Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Indrag av trefas i borätt


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Håller på att bygga om mitt kök och upptäcker då att det inte finns någon trefas till spisen, enbart sketen 220V enfas. Fick ditt elektriker i morse som skulle dra in detta men problemet är att huset är byggt på sånt skitsätt att det visade sig att det inte, på gängse sätt, enkelt gick att dra de nya kablarna genom de gamla kablarnas kabelrör. Således blev det en utdragen installation på sex timmar som bl.a krävde extern dragning av kablar.

 

Nu undrar jag vad ni tror;eftersom el ingår i hyran och trefas finns i fastigheten men inte indraget till lägenheterna och det dessutom uppenbarligen föreligger konstruktionsfel i huset som skapade extra kostnader för mig - borde jag inte rimligtvis kunna kräva att en del av kostnaden tas av bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren? Eller är det bara tough shit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär säger hsb:

 

Du svarar själv och på egen bekostnad för det inre underhållet och de reparationer som behövs i lägenheten. Föreningen svarar för det mesta av allt yttre underhåll samt husets installationer av vatten, värme, el och ventilation.

 

Du avgör själv när det är dags att måla om, byta ut spisen, lägga in parkettgolv och tapetsera eller göra andra förbättringar i lägenheten. Vill du göra större förändringar i lägenheten, till exempel flytta väggar, måste du ha tillstånd från föreningens styrelse.

 

Till det inre räknas bland annat rummens väggar, golv och tak, inredning i kök, badrum och i övriga utrymmen tillhörande lägenheten, glas i fönster och dörrar, lägenhetens ytter- och innerdörrar. Ledningar och övriga installationer för vatten, värme, gas, ventilation och el till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten och inte är stamledningar.

 

Till det yttre räknas bland annat stamledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten, målning av yttersidorna av ytterfönster och ytterdörrar samt rökgångar och ventilationskanaler.

 

Kontrollera alltid vad stadgarna säger i din egen förening !

 

En del av din månadsavgift till föreningen avsätts för det yttre underhållet. Många föreningar avsätter också pengar i en fond för inre underhåll. Där fördelas pengarna på varje lägenhet i proportion till lägenhetens andel i föreningen.

 

På föreningsstämman beslutar medlemmarna tillsammans om ny-, till- eller ombyggnad av fastigheten.

 

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=11164&a=22179

 

Enligt det är det bara att blunda och betala :)

 

Däremot vet jag att i föreningen där jag bor så står föreningen för alla eljobb för att man som privatperson inte ska göra egna installationer så det kan ju vara värt att kolla med föreningen. Dessutom kan det ju skilja sig om det inte är hsb, tycker mig ha förstått att det är vanligare med andra "föreningar" i stockholm än här på landsbygden.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt det är det bara att blunda och betala

Tja, fast de säger ju att stamledningar för el räknas till yttre och eftersom jag inte har proppskåp i lägenheten utan det ligger 10m utanför så fick jag ju även dra externa ledningar där. Borde inte dessa elrör utanför lägenheten rimligtvis kunna räknas som stamledningar och ligga på någon annans än mitt ansvar att underhålla?

 

Nå, jag får prata med ordföranden och se om det går att komma fram till en kompromiss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, fast de säger ju att stamledningar för el räknas till yttre och eftersom jag inte har proppskåp i lägenheten utan det ligger 10m utanför så fick jag ju även dra externa ledningar där. Borde inte dessa elrör utanför lägenheten rimligtvis kunna räknas som stamledningar och ligga på någon annans än mitt ansvar att underhålla?

 

Jo det står ju klart och tydligt att det gäller ledningar inne i lägenheten som det är ditt ansvar och därmed borde åtminstone den delen som går utanför lägenheten vara föreningens ansvar men jag är inte direkt nån expert i ämnet.

 

Det här är ju som sagt hsb's stadgar och gäller ju inte nödvändigtvis din lägenhet men om det är hsb så borde föreningen stå för en del i alla fall.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Vi hade samma problem i vår lägenhet. Det löste sig dock då jag upptäckte att fristående inbyggnadshällar och ugnar är 220v som standard.

