Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ingen exklusiv åtkomst


Mallis1

Rekommendera Poster

har problem att kontrollera diskarna

har ingen exklusiv åtkomst säger den

 

vad ska man göra

bifogar en \HijackThis-log

 

 

 

/Mallis1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra som så att jag startar Kommandotolken och skriver:

chkdsk c: /r /x

då kommer det upp en fråga om jag vill att kontrollen ska köras när datorn startas nästa gång och då svarar jag ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah nu har jag skrivit 2 ggr

visste inte att den första kom me

 

så du menar att det räcker med kontrollen vid starten?

lagas eventuella fel också?

är lite bekymrad nämligen för hårddisken klickar ibland och har sig

det händer oftare för varje dag, plus att den blir seg under tiden jag jobbar

det är som om nåt fel på skivan hakade eller nåt program som startar och segar allt, musen går inte att styra alls eftersom den rör sig som en snigel på skärmen.... det kan hålla på så från 30 sk upp till en min.....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort din dubbelpostning som verkar vara av misstag.

 

Moderator Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken klickar så kan det bero på att den håller på och går sönder, ta säkerhetskopior på allt viktigt snarast och kör därefter det testprogram som hårddisktillverkaren har på sin webbplats för att kontrollera disken ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade tänkt att byta till en ny först och kolla vad som är felet sedan

men då dyker det upp nästa fråga....

 

är tvungen att uppgradera bios eftersom den nya HD är på 200 giga

 

http://www.soltek-computer.de/soltek/download/download_all.php?isbn_st=SL-75DRV%2FSL-75DRV-X <--på den sidan hittade jag drivrutiner till just mitt kort som hehter sl75drv

 

men frågan är om jag ska ladda ner första eller tredje alternativet?

"athlon xp 2100+" gör mig lite förvirrad, vet inte vad det betyder

 

 

Tack för att du ställer upp!!!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att den första, version K4.1, är en uppdatering av version K4 och det de har uppdaterat med är stöd för en ny processor (Athlon XP 2100+) samt större hårddisk. Du vet väl att det är K4 du har idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan grej jag funderar över är att koppla ihop hårdvaran

en diskettstation + cdrom + 2 hårddiskar - finns det nån regel vilken ordning de ska kopplas i? finns det andra saker man borde tänka på när man kopplar ihop delarna? förutom att man måste ställa master och slave på HD:s?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettstationen har en egen kabel till en särskild kontakt på moderkortet.

 

Sedan beror det på hur det är kopplat idag. Antingen så sitter den nuvarande hårddisken på en egen kabel och CDn på en annan eller så sitter de på samma. Det första alternativet är vanligast och då kopplar man lämpligen in den nya hårddisken på samma kabel som den gamla hårddisken.

 

Jag gissar att du har tänkt att installera Windows på den nya hårddisken och sedan kopiera över filer från den gamla disken. Är det rätt? I så fall sätt in den nya disken längst ut på kabeln byglad som master och den gamla disken på mitten av kabeln byglad som slav.

 

nej vet faktiskt inte

Det är ju synd att uppdatera BIOS till en version du redan har. :thumbsup:

Det brukar stå på första skärmbilden efter uppstart vilken BIOS-version det är, om inte så får man gå in i BIOS och titta efter.

[inlägget ändrat 2007-02-17 18:19:18 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettstationen har en egen kabel till en särskild kontakt på moderkortet.

 

hoppas jag hittar vilken det är...

 

idag sitter de på samma kabel högst upp cd:n mitten kommer hd:n och slutligen är kabeln ipluggad i moderkortet....

 

Jag gissar att du har tänkt att installera Windows på den nya hårddisken och sedan kopiera över filer från den gamla disken. Är det rätt?

 

ja, du har rätt ...

 

I så fall sätt in den nya disken längst ut på kabeln byglad som master och den gamla disken på mitten av kabeln byglad som slav.

 

ok, men ska inte den andra änden av kabeln in i moderkortet??

och om jag fattar rätt så sätter jag cdromen på egen kabel? eller?

 

ena änden i dcromen den andra änden in i moderkortet?? då hänger den mittersta pluggen löst, kan den vara öppen utan att vara ipluggad nånstans??

 

öhh hoppas ni fattar vad jag menar.... :-S

 

 

var inne i Biosen precis men kunde inte läsa mig till nåt, gör ett nytt försök.... men är nästan rädd att starta den gamla datorn hårddsken är helt kass nu tror jag .... får bara blå skärm hela tiden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag sitter de på samma kabel högst upp cd:n mitten kommer hd:n och slutligen är kabeln ipluggad i moderkortet....

Sätt den nya disken på den kabelplats som den gamla disken har nu och byglad likadant. Den gamla disken får en egen kabel, sätt den på samma plats på den kabeln som den har nu.

 

men ska inte den andra änden av kabeln in i moderkortet??

Jo förstås, det glömde jag att skriva.

 

då hänger den mittersta pluggen löst, kan den vara öppen utan att vara ipluggad nånstans??

Det går jättebra att en av kontakterna är oansluten.

 

Det låter inte som det är bra att dra igång hela datorn. Men det borde väl framgå vad det är för BIOS-version någonstans inne i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen

 

så nu efter lite möda eftersom burken är på gränsen att dö

står det så här:

 

Award BIOS

typ Pheonix Award

BIOS v6.00PG REV K4.1

 

så detär som du sa ver K4.1

 

(min Athalon ´typ tjofräs är 1700+)

 

så jag har rätt version osv men det stöder inte stora HD .... hur ska jag bära mig åt då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en gissning...

 

när jag testade en gång att installera så har istallationen gått bara till en viss del, sedan stannade den tvärt...

 

kollade ifall det var fel på skivan men det var det inte så jag gissade att det kanske var bios och för stor hd

 

men nu upptäckte jag att vid uppstarten ser man faktiskt benämningen och storleken på hårddisken, det missade jag förut

det måste väl betyda att BIOS känner igen och därmed stödjer hårdvaran??

eller har jag fel?

 

//M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men nu upptäckte jag att vid uppstarten ser man faktiskt benämningen och storleken på hårddisken, det missade jag förut

det måste väl betyda att BIOS känner igen och därmed stödjer hårdvaran??

Ja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok , så varför när jag skall installera windows,

inställning i bios att läsa från cd är gjord,

stannar datorn och läser inte en milimeter??

kommer fram till ... verifierar....... (tror jag det står) på svarta uppstartsskärmen bara.

 

Skivan vet jag är inget fel på.....

Kan det vara hårddisken??

 

//M

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stannar datorn och läser inte en milimeter??

kommer fram till ... verifierar....... (tror jag det står) på svarta uppstartsskärmen bara.

Hur långt kommer uppstarten, är det fortfarande BIOS som kör eller är det CDn, dvs texten om att trycka på en tangent har kommit? En mer exakt meddelande gör det lättare att förstå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...