Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista: OEM, Upgrade?


swifter

Rekommendera Poster

Microsoft.com skrev:

OEM products are to be distributed in the following manner:

 

OEM versions of Microsoft application or server programs must be distributed with a fully assembled computer system. A fully assembled computer system consists of at least a central processing unit, a motherboard, a hard drive, a power supply and a case.

 

OEM versions of Microsoft operating systems, such as Microsoft Windows, and OEM versions of Microsoft hardware, such as a computer mouse, must be distributed to the end user with a fully assembled computer system or with a non-peripheral computer hardware component. Under their distribution agreement with Microsoft, OEMs are required to procure that each person or entity in its distribution channel complies with this restriction.

 

Microsoft OEM products may only be sold as outlined above - an OEM product should never be sold on a stand-alone basis. Another key difference between OEM and retail software is the license. Most importantly, OEM software is licensed only for use on the computer system on which it was originally installed, while retail software may be transferred to a different computer system. Another difference is the identity of the licensor. The OEM software EULA is a license agreement between the PC manufacturer and the end user; the retail software (Full Packaged Product) license agreement is between Microsoft and the end user.

 

[inlägget ändrat 2007-02-23 18:43:17 av AmadeusTe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har i dag suttit och undersökt min Windows Vista Home Premium skiva (en OEM-licenserad version).

Till min förvåning så upptäckte jag att skivan innehåller alla versioner av Vista från Home Basic till Enterprise.

Testade att starta datorn från den och struntade skriva in "Product key´n" och JA i nästa ruta blev jag erbjuden att välja vilken version jag ville installera.

Kunde dock inte fortsätta testet därifrån för jag ville inte radera den nuvarande installationen men när jag får en dator ledig så skall jag testa om det verkligen går att välja vilken som helst av versionerna och köra den i 30 dgr. innan man måste aktivera produkten (ja nu kan man ju förlänga denna tid till 120 dgr. också enl. Windows Secrets.com).

Ringde upp Microsoft men fick inte direkt några uppriktiga svar från killen där men fick uppfattningen att skivorna innehåller alla versionerna

och att om du köper en OEM 64-bitars så innehåller den både 32- och 64-bitars versionerna men om du köper en 32-bitars version så får du bara 32-bitars versionerna på skivan.

Det står även på min skiva "Den här skivan innehåller endast 32-bitarsprogramvara) men på en 64-bitars skiva står det inte något om att den bara skulle innehålla 64-bitars versionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmadeusTe skrev:

 

Till min förvåning så upptäckte jag att skivan innehåller alla versioner av Vista från Home Basic till Enterprise.

Testade att starta datorn från den och struntade skriva in "Product key´n" och JA i nästa ruta blev jag erbjuden att välja vilken version jag ville installera.

Kunde dock inte fortsätta testet därifrån för jag ville inte radera den nuvarande installationen men när jag får en dator ledig så skall jag testa om det verkligen går att välja vilken som helst av versionerna och köra den i 30 dgr. innan man måste aktivera produkten

Så är det, men du kan bara aktivera den version du har köpt en licens av. Produktnyckeln är kopplad till versionen.

 

 

[bild bifogad 2007-02-23 20:06:42 av Maratonmannen]

922370_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja men man kan ju testa de olika versionerna i upp till 120 dgr. om man nu vill.

 

Tidigare i XP var ju produktnyckeln kopplad till skivan och utan den så kunde man ju inte installera operativsystemet alls.

 

Undrar varför Microsoft blivit "mer generös" nu eller ligger det nåt annat bakom kanske t.ex att de nu endast behöver trycka ut en version av dvd-skiva oavsett vilken licens man köper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs. OEM licenser får endast säljas tillsammans med hårdvara och då räknas inte en hårddisk,mus,tangentbord eller RAM-minne som hårdvara som räcker för att legalt köpa/använda OEM-licens.

Enl. Microsoft krävs minst köp av ett moderkort+hårddisk+processor i samband med köp av OEM-licens.

 

 

Fel igen...

 

Fortfarande enligt Microsoft Support så är det upp till den enskilda butiken att fritt avgöra om OEM-licens ska sälja med "hårdvara" eller fritt över disk.

 

För att tydligen få slut på denna ovisshet om vad som juridiskt gäller, så är det tydligen dags att kontakta Microsofts jurister och få klarhet i detta.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Antingen är det jag som är lite efter eller så är det här med licenserna lite snårigt. Så jag har två konkreta frågor!

 

1. Om jag har en XP OEM installerad på min dator kan jag formatera datorn och lägga in ett Vista OEM???

 

2. Kan man lägga in detta XP OEM på en annan dator om ovanstående tes stämmer?

 

Dessa frågor utgår från ett rent tekniskt / fysiskt / verkligt scenario och bortser från licens frågorna som jag förstår...

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om jag har en XP OEM installerad på min dator kan jag formatera datorn och lägga in ett Vista OEM???

 

2. Kan man lägga in detta XP OEM på en annan dator om ovanstående tes stämmer?

 

1. Enl. licensregler FÅR du inte göra det (Men du KAN om du vill).

2.Enl. licensregler FÅR du inte göra det för den OEM-licensen är bunden till den datorn som den först installerades i (men du KAN det om du vill

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hmm,

Är det någon som vet något om följande?

 

Vi har idag en policy på att endast köra xp. Men om ett år eller så så ändras denna till att vi ska köra vista.

 

Om man redan nu beställer en pc med vista oem. Kan man nedgradera den till xp så länge, för att sen när policyn träder i kraft installera om denna pc till vista?

/Uran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...