 

Så är du sugen på att ha inbyggt så kan du köra på 220v.

 

Edit, läste lite snabbt och såg nu att du redan dragit in elen..

//Erik

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-12 19:40:30 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ordförande i en HSB-förening med en medlem som ville friska upp sin el till 3-fas.

 

Sagda medlem frågade först. Det var klokt av honom. Jag tror nämnigen inte att styrelsen blir överlycklig om medlemmarna börjar uppgradera på eget bevåg, om än med behörig installatör. Vad vet du om fastighetens elförsörjning, t.ex? Pallar den för mycket mer?

 

PS medlemmen fick OK, och nu är elstammarna omdragna för alla, har jag fått veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sagda medlem frågade först.

Mm, det är lite sent för det nu. Då kanske jag inte ska ta upp det alls då =)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är du sugen på att ha inbyggt så kan du köra på 220v.

 

Lycka till med 230 volt! (220/380 "avskaffades" när vi gick med i EU, nu är det 230/400 som gäller).

 

230 volt, säkrat med 10A, betyder 2300W i max effektuttag. En enda platta (den minsta) är på 1000-1500W. Slår du på fler än 2-3 plattor (en häll brukar ha fyra), går proppen. Därför bör man köra 400v.

 

(Erfarenheter från sommarstugan, där jag satte in en ny häll. Propparna gick när man körde spisen med fler än 2 "plattor", eller tillsammans med ugnen.) Löste sig genom att grannen (elektriker) bjöds över en helg på middag. Kostade nada.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
230 volt, säkrat med 10A, betyder 2300W i max effektuttag. En enda platta (den minsta) är på 1000-1500W. Slår du på fler än 2-3 plattor (en häll brukar ha fyra), går proppen. Därför bör man köra 400v.
Det stämmer inte, jag har en induktionshäll och kan köra alla plattor på max utan problem. 230v är dessutom standard på inbyggnadshällar.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Erik, i viss mån stämmer det till 100%.

 

har du en säkring på 10 A kan du som max dra ur drygt 2 300 W innan säkringen går. Momentant kan effekten vara högre. Kaffebryggaren och vattenkokaren poppar ivartfall inte den tröga säkringen hemma. Undrar om inte mikron är med på samma... Mikron och vattenkokaren drar var för sig knappt 2 kW. Säkringen är helt klart ganska trög...

 

Men sedan kan sägas att ledningarna till spisens defikerade uttag kan ha en kraftigare säkring. Spisen har vanligtvis egna säkringar och egna ledningar framdragna till den kontakt som ska användas. Hemmavid tror jag mig ha trefas till spisen, ugn och separat häll, som är säkrad med 16 A.

 

"Bara" 230 V fram ger en lägre max-effekt.

Delar din häll och ugn på EN säkring?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, det är lite sent för det nu. Då kanske jag inte ska ta upp det alls då

Jag skulle nog hålla en låg profil i ditt läge. Tills jag har tumme med styrelsen, iaf (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog hålla en låg profil i ditt läge. Tills jag har tumme med styrelsen, ia

Fast jag använde mig av fastighetsförvaltarens elektriker så de ju vet om vad jag gjort. De borde väl ändå ha protesterat om det inte fanns elförsörjning nog att täcka trefas, sånt vet de mer om än styrelsen. Hursomhelst har ordföranden också nyligen helrenoverat köket, så han har säkert också dragit in extra el.

Nå, det får gå som det går. Betalar jag för el ska jag ha el som ligger i (tre-)fas med tiden =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
"Bara" 230 V fram ger en lägre max-effekt.

Delar din häll och ugn på EN säkring?

Ja, de gör de men jag har för mig att de sitter på en 20A säkring. Tar mig en titt när jag kommer hem. Alla plattor plus ugnen har jag kört i över en timme utan problem och jag har inte haft nån elektriker där som dragit något extra. Nu är det ju iofs så att induktion drar betydligt mindre än vanliga hällar.

