Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ännu ett tråd med försvunnen dvd-rom


XXtazy

Rekommendera Poster

hej, jag har problemet med att min dvd-rom har försvunnit från datorn. jag har läst flera liknande trådar på denna sida och försökt fixa men det funkar fortfarande inte.

 

jag hade nyss köpt dvd skivor som jag skulle bränna med nero 7, men när det höll på att bränna kraschade programet och sedan hade dvd-rom:en försvunnit.

 

jag har testat att starta om och sånt, samt att ta bort upper/lower filter, inget funkar. den syns inte på enhetshanterarenhanteraren eller utforskaren. det går itne heller att ta mata ut skivan.

help me plz

 

tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan brukar man kunna få ut genom att stoppa in t ex ett utvecklat gem i det lilla hål som finns på fronten av DVD-enheten.

 

Du kan ju pröva om det hjälper att först ta bort kablarna till DVD-enheten, slå på datorn, slå av och stoppa tillbaks kablarna.

 

Syns den i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

jag gjorde som du sa med kablarna men ingen förändring.

jag är inte så kunnig om datorer, vad är BIOS?

 

[inlägget ändrat 2007-02-12 23:55:11 av XXtazy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS är det allra första som körs när du startar datorn. Du kan komma till dess inställningar etc genom att trycka en särskild tangent när datorn startar, det brukar normalt stå på första skärmbilden, t ex Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup, om det inte står något så får du kolla i datormanualen. Sedan när du kommit in i BIOS-inställningarna så får du leta runt och se om du kan hitta var någonstans det står vilken hårdvara som BIOS anser att det finns i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uhm vad konstigt. jag kollade BIOS och där fanns den inte. däremot när jag sedan startade datorn syntes den i utforskaren och enhetshanteraren, men den reagerade som att det inte fanns någon skiva i, och jag kunde inte mata ut den heller. nu har jag startat om igen och nu har det försvunnit igen. skumt?

förresten jag lyckades inte med ditt knep att få ut skivan. jag lirkar i det lilla hålet men lyckas inte få ut skivan.

vet inte om de spelar nån roll men när den syntes i utforskaren men inte fungerade blinkade knappen på själva dvd-romen, nu lyser den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det är något fel på DVD-enheten.

 

förresten jag lyckades inte med ditt knep att få ut skivan. jag lirkar i det lilla hålet men lyckas inte få ut skivan.

Det brukar bara vara att trycka rakt in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...