Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-out


Paema

Rekommendera Poster

Hej!

Har tidigare skrivit här men inte riktigt nått ända i mål med detta...

Jag vill få bild på TV:n från datan.

Jag har grafikkort enligt nedan.

 

Tillverkare: NVIDIA

DAC-typ:GeForce MX 440-SE

Minnesstorlek: 64 MB

Kortsträng:GeForce MX 440-SE

BIOS-information: Version 4.17.00.69.00

 

Jag har nu kopplat in datan till TV:n via TV-OUT uttaget.

Det enda som händer är att TV bilden får lite vitt fladder..

Har försökt o läsa på forumet, men fattar ärligt talat inte så mycket. Då det inte gäller min dator liksom...

 

MVH/ Paema

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på

 

Start > Kontrollpanelen > NVIDIA nView Desktop Manager

 

Kör Setup Wizard... för att ställa in hur TV-out ska konfigureras, kloning, s-video mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bäst om man håller sitt problem inom en tråd men jag låter det gå för denna gång, nöjer mig med en länk denna gång:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=901845

 

Och - ta en titt på min guide för TV-ut med Geforce. Om du sökt i forumet, eller bara följt det en tid, borde du redan ha sett den:

http://goto.glocalnet.net/geforce

 

Om inte den hjälper ange då:

Vad för kablar du använder. (typ och längd)

vad för inställningar du har (s-video/komposit, PAL-B, upplösning)

samt vad TVn är inställd att ta emot.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har försökt börja följa guiden. Hade sett den förut, men faktiskt trott att mitt kort bara hette NVIDIA och tänkte att det var för GeForce:)!

 

Nu står det iaf att jag skall ta hem nya drivrutiner...

Jag vet bara inte vilka jag ska välja. En kompis prövade en av dem igår med resultatet att jag fick göra en systemåterställning. Det verkar som kortet inte klarade av de nya drivrutinerna. Har jag för dåligt kort kanske?

 

Mitt kort heter ju GeForce MX 440-SE, på sidan finns bara drivrutiner

GeForce ana TNT2, GeForce 8800 series, GeForce 7 series, Quadro, RIVA 128/128ZX.

 

Jag vet inte ens om jag skall välja graphis driver eller något annat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71.html

Passar dig.

 

fast ska sägas att det gör nog i praktiken ingen större skillnad för dig om du är en 80+ version eller 90+ version av drivrutinen. Med 90+ får du deras nya (skrymmande) kontrollpanel. 80+ versionen är mycket mindre. För full TV-ut funktionalitet behöv, vill jag minnas, v60+ av drivrutinen.

 

En kompis prövade en av dem igår med resultatet att jag fick göra en systemåterställning. Det verkar som kortet inte klarade av de nya drivrutinerna. Har jag för dåligt kort kanske?

Det står att den jag länkat till stöder GeForce MX440 men ta annars denna:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_81.95.html

exempelvis.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

i guiden står...

 

På grafikkort finns oftast en kontakt som liknar en s-videokontakt men har fler pinnar/ledningar jämfört med en normal s-videokontakt. Grafikkortets kan ha ett annat antal ledare, vanligt är sju eller nio ledare, en normal s-video har fyra ledare plus skärm.

Hur signalerna fördelas över denna kontakt kan skilja sig mellan olika grafikkort. Med grafikkkortet följer det oftast med en adapter. Adapterns uppgift är att ge tillgång till de vanliga kontakterna, s-video och komposit. Exakt hur denna adapter ser ut, vilka kontakter som erbjuds, skiljer sig mellan olika kort och tillverkare. Adaptern kan behövas för att erhålla en korrekt signal från grafikkortet.

 

Om kortet enbart har TV-ut är det möjligt att kontakten är direkt kompatibel med s-video kabel. Om TVn då stödjer s-video är det bara att ansluta via SCART eller s-video in.

Grafikkortet kan (nästan alltid) även ge kompositsignal. Signalen ges på någon av pinnarna i grafikkortets "s-video" kontakt. På adaptern som följde med grafikkortet finns oftast en RCA-kontakt som erbjuder en kompositsignal.

 

Har jag fattat rätt när jag tror att då man har fler kontakter är tv-out på sitt grafikkort kan man behöva en adapter för att det skall fungera att ansluta TV:n? Då man däremot bara har TV-out behövs inte denna? Vad är detta för adapter?

Bra guide, men svårt o förstå en del när man från början inte vet ett dugg...Det bara snurrar, alla kontaktnamn och det. Skall man bara använda en? Använder jag TV-OUT för bild och någon annan för ljud?