 

Det jag menar inte stämde var att man måste få problem med säkringarna bara för att man kör 230v.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar inte stämde var att man måste få problem med säkringarna bara för att man kör 230v.

Sant

 

Tittar på en godtycklig häll från Electrolux:

Fyra plattor med 2 på 1200 W, en på 1800 W samt en på 2 300 W

om alla på max samtidigt blir det en effekt på 6500 W, vilket även är dessa angivna anslutningseffekt, vilket ger en maximalt strömuttag på 230 V på 28 A.

 

MEN - det skulle inte förvåna mig om det i spisen finns en strömbegränsare som hindrar alla plattor att dra absolut max vid en och samma tidpunkt.

 

 

Lägger där till en godtycklig ugn, anslutningseffekten på denna är 3500 W. Både häll och ugn har driftspänningen 230 V. Strömuttaget, max, för ugnen blir då 15 A.

 

Intressant matematik detta. Om man har ugn och spis på 230 V borde de, ur mina lekmannamässiga ögon, sitta på varsin säkring. Ugnen klarar sig nog på 15 A men varsin 20 A säkring vore nog inte fel. På samma säkring är risken uppenbar, även med en 20 A säkring, att man drar mer än vad ledningarna är dragna för.

 

Nu är vi lekmän här och inge elektriker, vore kul om någon med lite djupare kunskap kunde reda ut det hela.

 

Ja - hemma sitter som sagt spisen, ugnen och häll, på trefas, 400 V (även om de är gamla nog att vara specade för 380 V) med en 15 A säkring på varje fas... Tillgång till lite mer effekt än din häll på 230 V...

 

Men 230 V räcker, det tror jag nog, med en egen och tillräckligt stor säkring.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 11:39:56 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

Nu är vi lekmän här och inge elektriker, vore kul om någon med lite djupare kunskap kunde reda ut det hela.

Helt klart intressant. Vart håller Tunna hus? Vill minnas att han är en hejjare på det här området.

Upplys oss vanliga dödliga!

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en induktionshäll och den går inte att köra på högsta effekt på alla 4 plattor samtidigt utan bara en i varje par går att köra på högsta effekt, dock är det en inbyggd begränsning men jag antar att det beror på att man inte har tillräckligt säkrat för att det ska gå i normala fall. Jag har för mig att hällen går på 400V och ugnen 230V men jag är lite osäker.

 

Det var i alla fall nåt krångel om att man inte visste om det fanns en nolla eller nåt sånt framdragen men det var mest mumbojumbo i mina öron, visade sig tillslut att jag hade allt framdraget.

 

Induktionshäll måste förövrigt vara den bästa köksuppfinningen sen skivat bröd :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men 230 V räcker, det tror jag nog, med en egen och tillräckligt stor säkring.

 

Ja, i teorin. Varför inte sätta dit en spik? ;)

 

Skämt åsido, det som du får problem med, om du kör enfas med så stora effekter, är antagligen ledningarna i väggen. (De kan gå varma, och till å med brinna upp!). Uttag (enfas) får enligt min elektriker-granne säkras till max 16A, 10A är "normalfallet". "20A-proppade" eluttag i ett privathushåll är förbjudet, bland annat för att enfasuttag bara klarar (är typade) för 16A. De 20A-proppar man evetuellt har i proppskåpet är "huvudpropparna". (Dessa säkringar ska sitta i ett separat skåp).

 

Med trefas blir allt mycket bättre: Effekten "delas på tre", vilket innebär 3x10A-proppar, och lika många ledningar som inte riskerar bränna. Vidare så löser 10A-proppar ut "säkrare"/vid smärre fel än en fet 20A/25A. (30A har jag inte sett i "normalproppstorlek")

 

Strömbegränsare i spisen/ugnen? -Kan ju finnas numera. Men det ger ju i så fall en "värdelös" effekt! Enda raka: Koppla in trefas!

(När ni ändå håller på, koppla in en central jordfelsbrytare samt åskskydd. Kostar en tusing extra, men är värt det!)

