Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dualboot MSW98 + RH9; windows boot loader trasig/försvunnen?


Micke_w

Rekommendera Poster

Jag har en tid på en gammal burk kört RedHat9 + windows98 på varsin hårdisk (windows på mastern), dualbootad via grub. Häromdagen skulle jag göra en (vad jag trodde vara) ganska trivial inställning av grub (öka tiden den väntar innan den kör igång RH9 automatiskt). Dock så startade inte grub överhuvudtaget nästa gång - lilo gick igång istället. Och den ville endast starta upp RH9 - den hittade att en "dos"-disk (brukade tidigare stå "windows98") men den lyckades inte starta upp windows därifrån.

Jag provade i det läget tillochmed att fysiskt koppla ur slaven, men då stannade uppstarten direkt efter själva booten.

Kort sagt, kan det ha hänt något med windows98:s boot loader (för som jag förstår det, lämnar lilo / grub över kontrollen dit då man väljer windows under starten)?

 

Jag har alltså provat att göra om stora delar av linuxinstallationen och fick på det viset igång grub igen - men om jag vid prompten ber att få starta windows, så visas istället lilo med alternativen linuxkärnan samt "dos", där val av det senare alternativet inte gör ett jota - jag kommer inte bort från bilden förrän jag väljer linux....

 

Någon som vet om det är möjligt att ladda ner en ny bootdiskett för windows98 - eller om det är någon annat jag kan ta mig till för att fixa det hela?

(Nej, jag har inga fungerande windowsinstallationsskivor kvar.)

 

Alla tips välkomna...

 

Och ja, jag anar att felet kan ha uppstått pga skit bakom tangenterna :) men det känns lite dumt att det ska behöva betyda en fullständig formatering av den hårddisken...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väl egentligen en GNU/Linux fråga ;)

 

För det första kommer du åt windows disken Ifrån RED HAT ?

Du kan testa och installera om grubb med grub-install /dev/hda1

 

själv skulle jag "dra ut" båda osen till förmån för en en färsk GNU/linux installation av exempelvis fedora eller ubuntu.

 

både 98 och red hat 9 är gamla och supportas inte längre .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte framgick tydligt nog, men det är en *gammal* burk - om jag måste byta OS till något modernt måste jag troligen först köpa en helt ny lådda att lägga in det på - det var t.ex. en märkbar hastighetsminskning när jag gick från RH6.2 till RH9... :o (Men visst, det är inte omöjligt att jag så småningom försöker med Fedora trots allt - men jag tror inte att det löser detta mitt specifika problem. Och att knöka in XP/Vista finns inte ens på kartan...)

 

Nej, jag har hittills inte lyckats komma åt windowsdisken från RH, när jag försöker mounta så klagar den på "bad superblock or wrong fs type..." (hur det nu är den formulerar det - kort sagt standardfelmeddelandet när mountningen inte fungerar (skriver detta från skolan - så please bear with me om det tar några timmar för mig att ta mig hem och kolla upp exakt formulering).)

 

Och jo, när jag installerade om hela RH så installerades även grub om - och grub verkar alltså fungera nu, men grub (eller troligare chain loader) verkar inte lyckas med att hitta något på windowsdisken som kan "ta emot passningen" och börja starta upp windows - jag tror iallafall det är vad som händer...

 

Så därför tror jag detta inte är en GNU/Linux-fråga - längre... :)

 

[inlägget ändrat 2007-02-15 18:28:40 av Micke_w]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att medan Disk Druid anser att hda1 är FAT32-formaterat, så anser "hardware browser" att den helt saknar filsystem.

 

Frågan är nu bara om jag kan rädda informationen på den disken, eller om jag ens kan rädda den hårdvarumässigt? Det vill säga, om det finns möjlighet att ens formatera om den disken? Jag har inte velat göra det ännu innan jag är säker på att jag måste ge upp vad som redan finns på den...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jo, det var uppenbarligen bootsektorn på windowsdisken som var korrumperad (grub visste alltså inte riktigt vilket filsystem som fanns på disken). Fick ett tips på ett gratis diagnosprogram, TestDisk (http://www.cgsecurity.org/) som jag lyckades använda för att reda ut problemet - även om jag först var tvungen att uppdatera RH9 (den version av testdisk jag laddade ned fungerade inte med den 2.4.x. linuxkärna jag hade. Med FC6:ans kärna 2.6.<någonting> fungerar däremot alldeles utmärkt.)

 

[inlägget ändrat 2007-09-17 03:58:51 av Micke_w]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...