 

Funderar allvarligt på o försöka be någon tekniker att bara göra detta

 

:) Kostar ju lite, men kan man inte så kan man inte. Är bara lite för envis för att ge upp ännu!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, just! Glömde fråga... Nu då jag laddat hem nya drivrutnen, är den automatiskt installerad då?

Törs inte trycka på uppdatera drivrutin inne på bildskärmskortets dialogruta. Det var det som kompisen prövade igår...

Vet inte hur man ser om det hänt något med kortet eller ej..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder jag TV-OUT för bild och någon annan för ljud?

Ja, se bilden. Den visar s-videokontakt(mini-DIN, samma som till mus&tangentbord), komposit(phono) och ljudkontakt(3,5 mm stereoplugg). En av videokontakterna ska användas, s-video ger bättre kvalitet än komposit.

 

Vad gäller ljudet så ska det kopplas på ljudutgången, den gröna.

 

EDIT: Länk till bilden:

http://img100.imageshack.us/img100/1636/h19613bv5.jpg

[inlägget ändrat 2007-02-18 12:22:03 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, så konstigt jag formulerat mig. Har skrivit om/strukit en bit av det där stycket nu...

 

med enkla ord:

Din TV-ut-kontakt är ofta ett för grafikkort speciellt format. I en del fall, äldre grafikkort främst, är det dock en "vanlig" s-video-kontakt med fyra pinnar.

 

Om fler än fyra pinnar krävs det ofta en adapter för att få ut korrekt s-video eller komposit-signal, en adapter som helt enkelt ger tillgång till utgångar för formaten. Om det är en vanlig s-video-kontakt på grafikkortet brukar adaptern bara ge möjlighet att ansluta komposit, s-video ansluts direkt i datorn.

 

men ärligt - detta är enkelt.

 

1: Ta reda på vad din TV kan ta emot. S-video och/eller komposit

2: Skaffa kabel som kan bära ena eller båda formaten samt ljud, ex.v. en sådan som Flora50 länkat till.

3: Anslut kabel till dator och TV

4: Slå på datorn och TV och aktivera TV-ut

 

Om korrekt anslutet känner grafikkortet av vilken signalstandard och om du har svenskt Windows vet den även att i Sverige har vi PAL-B. Men det kan vara bäst att kontrollera dessa inställningar.

 

Sedan tar man bara och fixar till den upplösning man vill ha.

 

Svårare är det inte.

 

Nu då jag laddat hem nya drivrutnen, är den automatiskt installerad då?

Nej. Följ instruktionerna som Nvidia ger. Avinstallera nuvarande drivrutin. Starta om datorn. Installera nya drivrutinen.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag då för att aktivera TV-OUT?

Jag försöker nu hitta andra bildskärmen d.v.s. TV:n men får bara upp den vanliga skärmen som alternativ. Då jag trycker på felsök kommer jag till en lista där man bl.a. kan välja "Jag har problem med funktionen för två bildskärmar". Jag får sedan fylla i om jag har Windows Proff/XP server eller XP home edition. Tredje och sista sidan står det

"Tack för att du använder felsökaren för bildskärm."

Under finns två alternativ "föregående" eller "börja om"...

 

Det verkar alltså inte om datorn hittar TV:n eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste vägen (om inga problem):

Högerklicka på skrivbordet, klicka Egenskaper. Flick Inställningar.

Där bör du se, om TVn hittats, en sekundär skuggad skärm. Utöka skrivbordet till denna du bör ha en bild på TVn.

 

Annars - följ min guide. Där står hur du klonar och ställer in allt från signalformat till TV-standard och kloning samt vad att göra när TVn ej detekteras. Samt en del varningar som jag hoppas att du redan tagit till dig.

 

Men - i första inlägget skriver du att du fått ett vitt fladder på TVn? Är det "kvar"?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är bara lite vitt fladder fortfarande som syns.

 

Jag har installerat de drivrutiner du länkade till. Jag har också låtit datorn leta men den hittar ingen på Internet som är bättre än det jag har påstår den.

 

Hur jag än gör så förändrar det inget, jag har bara en skärm att välja på.

Om jag gör som du nyss skrev o kollar under inställningar finns inget mer än vanliga dataskärmen.

Ifall jag går in under egenskaper/inställningar/avancerat/GeForce fliken så finns två möjligheter, Jag kan välja att ha fliken inställd på ”new control panel”. Då får jag starta kontollpanelen för NVIDIA i ett annat fönster. Jag kan där välja bildskärm/flera bildskärmar/ändra skärmkonfiguartion. Då jag väljer detta finns sedan bara ett val, att välja at använda en skärm ensam…

Jag kan även leta efter bildskärmar där men den hittar inget.

