Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FTP-server i Vista


Avicii

Rekommendera Poster

Har installerat IIS, aktiverat tjänsten FTP server, bockat för i Windows Firewall (använder ingen annan brandvägg), men sedan?

 

Se bifogad bild på egenskaperna och flikarna.

 

Gick ej att bifoga bild, så jag utnyttjar FTP Commander för att skicka bilden.

 

http://max.ownit.nu/IIS.png

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 18:42:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att högerklicka på Default FTP Site (Stopped) och välja start ?

Eller markera den och klicka på > (play) i ikonmenyraden.

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x2A skrev:

 

Går det att högerklicka på Default FTP Site (Stopped) och välja start?

Ja. Och efter det är Stopped borta, men jag är lika handfallen och vet inte hur jag går vidare.

 

 

Vad jag är ute efter står att finna i följande tråd:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=918665#918694

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 19:07:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När FTP'n är startad så kan du länka till filer via <ditt ip-nr>/filnamnet

filerna du vill länka till lägger du i

Default FTP Site -Properties- Home Directory

 

Ditt ip-nr kan du namnge med tex DynDNS

 

Det finns en del säkerhetsgrejs man bör beakta, som tex att användaren Anonymous bara har läs-rättigheter och en hel del mera.

 

Kolla lite hära på tips, bör fungera på samma sätt i Vista

http://www.dslwebserver.com/main/fr_index.html?/main/sbs-wk2-pro-iis-ftp.html

 

Annars kan du köra med tex FileZilla

 

 

<edit>Anonymous ska de va.

-

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 19:22:37 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

 

Maratonmannen: Fick du någon rätsida på det hela?

Fick bara huvudvärk. ;)

Jag är lika handfallen nu som i går. Har du en liten snabbstartguide, så är jag tacksam. Jag kommer inte längre än till vad jag skrev i går. Försökte lite, men fick aldrig dit några filer. Förstår inte ens var jag ska lägga dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är en FTP-site du vill skapa, inte en vanlig webbsite alltså? Jag har faktiskt aldrig använt IIS egna ftp.

Hursomhelst skall du (oavsett web eller ftp) efter att du angett ditt ipnr även gå in i fliken Home Directory och ange sökvägen på hårddisken som skall användas som web/ftp-rot. Hit kopierar du sedan de filer som skall vara tillgängliga.

Kryssa för de rättigheter du vill ge besökaren (även detta i Home Directory-fliken), förslagsvis enbart Read. När du sedan slagit på sajten med Start så skall den vara nåbar utifrån.

Räcker inte detta så kräver uppenbarligen Vista mer handpåläggning, för det är inte mer än så du minimalt behöver göra det i tidigare Windows/IIS-versioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

 

Hursomhelst skall du (oavsett web eller ftp) efter att du angett ditt ipnr även gå in i fliken Home Directory och ange sökvägen på hårddisken som skall användas som web/ftp-rot. Hit kopierar du sedan de filer som skall vara tillgängliga.

IP adress har jag angett, men jag förstår inte vad jag ska göra i fliken Home Directory. Local path är: D:\inetpub\ftproot

I Explorer har jag i D:\inetpub\ftproot kopierat en fil, men då jag skriver in mitt IP/filnamn i Internet Explorers adressrad blir det bara Webbsidan kan inte visas/The page cannot be found.

Testar gör jag från Microsoft Virtual PC, som jag har installerat i Vista, men det har en annan IP. Så det borde fungera om jag gör allt rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

 

Hursomhelst skall du (oavsett web eller ftp) efter att du angett ditt ipnr även gå in i fliken Home Directory och ange sökvägen på hårddisken som skall användas som web/ftp-rot. Hit kopierar du sedan de filer som skall vara tillgängliga.

IP adress har jag angett, men jag förstår inte vad jag ska göra i fliken Home Directory. Local path är: D:\inetpub\ftproot

I Explorer har jag i D:\inetpub\ftproot kopierat en fil, men då jag skriver in mitt IP/filnamn i Internet Explorers adressrad blir det bara Webbsidan kan inte visas/The page cannot be found.

Testar gör jag från Microsoft Virtual PC, som jag har installerat i Vista, men det har en annan IP. Så det borde fungera om jag gör allt rätt.

 

http://max.ownit.nu/HomeDirectory.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade missat den lilla detaljen att skriva ftp://

Liten men naggande god och viktig =)

Tack för poängen och happy utdelning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

 

Liten men naggande god och viktig =)

Tack för poängen och happy utdelning!

Någon filutdelning kommer det inte att bli. Utgår från att de flesta tänker på musik och film när det gäller fildelning, men jag har inte en endaste musik- eller filmfil på min dator. Sådant har jag en stereo och DVD-spelare till.

Endast i nödfall om någon efterfrågar någon gammal drivrutin eller version av äldre liten applikation, kan jag tänka mig dela ut.

Det var mest för att kunna se att jag klarade av att utnyttja möjligheten i Vista och det gick bra efter lite Eforum-support. :)

När det gäller säkerhet, så kan man välja att den som ska hämta måste ange användarnamn och lösenord. Och logga varje besök på ftp-servern med besökarens IP mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...