Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-portar bara för en extern hårddisk ???


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hejsan !

 

Jag använder ett moderkort, ASUS, P5GDC Deluxe, som är försett med ett antal USB-portar. Har utnyttjat någon då och då i samband med digitalbilder från kamera, eller mellan dator och videokamera.

Anslöt tidigare en extern hårddisk (400 GB) till en av USB-portarna, vilket fungerade jättebra ! Jag har haft stor nytta av den.

 

Eftersom jag tycker att jag har för många (5 st) interna hårddiskar, ville jag plocka bort åtminstone en av dem och ersätta med ytterligare en extern sådan, varför jag köpte en till på 320 GB. Båda dessa HDD:na är av märket PackardBell..

 

Datorn ville inte kännas vid den nya hårddisken , men sedan jag trixat med olika USB2-kablar fick jag slutligen till det, och kunde för en stund njuta av att ha alla hårddiskarna rapporterade.

 

Men plötsligt fick jag rapport om MTF-skrivproblem till den äldre hårddisken, och nu var det denna som inte blev igenkänd.. Dessutom verkade den tömd på sitt ganska värdefulla innehåll - vilket den lyckligtvis inte var...

 

När jag inte på något sätt och i någon av de lediga portarna fick in hårddisken, tog jag fram en USB-hub, med två ingångar och satte den ena änden i en av USB-portarna på datorn och de andra två till vardera hårddisk, vilket tycktes fungera...(!!)

 

Jag uppdaterade också BIOS, och måste sedan gå in där och redigera. Eftersom USB2 då visade sig vara Disabled, ändrade jag den till Enabled, varefter jag också ändrade från FullSpeed (12 Mbps) till HighSpeed (480 Mbps). Sedan försökte jag återigen - full av tillförsikt - koppla in hårddiskarna till varsin USB-port, men allt var precis samma visa !

 

Hur förklarar man detta ?

Ingenstans har jag sett att man inte kan ha två externa hårddiskar till varsin USB2-port ? Trodde tvärtom att man kunde ansluta lite alla möjliga utrustningar... Var går kapacitetsgränsen egentligen ?

 

(Om någon undrar vad jag ska med all denna GB-kapacitet till, så är svaret att jag sysslar med video - det räcker...)

 

MVH

 

/Kalle

 

Ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar seriöst på om det kommit något fel med någon av de senare XP uppdateringarna. Jag har hört mer och mer om folks USB prylar som bara slutat fungera eller som inte hittas.

 

I mitt fall vill datorn inte starta upp med min kortläsare kopplad ... jag har inget svar åt dig mer än att visst ska du kunna koppla på diverse utrustning!

 

Hoppas någon mer kompetent kan hjälpa dig på vägen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ändå - för vetskapen om att fler än jag har problem med USB-portar...

 

Då finns det kanske hopp om att det någonstans finns en lösning...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...