Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

INSTALLERA WINDOWS PÅ S-ATA


ile

Rekommendera Poster

Tänkte häromdan formatera min hårddisk på första gången sen jag fick datorn levererad, för ca 2.5 år sedan.

 

När jag stoppar i min windowsskiva blir allt frid och fröjd till installationen inte hittar min hårddisk, ty jag har S-ATA.

 

Då jag inte äger någon diskettstation men en äldra PCI(?)-hårddisk kopplade jag in den och instalerade windows på denna. Installerade S-ATA-drivrutinerna och formaterade sedan min S-ATA hårddisk genom windows. Min tanke var att sedan installera windows till min SATA men när jag försöker installera kan jag endast välja den gamla PCI-HDn.

 

Mitt nästa försök var att få tag i en diskettstation vilket jag lyckat med men när jag kopplar in den så finns det bara 2 fall(beroende på hur jag har kabeln):

1. Datorn hittar en diskettstation men när jag vill läsa av en diskett ( prövat flera) får jag endast meddelandet: Sätt i en diskett i enhet A:

Diskettstationens lampa lyser ständigt grönt

2. Hittar ingen diskettstation alls.

 

NU är mitt sista hopp att någon som kan detta betydligt bättre än mig ä'r vänlig och delar med sig av sin expertis.

 

HUR SKA JAG GÖRA FÖR ATT INSTALLERA WIN XP PÅ MIN SATAHÅRDDISK (JAG VILL INTE HA KVAR VARKEN PCI-HD ELLER DISKETTSTATIONEN EFTER INSTALLATIONEN)??? HJÄLP!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bootar från XP-skivan kommer frågan

 

Tryck F6 om du vill installera en SCSI- eller RAID-drivrutin

 

S-ATA räknas här som SCSI, så det är nu du ska installera drivrutin för disken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det verkar vettigt. Vet dock inte hur jag ska installera dessa drivrutiner. DÅ jag trycker F6 kommer efter ett tag upp en ruta där jag trycker S (säger att jag har drivrutiner) men jag kan inte läsa från min diskettstation. kan man läsa dessa drivrutiner från någon annan enhet typ andra cd:n eller andra hårddisken och isåfall hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man läsa dessa drivrutiner från någon annan enhet typ andra cd:n eller andra hårddisken och isåfall hur?

Nej, inte i XP.

 

Är disketten läsbar i någon annan dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettstationen fungerade på den datorn där den satt senast. Jag har provat med många disketter så det är inte dem det är fel på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säkert låna någon annan diskettstation om det skulle vara fel på den jag har nu. Dock borde det inte vara fel på min nuvarande då¨den fungerade felfritt i förra datorn den satt i. är det något man kan göra fel när man installerar diskettstationen?

PS se första inlägg om diskettstion DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte gå att vända kabeln fel, kontakten har en styrning mitt på.

 

EDIT: Vissa kablar är färgmarkerade för stift ett(1). Om lampan på floppyn lyser hela tiden är kontakten felvänd.

[inlägget ändrat 2007-02-13 09:26:36 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...