Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista: OEM, Upgrade?


swifter

Rekommendera Poster

vad är skillnaden mellan OEM och Upgrade och kan man köra en "clean" install med dom?

 

kan man formatera om datorn om nått skulle hända i framtiden och installera med en OEM eller Upgrade version av vista?

 

 

har en pirat version av XP just nu inne, om de har nån skillnad.

 

 

 

ps, ber om ursäkt om det redan finns ett inlägg om detta!

[inlägget ändrat 2007-02-13 17:54:17 av swifter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swifter skrev:

vad är skillnaden mellan OEM och Upgrade och kan man köra en "clean" install med dom?

 

kan man formatera om datorn om nått skulle hända i framtiden och installera med en OEM eller Upgrade version av vista?

Välkommen till Eforum!

 

Jag hänvisar till en IDG-artikel angående licenshanteringen.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.94929

 

Är något oklart, återkom gärna.

 

Svaret på din andra fråga är: Ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

OEM (original equipment manufacturer ) dvs. en licens du köper då du bygger en helt ny dator.

Dvs. enl. licensvillkoren får du INTE formatera din nuvarande hårddisk där du nu har Windows XP och installera en OEM-licens av Vista.

Men du har ju en piratversion av XP och om datorn aldrig före din piratversion har haft operativsystem inlagd så räknas ju OEM-versionen som dess första operativsystem (Tolkningsfråga......).

 

Med en Uppgrade av Vista kan du INTE köra en "clean" install av Vista för Microsoft har ändrat installationsrutiner så att du nu MÅSTE ha ett av operativsystemen som ger dig rätt till uppgradering installerad när du kör uppgrade till Vista.

Tidigare räckte det med att sätta in den föregående versionens installationskiva en stund för att bevisa sin rätt till uppgradering.

Och du som har piratversion kan troligen inte ens uppgradera även om du har XP redan installerad,vet inte om Vista ser att det är en piratversion men jag skulle tro det.

 

OEM versionen följer den datorn den installerades i första gången och KAN INTE flyttas till en annan maskin enl. licensvillkoren och troligen går det inte heller även om man skulle vara beredd att bryta licensvillkoren då Vista upptäcker flytten till ny maskin när du ska aktivera den igen.

 

Till sist, när du köper Vista se till att du LÄGST köper Vista Home Premium, Vista Basic saknar en hel del av finesser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmadeusTe skrev:

 

Med en Uppgrade av Vista kan du INTE köra en "clean" install av Vista för Microsoft har ändrat installationsrutiner så att du nu MÅSTE ha ett av operativsystemen som ger dig rätt till uppgradering installerad

Inte riktigt sant.

Uppgraderar man från Windows 2000 eller Windows XP Pro x64, måste man göra en clean installation. I och med detta har man, som jag tolkar det, förbrukat rätten att använda sin licens för 2000 och XP x64.

Se Microsofts alternativ för uppgradering.

 

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

ja alldeles riktigt men lämnade medvetet bort det för jag tror att det inte är så många hemanvändare (som jag tror finns på denna forum) som kör Windows 2000 elle XP Pro x64.

 

Men maratonmannen har helt rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM (original equipment manufacturer ) dvs. en licens du köper då du bygger en helt ny dator.

Dvs. enl. licensvillkoren får du INTE formatera din nuvarande hårddisk där du nu har Windows XP och installera en OEM-licens av Vista.

 

 

Inte helt rätt...

 

Du kan köpa en lös OEM-licens över disk i många datorbutiker, och får enligt Microsofts support installera denna fritt på en äldre eller nyare dator, förutsatt att du naturligtvis har formaterat den hårddisk du ska installera på, och att du inte tidigare har haft en OEM-licens på denna hårddisk.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt rätt...

 

Du kan köpa en lös OEM-licens över disk i många datorbutiker, och får enligt Microsofts support installera denna fritt på en äldre eller nyare dator, förutsatt att du naturligtvis har formaterat den hårddisk du ska installera på, och att du inte tidigare har haft en OEM-licens på denna hårddisk.

 

NÄSTAN HELT FEL !!

 

I och med Windows Vista har Microsoft ändrat på sina licensregler.

Om du ska följa licensreglerna till punkt och prick så får du INTE instalera en OEM-version i en dator som tidigare haft någon form av operativsystem från Microsoft varken OEM eller Retail version.

 

Trodde inte på detta heller men ringde upp Microsoft i veckan och fick detta bekräftat.

OEM versioner är enl. Microsoft endast avsedda för datorbyggare och datorer utan tidigare installerade operativsystem från Microsoft.

 

men som du säger, kan man ju köpa en OEM-version på många ställen och formatera hårddisken och installera debn.

