Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markering påverkar för mycket


Jan Kivisaar

Rekommendera Poster

Jag vet inte om rubriken var så förklarande, men... ;-)

 

Så här är det: Jag har använt Word i väldigt många år, men inte stött på det här problemet förrän nu under det senaste året. Jag trodde att jag kanske först hade gjort någon dålig inställning, men när jag nu skaffat mig mitt livs första Mac och upptäcker samma sak i ett nyinstallerat Office för Mac, så börjar jag undra vad som är på gång.

 

Säg att jag skriver en rubrik, "Hejsan hoppsan", och sedan två rader ner skriver lite brödtext. När jag sedan markerar rubriken och väljer att den ska vara fet, så blir plötsligt hela dokumentet i fetstil. Om jag då väljer att ångra (Ctrl+Z eller Äpple+Z) så kvarstår fetmarkeringen av rubriken medan resten av dokumentet blir som det var förut - dvs så som jag ville ha det från början.

 

Samma sak händer när jag vill ha en rubrik centrerad. Jag ställer markören i rubriken (utan att markera något alltså) och trycker på centrerad-knappen. ALLT i dokumentet blir centrerat. När jag sedan ångrar, så fortsätter rubriken vara centrerad medan övrigt återgår till hur det var förut.

 

Däremot inträffar inte fenomenet när jag bara markerar ett enskilt ord och ska göra detta exempelvis kursivt.

 

Någon som stött på fenomenet förut? Någon som vet hur man åtgärdar det?

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jan!

 

Jepp!

 

Jag har stött på problemet... Men inte hittat någon lösning...

Har helt enkelt lärt mej att trycka Ctrl + Z när det händer!!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag faktiskt berätta vad felet är och hur man löser det..!

 

När jag såg Ditt svar, så tänkte jag att det här minsann måste lösas. Och efter mycket sökande på Microsofts supportsidor (som innehåller tonvis med material, men där det mesta tycks vara onödig information av typen "jag kan inte spara en fil som är skrivskyddad") och lika mycket på Google, så hittade jag en perfekt beskrivning av mitt/vårt problem.

 

Det hela har att göra med mallhanteraren i Word. Någon gång har vi, halvt omedvetet, ändrat på formatmallen (jag brukar ändra från Times New Roman till Garamond som standardtypsnitt) och där klickat i rutan "Uppdatera automatiskt".

 

I och med detta - och eftersom man oftast bara använder formatmallen "Normal" när man skriver - så påverkas hela "Normal" när man markerar ett stycke och väljer t.ex. fetstil. Däremot påverkas formatmallen inte av att man markerar och ändrar ett enstaka ord.

 

Fullkomligt logiskt - om man nu vet varför. ;-)

 

Du kan läsa mer om det på följande sida och även se mer exakt hur Du löser det:

http://word.mvps.org/FAQS/Formatting/WholeDocumentReformatted.htm

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Lattjo!

 

Jag använder alltd Garamond som standardtypsnitt!!!

(Jag trodde faktiskt att jag var ensam om det :) )

 

Hade aldrig en tanke på att typsnittet skulle ha en sådan inverkan!!

 

Och då har jag ändå talat med en "office-guru" på jobbet som supportat Office hos MS.. och han hade aldrig hört talas om problemet!

 

Fullkomligt logiskt - om man nu vet varför. ;-)

 

Jepp! Eller hur! :)

 

Och tack vore dej vet man nu varför!!!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

PS! Poäng till dej för detta fynd!!! DS!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe! Jag har använt Garamond som standardtypsnitt i över tio år nu. Att byta till Garamond i formatmallen är det första jag gör när jag gjort en ominstallation av Office. Faktiskt är jag så "ond" att jag gör det när jag sitter vid vänners Word-program också... :)

 

Times New Roman känns så... uttjatat. När jag får brev från företag som har vackra brevhuvuden men ändå använder TNR som sitt typsnitt, så mår jag nästan illa.

 

Nåväl, nu har vi glidit utanför ämnet. Men det känns skönt att inte vara ensam! Och tack för poängen!

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...