 

Hm.. Ni som gillar att "grilla" med enfas.. Jobbar ni på Forsmark eller? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fördel med trefas är att lastbalanseringen på faserna blir jämn. Elnätet mår inte bra av ojämnt belastade faser. Det är elektrikerns jobb att se till att han sprider ut lasterna på de tre faserna när han gör en nyinstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtuosen - surfa in på Elektrolux och klicka på valfri häll eller ugn så ser du att de flesta (alla jag klickade på) ansluts via 230 V.

 

Lite konfunderad är jag angående det. Ska nog snacka lite med far min som har lite bättre koll på detta än jag.

 

Marcus_J skrev

Induktionshäll måste förövrigt vara den bästa köksuppfinningen sen skivat bröd

 

Så bra? Inte testat men jag gillar ju gas så jag gillar nog även induktion då de har snarlik funktionalitet.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 16:04:15 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet ljus i mörkret...

 

230 V säger inget om hur många faser den använder. Man kan koppa in den på 2 x 230 V, dvs på två fas mot nolla.

 

Koppla in på 400 V innebär ju enbart att man kopplar mellan faserna istället för fas mot nollan....

 

Edit: Och är man okunnig om exakt hur det ska vara så SKA man anlita en elektriker i dessa fall. Och han löser det, jag lovar.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 16:21:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra? Inte testat men jag gillar ju gas så jag gillar nog även induktion då de har snarlik funktionalitet.

 

Jupp så bra är det, har ju dessutom fördelen jämfört med gas att det aldrig bränner fast på spisen också eftersom det inte blir varmt.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Monshi:

Alla "moderna" spisar etc. kan kopplas in på enfas

ELLER trefas. Electrolux bifogar med produkten ett kopplingschema hur man kopplar om mellan 230 respektive 400 volt.

 

Monshi skrev:

230 V säger inget om hur många faser den använder. Man kan koppa in den på 2 x 230 V, dvs på två fas mot nolla.

Lycka till Monshi! ;)

 

Hint: Enfas: 230 volt. Trefas: 400 volt.

"Tvåfas" kan man "inte" koppla (lagligt) på en spis (exempelvis) som är godkänd för enfas/trefas.

 

Ni som vill koppla annorlunda kan kanske hamna på:

http://www.darwinawards.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Induktionshäll måste förövrigt vara den bästa köksuppfinningen sen skivat bröd

 

Induktionshällar fungerar genom att alstra stora magnetfält mellan hällen och "kastrullen". För medelsvensson som steker sin falukorv/kokar gröt 20 minuter om dan kvittar det kanske. Stora elektromagnetiska fält anses alstra tumörer hos de som utsätts. Lokförare har ökad risk för exempelvis hjärntumörer. (De sitter nära enorma fält inne i loket).

 

Äsch. Vi ska alla dö en dag, oavsett om vi dör av felkopplade spisar, induktionshällar eller något mycket 3vligare.. ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
. Stora elektromagnetiska fält anses alstra tumörer hos de som utsätts
Ska du stå så mycket framför en induktionshäll så att du får en tumör så riskerar du nog dö av fetma innan tumören tar kål på dig ;)

 

Skämt o sido så är induktionshäll den bästa investeringen du kan göra i ditt kök idag. Extremt mycket snabbare än en vanlig häll och du slipper brännmärken på hällen om det kokar över då själva hällen inte blir varm. Sen drar den ju mindre el också och är mer barnvänlig då det inte finns några heta plattor att bränna sig på. Det skiljer inte många hundralappar i pris heller.

 

Kollade mitt säkringsskåp nu och ugnen och hällen ligger på en 20A automatsäkring som är installerad av auktoriserad elektriker. Antar att det är därför jag inte har några problem med effekten.

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-14 21:07:57 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hur tolkar du detta från deras bruksanvisning:

Vid 1 eller 2-fas anslutning måste alltid

den passande nätanslutningskabeln,

typ H05BB-F Tmax 90°C (eller

med högre värde) användas.

Vad menar de med en eller två fas?

 

Kanske jag som förstått fel?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...