Men då bryter man mot licensreglerna och det är ju alvarligt eller hur ????? ;-) ;-)

 

ni kan läsa lite mer om detta här (engelsk text):

http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2087792,00.asp

[inlägget ändrat 2007-02-13 20:49:37 av AmadeusTe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM versioner är enl. Microsoft endast avsedda för datorbyggare och datorer utan tidigare installerade operativsystem från Microsoft.
Avsedda är ju en sak, vad det står i licensen en annan.

 

Det är ju likadant i artikeln du hänvisar till:

"So, this software isn't really intended to be installed by end-users.

 

Se Microsofts svar i länken som Maratonmannen gav i inlägget 18:04:

Kommer ni att stävja att det säljs OEM-licenser tillsammans med en nätverkskabel eller annan minimal hårdvara?

 

- Vår rekommendation är fortfarande att endast erfarna systembyggare skall köpa OEM-licenser medan småföretag och konsumenter enbart bör införskaffa uppgraderingar eller fullversioner, detta givet support och möjlighet att flytta licensen vidare till andra datorer. Vi ser heller inte att den ringa OEM-försäljning som sker i Sverige vid sidan av ovan nämnda byggar-segment behövs stävjas - ansvaret för hur och till vem OEM licenser säljs ligger på återförsäljaren – det är han eller hon som får ta ansvaret för vem de säljer till.

Inget om några förbud eller brott mot avtal utan endast rekommendationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag fattar ändå inte riktigt vad man bör göra om man vill uppgradera sin gamla XP dator. Om jag vill Formatera datorn innan jag köper vista vilken version bör jag ta då? Men om man har två hårdiskar (som jag har) vad bör man göra då? Läste någonting om filöverföring om man har 2 hårddiskar.

 

Tackar på för hand för experthjälpen man får här omkring när man vill ha hjälp! :)

 

[inlägget ändrat 2007-02-18 17:50:54 av DeadTim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DeadTim skrev:

 

Tja jag fattar ändå inte riktigt vad man bör göra om man vill uppgradera sin gamla XP dator. Om jag vill Formatera datorn innan jag köper vista vilken version bör jag ta då?

Om du ska göra en uppgradering från XP till Vista är du berättigad till att köpa en uppgraderingslicens. Men du måste ha XP installerat och välja uppgradering under installation av Vista.

Formaterar du hårddisken innan du installerar Vista är det en fullversion som gäller, eller en OEM, men då får du enligt licensvillkoren inte flytta licensen till en annan dator. Den är bunden till just den datorn. En fullversion kan du flytta till en ny dator.

Har du Windows 2000 eller XP x64 är du berättigad till en uppgraderingslicens, men du måste göra en ren/clean installation. Det går till så att du installerar Vista, men anger inte produktnyckel. Efter att installationen är klar, gör du en uppgradering av din Vista-installation med Vistas uppgraderingsskiva och anger produktnyckel och kan aktivera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om jag köper Microsoft Windows Vista Ultimate - Svensk (Retail) (DVD) kan jag då installera in samma version på 2 datorer hemma? För det blir ju ganska dyrt om man behöver 2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DeadTim skrev:

 

Alltså om jag köper Microsoft Windows Vista Ultimate - Svensk (Retail) (DVD) kan jag då installera in samma version på 2 datorer hemma?

Nej det går inte. Du kan bara ha en installation åt gången aktiverad.

Eventuellt kommer längre fram möjligheten att köpa en "familje-licens", som kan installeras på flera hemma-datorer. Finns i USA, men inga planer i dagsläget för Europa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DeadTim skrev:

 

Då är det väl bara att vänta då!

Väntan kan bli kort som lång, likaväl som att det aldrig blir någon familjelicens för oss europeans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterar du hårddisken innan du installerar Vista är det en fullversion som gäller, eller en OEM, men då får du enligt licensvillkoren inte flytta licensen till en annan dator. Den är bunden till just den datorn. En fullversion kan du flytta till en ny dator.

 

Hej.

 

Säger det ännu en gång !!!

 

Om du har en gammal dator som haft Microsofts operativsystem någon gång så bryter du mot licensreglerna om du köper en OEM-licens till denna dator.

OEM är endast avsedda för nya datorer som tidigare inte haft något operativsystem från microsoft.

 

Har du haft t.ex Windows XP och även om du formaterar hårddisken hur många gånger som helst så är det RETAIL ELLER UPPGRADERING som gäller.

 

Verkar som folk blandar ihop begreppen och missat de nya licensreglerna som Microsoft införde för en tid sedan.

