på med data eller ändra data, så kopierar jag från Excel, går till PP, dubbelklickar på tabellen så att den aktiveras (den är ju ett OLE-objekt), högerklickar, väljer Klistra in special, väljer Värden och så är det klart utan att PP-tabellens formatering ändras.

 

En annan möjlighet att komma ihåg är att bara länka Excel-tabellen till PP. Då värdena ändrar i Excel syns det direkt i PP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...