Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk - får ej adress


magnusss_s

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en trådlös nätverksrouter ( Netgear) kopplad med kabel till en stationär dator och en laptop med trådlöst nätverkskort.

 

Jag har konfigurerat nätverket på stationären, och när jag startar laptopen hittar den mitt trådlösa nätverk (HemmaNet), men den fastnar med texten "Nätverksadress erhålls". Vad kan detta bero på?

 

Tacksam för hjälp...

 

Magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte...

 

Kanske kan tillägga att laptopen hittar det trådlösa nätet (signal-bra), begär lösen, men därefter står den bara och hänger på "erhåller nätverksadress".

 

Har nån en susning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Kolla att Erhåll en IP-adress automatiskt samt Erhåll en adress till DNS-servern automatiskt är valt på laptopen

 

-Kolla att inte brandväggen på laptopen blockerar. Om du vill testa med brandvägg avstängd, koppla bort routern från modemet

 

-Starta om laptopen om du gör nån ändring i den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är väl säker på att du har angett samma typ av kryptering och samma krypteringsnyckel i både routern och inställningarna för det trådlösa nätverkskortet? Fungerar det om du slår av krypteringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Felet var fånigt enkelt - det är nästan så jag skäms...

 

Jag hade blandat ihop små och stora bokstäver i krypteringsnyckeln! Fast jag hade nog förväntat mig att få tillbaks ett meddelande om att den inte matchade istället för att den bara skulle stå och hänga.

 

Tack ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...