Visst går det rent fysiskt att formatera hårddisken efter Windows XP och installera Windows Vista OEM sedan.

Men detta medför att man bryter mot OEM-licensen.

 

Har talat med flera på Microsoft om detta och svaret har alltid blivit den samma dvs. OEM är avsedd för nya datorer utan tidigare installerade operativsystem.

 

Är ganska övertygad om att det snart blir mycket svårare att även köpa dessa OEM-licenser om man är privatperson.

Det är ju så mycket prat om detta på nätet pga. att OEM:n är så mycket billigare än Retail eller uppgradering.

Nu kan du ju köpa en sådan utan att köpa någon hårdvara men enl. Microsoft så är det enligt deras licensvillkor tillåtet att endast sälja dessa ihop med nya datorer och då ska operativsystemet installeras i datorn innan den levereras till kunden.

Eller om du bygger själv så ska du enl. Microsoft köpa både processor, moderkort, m.m för att även kunna köpa en OEM version av Windows Vista.

Dvs. inte så att man syr ihop OEM-licensen till hårdvara som mus eller tangentbord som vissa återförsäljare gör också.

M.a.o att man binder OEM-licensen till hårdvara som består av en nästan komplett dator.

[inlägget ändrat 2007-02-18 20:07:10 av AmadeusTe]

[inlägget ändrat 2007-02-18 20:07:47 av AmadeusTe]

[inlägget ändrat 2007-02-18 20:13:03 av AmadeusTe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmadeusTe skrev:

 

Verkar som folk blandar ihop begreppen och missat de nya licensreglerna som Microsoft införde för en tid sedan.

Visst går det rent fysiskt att formatera hårddisken efter Windows XP och installera Windows Vista OEM sedan.

Men detta medför att man bryter mot OEM-licensen.

OEM är avsedd för nya datorer utan tidigare installerade operativsystem.

Tack för klargörandet!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en gammal dator som haft Microsofts operativsystem någon gång så bryter du mot licensreglerna om du köper en OEM-licens till denna dator.

Finns det ingen som ganska nyligen har köpt en Windows (Vista) OEM som kan titta vad det står i licensvillkoren för jag kan inte hitta detta någonstans på Microsofts webbplats. Jag kan hitta många andra villkor, som att man inte får flytta en OEM-licens mellan datorer därför att den är bunden till datorn/moderkort/enhet där det först installerades, det villkoret finns på många sidor som handlar om licenser t ex på http://www.microsoft.com/piracy/YourPC_do.mspx

 

Jag kan bara hitta meningar där det står t ex:

OEM products are intended to be preinstalled on hardware before the end user purchases the product.
dvs att de är avsedda att vara förinstallerade, inte att de inte får installeras på en dator där det har funnits ett operativsystem tidigare.

http://download.microsoft.com/download/4/e/3/4e3eace0-4c6d-4123-9d0c-c80436181742/OSLicQA.doc

 

Eller som den här meningen:

The Vista OEM versions will allow a user either to do a fresh installation, or to upgrade their previous Windows XP installation, she said.
http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx? dg=microsoft.public.windows.vista.general&tid=748d1911-ee36-4e2c-b2e4-d0230ceddb72&p=1

där hon är en Elissa Brown, a Microsoft spokeswoman.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som gäller för Vista angående licensregler är jag för dåligt insatt i ännu.

 

Men som du säger AmadeusTe gällande följande

 

Om du har en gammal dator som haft Microsofts operativsystem någon gång så bryter du mot licensreglerna om du köper en OEM-licens till denna dator.

OEM är endast avsedda för nya datorer som tidigare inte haft något operativsystem från microsoft.

 

Om du haft en OEM-licens i denna gamla datorn, så får du inte lägga i ett nytt operativ oavsett modell...Rätt

 

Men om det har handlat om att en dator haft en fullversion eller en upgrade, så möter inget hinder att installera en OEM-licens i en gammal dator eller en ny, helt enligt dom jag pratat med på Microsofts support ett flertal gånger.

 

Det verkar som om man tydligen får olika svar beroende på vem man pratar med hos Microsoft?

 

Du är helt säkert på ditt svar från Microsoft, och jag är helt säker på mitt svar från Microsoft.

 

Fortfarande så rekommenderar Microsoft att man installerar en OEM-licens på en NY dator, men det finns enligt deras support, inget hinder att man även installerar på en äldre dator, under förutsättning att det inte funnits en dylik OEM på denna dator.

 

 

Nu kan du ju köpa en sådan utan att köpa någon hårdvara men enl. Microsoft så är det enligt deras licensvillkor tillåtet att endast sälja dessa ihop med nya datorer och då ska operativsystemet installeras i datorn innan den levereras till kunden.

