Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort och processorer som "bränner" varann?


Fiddepven

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Var antagligen dum som testade en AMD Duron 1.6 på ett moderkort som brukar ha en Athlon 1.2. Och det som hände var att det började ryka och lukta brännt, efter några sekunders vanlig uppstart (med val för att gå in i BIOS, info om minne, CPU,hdd mm.).

 

Trodde då att det endast var moderkortet, men visste inte, så jag testade att sätta tillbaka Athlon CPUn. Den startade INTE. (detta var igår)

 

Gick ner idag till stället där datorerna står, och tänkte köra igång min vanligtvis stabila AMD Duron 1.6 (hade moderkort till denna med, men med mindre PCI platser än Athlonkortet) och använda den som server. OBS, det var den CPUn som jag testade i de andra moderkortet. Den startade inte heller.

 

Då trodde jag att Ahtlon-moderkortet och Duron CPUn var brända, så jag testade att sätta i Athlon CPUn i Duron Moderkortet. Den startade inte då heller. Men denna gången är jag ganska säker på att den CPUn ska passa, har testat förut.

 

 

Så frågan är, kan ett trasigt moderkort ta sönder en hel CPU om den sätts på det trasiga MKortet?

 

Och kan en trasig CPU ta sönder ett helt moderkort?

 

 

Svara snarast är ni snälla, kanske måste beställa delar snart...

 

Tack på förhand MVH Fredrik

 

 

Ooops, ser nu att det fanns en kategori för moderkort. Ursäkta.

[inlägget ändrat 2007-02-16 14:09:42 av Fiddepven]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde då att det endast var moderkortet, men visste inte, så jag testade att sätta tillbaka Athlon CPUn. Den startade INTE.

Jag tycker inte att moderkortet borde ha gått sönder även om Duron-processorn antagligen gjorde det. Pröva om det funkar med att nollställa biosen, korrekt bygel för detta finns angiven i manualen.

 

Och är det ett moderkort som har några år på nacken är det inte bara att skifta processorerna hur som helst och få det att funka per automatik. De hade inte bekväma autoigenkänningar och menyer i biosen från vilka man kunde göra inställningarna för fsb/cpu. Ditt moderkort har i stället kanske dipswitchar för ändamålet, som varit felaktigt inställda varför något i datorn brändes sönder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...