Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vi skyddar bara våra medlemmar!


virtuosen2

Rekommendera Poster

(se bifogad bild innan du klickar på bifogad länk!)

 

Men Byggnads ordförande Hans Tilly anser att arbetsgivarna gör sig skyldiga till avtalsbrott om de slutar dra granskningsavgift från de oorganiserade.

 

– Så länge kollektivavtalet gäller så ska det fullföljas, säger Tilly, som inte helt oväntat gör en annan tolkning av dagens dom:

 

– Det är helt okej att vi får ha granskningsarvoden också för oorganiserade byggnadsarbetare även i fortsättningen

-Kunde Don Corleone sagt det bättre själv?? ;)

 

PS: Kollektivavtal har tecknats genom "förhandlingar"/utpressning.

 

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007\02\13\6588

 

[bild bifogad 2007-02-13 18:59:34 av virtuosen2]

 

PS2: Och jag som är sosse!! Hm.. Börjar faktikt skoja lite med kompisar etc., "för att jag är sosse kan jag faktiskt vara ärlig, ungefär som att alla italienare i USA inte behöver vara med i maffian!"... ;)

[inlägget ändrat 2007-02-13 19:04:57 av virtuosen2]

918614_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller ett kollektivavtal för en själv om man inte är med i facket ?

Ja det gör det (men detta har ju facken själva bestämt så det är inget argument för att stjäla pengar från folk som inte vill vara med).

 

[inlägget ändrat 2007-02-13 19:10:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde Don Corleone sagt det bättre själv?? ;)

Maffian ger sig ju i allmänhet inte på oskyldiga privatpersoner, så jag tycker nog att det var taskigt mot Corleone att göra den jämförelsen ;)

 

EDIT: Nu ska vi se hur lång tid det tar innan jag blir beskylld för att vara blåblodig utsugare av arbetarklassen ;)

[inlägget ändrat 2007-02-13 19:13:56 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, om du menar att det finns kollektivavtal på din arbetsplats, men du inte är med i facket själv. (?)

 

I Sverige är vi ganska unika, vi har inga minimilöner. På arbetsmarknaden råder (i teorin) "fri lönebildning". I teorin betyder det att du skulle kunna "bjuda under" dina "motståndare" om en anställning.

 

"OxA2" erbjuder sina tjänster för 100 kr/tim medan de andra vill ha 150, vi anställer OxA2".. Ungefär samma princip som gäller när man köper ny dator, väljer elbolag etc. etc..

 

Kollektivanställda (där kollektivavtal gäller) får "alltid" kollektivavtalslön. Problemet är (för vissa kollektivanställda) att löneökningar också kan begränsas. Hände en släkting för några år sedan. Hon hade varit så arbetsam att arbetsgivaren ville ge henne ett rejält lönelyft (20%) utöver kollektivavtalet. Facket (FACKET!) stoppade detta. "Inte rättvist mot dom andra", var deras ursäkt. Det löstes snyggt genom att hon blev anställd som tjänsteman istället för "kollektivanställd", och för tjänstemän gäller individuell lönesättning.

 

Det som är sjukt i det svenska systemet är, att facket (om dom orkat) kunde jävlats ändå, trots att den "juridiska finten" av hennes arbetsgivare, kunde ansetts av facket vara "orimlig", och då kunde facket satt arbetsgivaren i blockad. Men arbetsgivaren var smart nog att befordra henne till en tjänstemannaposition "med nya arbetsuppgifter", fast det var ganska "blaj", för hon hade gjort samma jobb (i princip) även innan förhöjningen. Låt vara att det var "tjänstemannauppgifter"..

 

Nä, jag har börjat ogilla facket mer och mer.. De var på "vår sida" under många år, nu är de mest som en slags maffia..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det

Gott, då går jag nog ur facket, fick ett avdrag sist på 746:- på månadslönen.

trots att tidigare (precis innan valet) maxat avgiften på 500:-

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjningen beror nog på den höjda a-kasse-avgiften..

500:- avdragsgillt betyder 350 i "riktiga pengar".

 

746:- "utan avdragsrätt" betyder 746 i riktiga pengar...

 

(Gå inte ur a-kassan!)

A-kassan kostar kanske 300-400/mån idag. (ej avdragsgillt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en nolla, inte ett O, 0x2A

 

Då får du ännu större problem med facket, om du kommer med "nollbud" det första du gör.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facket behövs och de gör ett bra jobb. Jag tror dock att de måste anpassa sig lite mer till den tid vi lever i och såväl beträffande arbetsmetoder och inriktning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...