 

Enligt Microsoft support när jag ringde, så är det upp till säljaren/butiken att själva bestämma hur en OEM-licens ska säljas, med en hårdvara eller "ren" över disk "skiva", eller färdig installerad i en såld dator "med eller utan skiva", eller någon form av "blandad" kompott.

 

För att krångla till det hela mera så är det också så att enligt Microsofts licensregler så är det du köper, egentligen inte en produktnyckel/licens med eller utan skiva, utan enbart licensrätten att använda denna produktnyckel till ditt köpta operativsystem till en dator eller en specifik dator.

 

 

För att få en lösning på detta delikata problem att tolka Microsofts licensregler på rätt sätt, är nog att få en ordentligt besked från deras jurist som har hand om detta med licensregler.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//gästen skrev:

 

Om du haft en OEM-licens i denna gamla datorn, så får du inte lägga i ett nytt operativ oavsett modell...Rätt

Saxat från alltomxp, som intervjuat Jesper Häggroth på Microsoft i Sverige:

 

9. Kan jag köpa en Vista-uppgradering om jag har en HemPC-dator? Kan jag köpa en Vista-uppgradering om jag har en XP OEM-licens?

 

Om din Hem-PC möter systemkrav och har något av de kvalificerade operativen i botten – svar ja. Angående XP OEM - svar ja.

 

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-19 16:31:32 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen.

 

Har kopierat några intressanta stycken från Windows Vista licenser.

Dels från en skiva med Vista OEM och dels från en med Vista Retail.

Läs nu och försök att förstå vad licenserna säger, vissa verkar ju tro att det kan inte vara förbjudet/mot licensvillkoren om det inte uttryckligen står ”Förbjudet” i texten.

Så är inte fallet, man kan förbjuda sakr utan att uttryckligen använda ordet ”förbjudet”.

Sen har det ju mindre betydelse hur många inlägg man skrivit i olika dataforum om man tänker på kunskapsnivån. *L*

Men som sagt, ni kan ju bl.a se att OEM-licensen ska levereras med en enhet ”enheten som du förvärvat tillsammans med programvaran” se punkt 2 OEM.

 

WINDOWS VISTA OEM:

 

2. INSTALLATION OCH ANVÄNDNINGSRÄTTIGHETER Programvarulicensen är permanent tilldelad enheten som du förvärvat tillsammans med programvaran. Denna enhet är den ”licensierade enheten”. En maskinvarupartition betraktas som separat enhet.

a. Licensierad enhet. Du får installera ett exemplar av programvaran på den licensierade enheten. Du får använda programvaran med upp till två processorer på samma gång på den aktuella enheten. Du får inte använda programvaran på en annan enhet.

b. Antalet användare Förutom vad som anges i avsnitten Enhetsanslutningar (alla utgåvor), Fjärråtkomstteknik (Home Basic och Home Premium) och Andra åtkomsttekniker (Ultimate edition) nedan får endast en användare använda programvaran åt gången.

c. Alternativa versioner Programvaran kan innehålla mer än en version, till exempel både 32 och 64-bitarsversioner. Du får endast använda en version åt gången. Om tillverkaren eller installatören tillhandahåller ett engångsalternativ mellan olika språkversioner, kan du fortsättningsvis också endast använda det språket du valt.

8. LICENSENS OMFATTNING. Programvaran säljs inte, den licensieras. Detta avtal ger dig endast vissa rättigheter att använda programvaran. Tillverkaren eller installatören och Microsoft förbehåller sig alla övriga rättigheter. Om inte tvingande lag trots denna begränsning beviljar dig ytterligare rättigheter får du endast använda programvaran på det sätt som uttryckligen anges i detta avtal. Du måste då följa alla tekniska begränsningarna i programvaran som endast tillåter att du använder den på ett visst sätt. För mer information, se dokumentationen till programvaran

 

15. ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART. Du får endast överföra programvaran direkt till en tredje part med den licensierade enheten. Du får inte behålla några kopior eller tidigare versioner av programvaran. Före varje godkänd överföring måste den andra parten acceptera att detta avtal gäller för överföringen och användningen av programvaran. I överföringen måste etiketten med äkthetscertifikatet ingå.

