Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Re-JeeP

Koppla laptop till skärm

Rekommendera Poster

Hej!

Om man ska koppla en laptop till en skärm. Hur funkar det då med upplösningen? Jag har 1366x768 på min laptop. Givetvis vill jag ha widescreen och samma dimmensioner även på min skärm. Vad ska jag tänka på när jag köper en skärm?

Mvh // Johan

[inlägget ändrat 2007-02-16 14:41:23 av Re-JeeP]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det du gör när du kopplar en skärm till din laptop är att du klonar nuvarande bild till annan bildskärm. Samma bild på två skärmar, är det vad du är ute efter?

När du köper en skärm så borde du kolla upp vilka upplösningar den stödjer så du får "samma" bild.

.//>Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hmm, det du gör när du kopplar en skärm till din laptop är att du klonar nuvarande bild till annan bildskärm. Samma bild på två skärmar, är det vad du är ute efter?

Japp...

När du köper en skärm så borde du kolla upp vilka upplösningar den stödjer så du får "samma" bild.

Ska jag tänka både på att upplösningen och aspect ratio är samma på laptopen och skärmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du minska risken för problem ska du ha exakt samma upplösning på skärmen som den bärbara om du väljer en plattskärm.

Väljer du en CRT var det inga problem köra en annan upplösning tex 1280x1024 på CRT (på den bärbara var det 1024x768)

På jobbet kör många med "2" skärmar.

Den bärbara + en stationär skärm samtidigt, resultat en "dubbelt" så bred skärm.

Tex en gammal ritning på ena skärmen och den nya ritningen på den bärbara.

Underlättar tex kopiering av inredning från en ritning till en annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Japp...

1. Utöka skrivbordet på den andra skärmen så du får mer yta att använda.

2. Inte använda laptopens skärm alls utan helt köra med extern skärm, tangentbord och mus. Locket är då igenstängt så den interna skärmen är släckt/avaktiverad.

I båda fallen kan den externa skärmen ha "vilken upplösning som helst" bara den stöds av datorn, detta utan att bilden behöver skalas om och bli suddig och ful.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2. Inte använda laptopens skärm alls utan helt köra med extern skärm, tangentbord och mus. Locket är då igenstängt så den interna skärmen är släckt/avaktiverad.

Denna metoden är det jag ska använda mig av. Jag ska nämnligen ha den i en dockningsstation.

I båda fallen kan den externa skärmen ha "vilken upplösning som helst" bara den stöds av datorn, detta utan att bilden behöver skalas om och bli suddig och ful.

Okej,

Detta är min dator:

Hur vet jag vad för upplösningar den stödjer? Det står bara max!

Skulle tex. denna skärmen funka bra?

[inlägget ändrat 2007-02-19 15:53:43 av Re-JeeP]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med interna skärmen aktiverad tycker en dator här att 1024x768 är max upplösning, när den istället sitter i dockningsstation tycker den att 1280xnånting är maximal upplösning.

Jag fick inte fram nåt på den sista länken men jag hade inte tordats lova nåt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Med interna skärmen aktiverad tycker en dator här att 1024x768 är max upplösning, när den istället sitter i dockningsstation tycker den att 1280xnånting är maximal upplösning.

Var fick du fram det?

Jag såg ingenstans något om 1024x768 i den specifikationen...

Jag fick inte fram nåt på den sista länken men jag hade inte tordats lova nåt ändå.

Kom du inte in på sidan eller gav sidan ingen information?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Var fick du fram det?

Jag tog en dator på skrivbordet framför mig som exempel. Exemplet visar att bara för att laptopens interna skärm är begränsad till en viss upplösning behöver det inte sätta nån speciell gräns för vad man kan ha på den externa skärmen. Men när jag tänker efter så kanske den skärmen (LCD-skärm) var ansluten med VGA, hmmm...

Men det gällde ju denna dator, jag törs inte uttala mig om din specifikt.

Kom du inte in på sidan eller gav sidan ingen information?

Det var lika vitt som snöstorm på nordpolen :)

(en helt tom sida alltså)

[inlägget ändrat 2007-02-19 21:00:43 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tog en dator på skrivbordet framför mig som exempel. Exemplet visar att bara för att laptopens interna skärm är begränsad till en viss upplösning behöver det inte sätta nån speciell gräns för vad man kan ha på den externa skärmen. Men när jag tänker efter så kanske den skärmen (LCD-skärm) var ansluten med VGA, hmmm...

Men det gällde ju denna dator, jag törs inte uttala mig om din specifikt.

Okej, men vad menar du med att den var ansluten med VGA? Finns det saker som inte funkar då eller?

Det var lika vitt som snöstorm på nordpolen Skoj

(en helt tom sida alltså)

Huh...? Jag kommer då in... =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okej, men vad menar du med att den var ansluten med VGA? Finns det saker som inte funkar då eller?

Med DVI kan du köra digitalt hela vägen, det blir bäst bild.

Huh...? Jag kommer då in... =)

Om det är på din egen dator så kanske den inte är åtkomlig utifrån? Eller så är det bara jag som har problem både hemifrån och från jobbet.

[inlägget ändrat 2007-02-20 08:02:10 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Med DVI kan du köra digitalt hela vägen, det blir bäst bild.

Okej, men funkar widescreen och allt sånt med VGA då?

Om det är på din egen dator så kanske den inte är åtkomlig utifrån? Eller så är det bara jag som har problem både hemifrån och från jobbet.

Konstigt... Finns även på pckungens förstasida... (www.pckungen.se)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig provat om det fungerar men jag vet inte varför det inte skulle fungera. Gissningsvis finns det många som vet av egen erfarenhet...

Ingen kommentar om skärmen, vet inte helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...