Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande vid uppstart


pjosk

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter att ha testat Vista ett tag så skulle jag gå tillbaka till XP idag. Tryckte in XP-skivan och började installationsprocessen.

Fick dock flera felmeddelanden om att vissa filer saknades och valde då att avbryta installationen. Efter att ha fått tag i en ny skiva försökte jag igen.

 

Men...

När jag startar upp datorn kommer ett väldigt mystifusiskt meddelande upp. Tydligen saknar Vista någon vital fil för att kunna startas (winload.exe). Även fast jag valt att starta från skivan kommer meddelandet upp.

 

Har laddat upp en film på Youtube som demonstrerar problemet då det är alldeles för krångligt för att skriva. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=RZs1otubFRI

(Eftersom det inte är kvalité från framtiden la jag upp en bild på felmeddelandet: http://img262.imageshack.us/my.php?image=dsc02024os7.jpg)

 

Frågan är nu hur jag ska komma förbi felet. Jag kommer in i bios, men kan inte formatera eller göra någon ändring som fixar problemet därifrån så vitt jag vet.

Hur ska jag gå tillväga? Skulle vara ganska trevligt om jag slapp köpa en ny hårddisk. Skulle vara ännu trevligare om jag slapp formatera då jag har en hel del foton på datorn jag inte vill bli av med.

 

Tacksam för all hjälp!

 

[inlägget ändrat 2007-02-15 21:54:33 av pjosk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjosk skrev:

 

Efter att ha testat Vista ett tag så skulle jag gå tillbaka till XP idag. Tryckte in XP-skivan och började installationsprocessen.

Hur ska jag gå tillväga? Skulle vara ganska trevligt om jag slapp köpa en ny hårddisk. Skulle vara ännu trevligare om jag slapp formatera då jag har en hel del foton på datorn jag inte vill bli av med.

Välkommen till Eforum!

 

Då du installerade Vista, gjorde du då en uppgradering eller formatering och nyinstallation?

Om jag förstått allt rätt, så går det inte att installera XP över Vista som uppgradering, utan det måste vara en formatering och nyinstallation. Det går inte att "uppgradera" med ett äldre Windows över ett nyare.

Har du ingen möjlighet att låna en hårddisk av någon och installera XP på den, koppla in din nuvarande disk och se om du kan kopiera över dina foton?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...