 

WINDOWS VISTA RETAIL:

 

2. INSTALLATIONS- OCH ANVÄNDNINGSRÄTTIGHETER. Innan du använder en licensierad programvara måste du tilldela denna licens en enhet (maskinvarusystem). Denna enhet är den ”licensierade enheten”. En maskinvarupartition eller ett blad betraktas som separat enhet.

a. Licensierad enhet. Du får installera ett exemplar av programvaran på den licensierade enheten. Du får använda programvaran med upp till två processorer på samma gång på den aktuella enheten. Med undantag av vad som anges i avsnitten Datalagring och Nätverksanvändning (Ultimate edition) nedan får du inte använda programvaran på andra enheter.

b. Antalet användare. Förutom vad som anges i avsnitten Enhetsanslutningar (alla utgåvor), Fjärråtkomstteknik (Home Basic och Home Premium) och Andra åtkomsttekniker (Ultimate edition) nedan får endast en användare använda programvaran åt gången.

c. Alternativa versioner. Programvaran kan innehålla mer än en version, till exempel både 32 och 64-bitarsversioner. Du får endast använda en version åt gången.

 

8. LICENSENS OMFATTNING. Programvaran säljs inte, den licensieras. Detta avtal ger dig endast vissa rättigheter att använda programvaran. Microsoft förbehåller sig alla övriga rättigheter. Om inte tillämplig lag trots denna begränsning beviljar dig ytterligare rättigheter får du endast använda programvaran på det sätt som uttryckligen anges i detta avtal. Du måste då följa alla tekniska begränsningarna i programvaran som endast tillåter att du använder den på ett visst sätt. Mer information finns på http://www.microsoft.com/licensing/userights.

 

 

15. VIDAREÖVERLÅTELSE TILL EN ANNAN ENHET.

a. Annan programvara än Windows Anytime Upgrade. Du får avinstallera programvaran och installera den på en annan enhet som du använder. Du får dock inte göra det i syfte att dela licensen mellan olika enheter.

b. programvaran Windows Anytime Upgrade. Den första användaren av programvaran får vidareöverlåta licensen till en annan enhet en gång, men endast om licensvillkoren för programvaran som du uppgraderat från tillåter detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programvarulicensen är permanent tilldelad enheten som du förvärvat tillsammans med programvaran.

...

En maskinvarupartition betraktas som separat enhet.

Ursäkta, men jag kan inte få det till att det inte skulle vara tillåtet att installera en OEM-version på en dator som haft ett operativsystem tidigare. En enhet kan ju vara t ex en mus, det står inte att det ska vara en hel dator, det står till och med att en partition räknas som en separat enhet.

 

Du får tycka vad du vill om min kunskapsnivå men jag är bara ute efter kunskap och verkligen veta vad som är brott mot licensvillkoren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enhet kan ju vara t ex en mus, det står inte att det ska vara en hel dator, det står till och med att en partition räknas som en separat enhet.

 

Helt rätt Cecilia...Det finns flertalet butiker som har sålt och säljer en OEM-licens tillsammans med t.ex en mus, minne, eller till och med en skärm.

 

Det normala är ju att man måste köpa en hårdddisk samtidigt.

 

Jag har en databutik i min närhet, som också säljer OEM-licenser "med skiva" utan något krav på hårdvarutillbehör, alltså helt rent över disk, och det är också enligt Microsofts support fullt lagligt.

 

Så som jag nämnt tidigare så är det enligt Microsofts support upp till säljaren hur denne ska sälja sin OEM-licens och tillsammans med vad, eller utan något.

 

Enligt Microsoft så lägger dom sig inte i detta.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-02-20 12:06:52 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varifrån kommer det du skrev förut:

Om du haft en OEM-licens i denna gamla datorn, så får du inte lägga i ett nytt operativ oavsett modell...Rätt
Igår 12:06

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//gästen skrev:

 

Om du haft en OEM-licens i denna gamla datorn, så får du inte lägga i ett nytt operativ oavsett modell...Rätt

 

FEL.

 

Du kan installera en retail eller en uppgradering, om du installerar en uppgradering så blir den också en OEM efter installationen i.o.m att grund operativsystemet var OEM.

Köper du en retail så blir det inte en OEM i.o.m att du avinstallerar OEM licensen som fanns i datorn men den OEM-licensen du avinstallerar får du inte använda till någon annan dator i.o.m att den är bunden till just den datorn den först installerades i (bunden till hårdvaran som den installerade i ).

 

Häftet som följer med i dvd-fodralen på alla OEM licenser har följande text:

"Får endast distribueras tillsammans med en PC"

 

Dvs. OEM licenser får endast säljas tillsammans med hårdvara och då räknas inte en hårddisk,mus,tangentbord eller RAM-minne som hårdvara som räcker för att legalt köpa/använda OEM-licens.

Enl. Microsoft krävs minst köp av ett moderkort+hårddisk+processor i samband med köp av OEM-licens.

[inlägget ändrat 2007-02-23 18:25:26 av AmadeusTe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...