Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Styrelsearvode


roger_malmö

Rekommendera Poster

Mitt hus ingår i en samfällighetsförening där alla medlemmar betalar en summa varje månad till föreningen för vatten&avlopp , sophämtning mm.

Styrelsens arvode är låga och betalas ut i kontanter vilket medför at föreningen får betala soc avgifter för dessa summor.

Föreligger det hinder att styrelsens arvode består av reducerad månatlig betalning av samfällighetsavgift ? Ex att ordförande för sin arbetsinsats befrias från 2 avgifter/år ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte bara då räknas som en beskattningsbar förmån? Fast det kanske inte var det som var problemet, utan att försöka bli av med de extra kostnaderna för föreningen?

(I våran förening får styrelsen inga arvoden)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är det jag undrar över om det är förenligt med diverse brott.

Att en styrelse som lägger ner jobb skall ha betalt är självklart, varför skal dom jobba gratis, gör du det ?

"Jag har något stort på gång - skall bara komma på vad"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det spelar någon roll om arvodet betalas ut som kontanter eller nedsatt avgift, i vilket fall som helst så är det en ersättning för utfört arbete.

 

Vi har också en samfällighetsförening med gemensamma "städdagar", det har då varit uppe till diskussion om de som inte kunde vara med på städdagarna skulle ersätta föreningen genom att betala en avgift, men det visade sig då att det då skulle vara risk för att det kunde tolkas som att alla andra medlemmar fick motsvarande belopp i ersättning för sitt städande och att det därmed skulle bli skattepliktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en städpott som delas med de som ställer upp och håller omådet och snyggt i omådet, i slutet av året får man nedsatt avgift om man deltagit, vll/kan man inte vara med och städa får man betala

"Jag har något stort på gång - skall bara komma på vad"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag ingen aning om , är inte med i styrelsen och har inte bott i området så länge.

Skulle vara intressant om ngn kunnig i området ville lämna sin syn på det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...