Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om / About box som mozilla mm använder hur?


shuu

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag undrar hur man gör en About / om programet popup ruta som tex mozilla firefox, thunderbird använder? Jag vill att det ska se ut exakt mer eller mindre som deras med samma innehåll. Just nu har jag en vanlig MessageBox och det vill jag inte ha. Jag vill ha så att jag kan ha med en ganska stor bild i högra hörnet och en text under samt en OK knapp.

 

Tack i förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett About-fönster är inget annat än ett vanligt formulär som du skapar på precis samma sätt som dina övriga formulär.

 

EDIT: Använder du förresten Visual Studio 2005 så finns det nu även en färdig mall för About-fönster om du använder Add->New item.

[inlägget ändrat 2007-02-18 20:18:32 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag brukar använda Visual Studio 2005 men just nu använder jag sharp develop och där finns det en länk i menyn som heter projekt -> lägg till -> Nytt föremål -> Ny form eller användarkontroll.

 

Där valde jag användarkontroll. Hur gör jag sen för att den ska visas när jag klickar på min Om knapp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där valde jag användarkontroll.

Du skulle vart Form istället. En användarkontroll är en kontroll och måste i sin tur ändå ligga på ett formulär. En About vill du ju kunna öppna oavsett om ett formulär är öppet eller inte, så att göra det till en kontroll är en sämre ide.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, hur gjorde jag sen för att öppna formen via en vanlig knapp? Jag har aldrig gjort något liknande innan så hjälp uppskattas =)

 

Tack i förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd metoden ShowDialog() på instansen av ditt formulär för att öppna det som ett modalt fönster. I en händelsehanterare för ex. knapptryckning skall det se ut något i stil med (om du döpt ditt About-formulär till AboutForm):

private void btnDinKnapp_Click(object sender, System.EventArgs e) {
AboutForm frmAbout = new AboutForm();
frmAbout.ShowDialog();
}

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...