Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NTLDR saknas


Richardo

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Håller på med att försöka fixa ihop en dator till min mor, har dock ett problem när jag ska försöka installera nytt operativsystem på den. I bootsektorn så kommer det upp ett meddelande om att NTLDR saknas, har försökt att ändra bootordningen så att den ska boota från CD-Rom vilket inte funkar, det funkar dock att boota från diskett. Den hittar CD-romen men vill ej boota från den vilket gör att jag inte kan installera operativsystemet.

Någon som har något tips om hur jag kan lösa denna situation, har kollat runt lite men verkar som de andra som lidit av samma problem ändå kunnat ändra bootordningen så att de kunnat använda sig av skiva för att starta.

 

Tacksam för all hjälp

 

 

Truth is indeed stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var just det jag har försökt med att göra. Problemet är just att den vill inte boota från CD-Rom även fast jag ställer in den som första bootalternativ.

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, inga problem med andra datorer.. ska försöka med startdisketter och hoppas att det funkar.

 

 

Truth is stranger than fiction

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag sökte på google där finns många tips bl.a:

 

NTLDR is Missing.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Issue:

 

NTLDR is Missing.

 

Related errors:

 

Below are the full error messages that may be seen when the computer is booting.

 

NTLDR is Missing

Press any key to restart

 

Boot: Couldn't find NTLDR

Please insert another disk

 

NTLDR is missing

Press Ctrl Alt Del to Restart

 

Cause:

 

Computer is booting from a non-bootable source.

Computer hard disk drive is not properly setup in BIOS.

Corrupt NTLDR and/or NTDETECT.COM file.

Misconfiguration with the boot.ini file.

Attempting to upgrade from a Windows 95, 98, or ME computer that is using FAT32.

New hard disk drive being added.

Corrupt boot sector / master boot record.

Seriously corrupted version of Windows 2000 or Windows XP.

Loose or Faulty IDE/EIDE hard disk drive cable.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Richardo!

 

När du är i BIOS, anger BIOS då att den kännt igen (identifierat) cd-enheten korrekt?

 

Om inte så kan du behöva kolla byglarna till CD´n så inte båda är inkopplade som "Master" på samma ide-kabel!

 

Har du båda på samma ide-kabel så skall hårddisken vara byglad som "Master" och cdn som "slave"..

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej!

Jag har en IDE Hårddisk samt en IDE DVD-bännare på ett Asus P5K som inte ville bli bootat. Har försökt alla möjliga varianter med min dator och det som tillslut fungerade var att låna en USB-diskettstation och skapa startdisketter. Har nu beställt SCSI-enheter för att slippa det här krånglet med den gamla IDE-tekniken.

Mvh Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...