Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

irritationsmoment i Vista


brorsan

Rekommendera Poster

Fick en Vista-licens igår och tänkte jag skulle ge det en chans på min laptop. Gjorde en ren installation och efter lite bökande som att hitta drivrutiner till ljudkortet så fungerade allt som det ska, antar jag.... Jag har dock ett par frågor om några irritationsmoment:

 

Jag har inte längre fulla rättigheter på alla filer på hårddisken. Vista slänger upp rutor om att jag inte får ta bort vissa filer då och då, vissa av filerna kan jag då ta bort i total commander. Dessutom finns det länkar i min "dokument"-mapp till "min musik", "mina bilder" osv som endast slänger upp meddelandet "Åtkomst nekad" när man klickar på dom. Går jag direkt från min hemkatalog till dessa mappar så kommer jag åt dom.

 

Jag får känslan av att filsystemet i stor del består av mysko länkar. Som t.ex. när jag skulle installera FireFox. Eftersom jag har ett svenskt Vista ville jag installera i c:\program istället för c:\program files\ som var föreslaget. Detta gick såklart inte och efter litte pillande upptäckte jag att c:\program files\ under installationen bara är nån länk till c:\program!

 

Nån som vet hur man får full kontroll över filsystemet? Jag vill kunna ta bort kataloger och filer hur jag vill! >:(

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brorsan skrev:

 

Dessutom finns det länkar i min "dokument"-mapp till "min musik", "mina bilder" osv som endast slänger upp meddelandet "Åtkomst nekad" när man klickar på dom.

Högerklicka på mappen -> Egenskaper -> Säkerhet. Markera Everyone och klicka på Redigera. Ta bort Everyone. Efter några OK, ska du ha åtkomst till mapparna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...