 

Ifall jag istället väljer att ha ”classic control panel” så har jag fler val direkt på fliken, bl.a. det som förut nämndes setup wizard. Då jag går in där finns två profiler jag kan välja mellan. Vilken jag väljer spelar ingen roll för jag får sedan välja hur jag vill ha NVIDIA’s meny om jag vill ha bar buttons och om jag vill genomskinliga fönster eller nåt liknande. Det är bara desktop inställningar alltså. Hittar inget mer setup wizard där, inte på något av valen.

 

Jag vet inte, är jag på fel ställe och söker??

Hur jag än letar finns ingenstans någonting där jag kan välja att klona, utöka skrivbordet eller göra TV:n till primärskärm. Som jag förstått det verkar det vara de tre val jag har?Eller ja, om jag skall vara ärlig så verkar det ju snarare som jag inte har något val.

 

Tror jag drar fram fåtöljen till datorn och ser film här istället! ÅH, vad man kan bli irriterad när man inte FATTAR!

Letat o letat flera timmar o kommer ingenvart! Visst lite har jag fått in, men det verkar inte hjälpa:-(…

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på

 

Skrivbordet > Egenskaper > Inställningar > Avancerat > GeForce-fliken

 

Se bilden:

 

http://img478.imageshack.us/img478/8837/nvidiaeq4.png

 

Välj

nView Display Settings i vänstermenyn

nView Display Mode: Clone

 

Eventuellt måste TV:n vara kopplad och påslagen.

 

Sen finns det en del möjligheter att positionera bilden på TV:n, men du får samma upplösning på TV:n som bildskärmen, vilket kan medföra att det försvinner lite i kanterna när du visar samma bild som bildskärmen. Vid uppspelning av video på datorn fås sen den rena videosignalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. värre det.. det finns inget sådant val.. Som jag skrev förut. Jag har letat o letat men hittar inte möjligheten ens. TV:n är på och inkopplad.

 

Det som finns att välja på är:

Screen Adjustment

Display Mode Timing

Performance & quality settings

Color correction

Video Overlay settings

Tools

NVRotate

Screen Resolutions & Refresh Rates

samt en del desktop management inställningar...

 

nView display setting finns inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://goto.glocalnet.net/geforce/#error

Fast den kryssrutan finns numera tydligen under rubriken Verktyg (Tools)

 

 

fasiken, måste nog ta och uppdatera guiden lite...

 

Men varför laddade du inte hem den internationella versionen av drivrutinen? Du bör annars finna möjligheten att ex.v. klona under första meny-alternativet, dvs Screen-adjustments.

 

 

Men - allt detta finns i min guide...

 

Edit: En fråga - hur kan du ha vitt flimmer ens på TVn när du inte aktiverat TV-ut? Någon skillnad på TVn om kabeln är ansluten mellan dator och TV eller ej?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-19 13:20:42 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. var det den du länkade till förut? Den internationella versionen?

Den laddade jag hem, trodde jag iallfall. Jag fick spara den där jag ville på datorn. Jag fick sedan uppdatera drivrutiner manuellt och välja den.

 

Under screen adjustments står:

Click the arrow icons on the desktop image to adjust the screen to the desired position.

Note: On certain displays, the screen may go blank momentairly during adjustment.

Det är en blå fyrkant med gröna ikoner efter sidorna med pilar på..

Hittar inget om kloning..

 

Jag kanske ska pröva ladda hem det där då.. Så jag kan följa den där guiden. Trodde jag hade laddat hem det jag skulle.

Nu stämmer ju inte alls guiderna med det jag ser. Varken den gamla lr nya..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:):thumbsup:

Nu har jag kryssat för den där rutan där rutan som tvingade tv-sök.. hette det så?

Nåja, nu ser jag iallafall TVÅ skärmar! :)

Inget hände på TV:n men kanske kan jag börja kolla lite i guiden nu iaf när valet finns med två skärmar. Jag hade ju inte det valet förut! Jehuv!!

(Vet att jag är glad lite tidigt, men men...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platsen jag länkade till fanns det både den rent engelska versionen och den internationella att ladda ned. Funktionsmässigt ingen skillnad men nog är det trevligt med en svensk version när det finns.

 

Nåja, nu ser jag iallafall TVÅ skärmar!

Inget hände på TV:n men kanske kan jag börja kolla lite i guiden nu iaf när valet finns med två skärmar.

Inget? Dåligt tecken om du aktiverat din sekundära skärm och inte ser något alls på TVn.

Kontrollera att kablarna är anslutna (och hela) samt att de är anslutna till den kontakt som motsvarar den kanal du väljer i TVn.

 

Att man klickar på "Tvinga TV" gör bara att man tvingar grafikkortet att aktivera TV-ut oavsett om det känner av om där finns en TV eller ej.

 

vad ska du göra mer än kontrollera kablar/kanaler?

Jo - klona skärmen (eller utöka), justera egenskaperna för den, sätt ned upplösningen till lägsta för den, kontrollera TV-standard (PAL-B) och utsignalens format (s-video/komposit). Sedan flyttar du dig till TVn och testar alla tänkbara kanaler och hoppas att du hittar en bild. Om svartvitt - se guiden...

 

Om ingen bild, ett citat från guiden:

Börjar med det viktigaste - kontakten på datorn är obuffrad. Den är inte skyddad mot strömspikar eller överslag i samband med anslutning av kabel. Datorn ska vara avstängd vid anslutning av kabel. En koppling mellan datorn och en TV är extra farlig! Läs det som står sist på denna sida och fundera på vad som kan ske just just när man "kortsluter" ledaren mellan två jordpunkter. Tipset är enkelt. Anslut datorn först och se till att datorn är avstängd vid anslutning.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..NUUUUU!

Jag har en bild på TV:n!:)

Satte i en vanlig dvdfilm o ser den!

Jag höll på o vågade prova (som det stod i guiden :)) massa inställningar för att få bra bild på TV:n. Jag såg bara lite av skärmen. Eftersom jag inte hittade något förut i den där guiden så hoppade jag den o höll på o tryckte runt själv. Tillslut stod

"video mode not supported" i en liten blinkande ruta på skärmen som för övrigt var svart och TV:n var helt svart. Inget gick att komma åt! Jag fick ringa en vän som verkligen kan datorer. Han visade över telefonen hur man startar i felsäkert läge o vi gjorde en systemåterställning. Han sa åt mig att låta bli datorn till han kommer häråt nästa vecka, förstår inte VAD han kan ha menat:)!

Jag kunde inte låta bli, inte när jag var så nära.. O nu visste jag ju hur jag kunde mörka att jag pillat på datorn:), bara ställa tillbaka till samma datum som vi gjorde!

Det är ju min dator, men han som får ta hand om den om jag råkar trycka lite mycke, fast har bara hänt två gånger.

 

Nu har jag bild som sagt, det enda jag inte förstår nu i guiden är det där när man skulle trycka + och - och + skulle vara lite utanför och - lite innanför. Skall man spara inställningen då man prövat ut rätt lägen eller vad? Det står inget om det så jag tordes inte göra det...

Och guiden blev ju skitbra nu plötsligt när jag hade allt på svenska själv!

Jag fick ju försöka förstå engelskan förut, jag som är så kass på det. Då blev guiden inte lätt att följa. Men nu, det blev ju solklart!

 

Ojoj, vilken resa:-) Trodde jag förstört hela datorn idag, men det gick ju bra. Tack snälla ni för all hjälp och ert ENORMA tålamod.

Tusen rosor till er människor som orkar ta hand om sådana här nybörjare som jag! Jag har nyttjat datorer i snart fem år och vill bara djupare och djupare. Men det är svårt! jag har ju mest grejat i programen liksom. Inte såhär med inställningar. Det är skitkul på ren svenska. Ni fick ju skriva samma sak flera gånger ser jag nu.. Det var liksom för mycket nytt så jag fattade ju inte hälften.

TACK ännu en gång. Nu är det bara den där + och - jag undrar över. Men jag har ju bild iallafall:-)

 

[inlägget ändrat 2007-02-19 23:15:43 av Paema]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det till slut löste sig!

 

Nu är det bara den där + och - jag undrar över.

Enkelt utryckt: Två CRT-TV-apparater, dvs vanliga TV-apparater, är aldrig helt lika i den bild de målar upp. Framförallt i TVns ungdom inte tekniken perfekt. För att undvika att tittaren därmed får se kanten på TV-bilden så målar varje TV upp en bild som är aningen större än den synbara ytan. Varje TV-sändning innehåller också ett sådant område som det är "tillåtet"/acceptabelt att en TV klipper bort. Nästa gång du tittar på TV kan du tänka på att grafik i bilden, ex.v. TV-loggor, textning, alltid ligger en bit in i bilden. Man kan enkelt säga att området utanför dessa är område som kan förloras utan att det egentligen gör något för bilden.

 

Med ett ord kallas denna teknik, detta förfarande för overscan.

 

+/- knappen justerar mängden overscan. Inställningen sparas i det läge den står i när du trycker OK i dialogen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt, vilka kunskaper du har!

Ok, då vet jag det också!

Tittat på film idag:-) Jobbar eftermiddag så var ju tvungen att pröva. Det fungerade ju utmärkt idag med. Var nästan rädd att allt skulle vara borta när jag slog på datorn. Det gick liksom för lätt på slutet.

Tack ännu en gång för alla pedagogiska förklaringar! De har hjälpt mig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...