Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egenskaper för ljud-fil


bokar

Rekommendera Poster

Hej,

jag har spelat in Wave-filer som jag sak bränna till en musik CD.

Jag har programet Nero 7.0

Hur gör jag för att få med enformationen

Titel:

Artist:

Album:

Det är dessa uppgifter som syns under egenskaper när man höger klickar på filen, syns även när man spelar upp den i Media Player.

 

Eller finns det något speciellt program för detta ??

 

/Bosse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga ljud-CD har inget stöd för denna typen information, med undantag av CD-text där man kan lägga in en kort text (32 tecken?), men det är långt ifrån alla CD-spelare som fattar CD-text.

 

Då undrar du säkert hur man kan se detta på köpta CD-skivor och det fungerar som så att på CD'n finns ett ID-nummer, som media spelaren går ut på nätet (cddb) och letar upp och sen hämtar ner denna info. På hemkokta skivor kan du normalt inte göra detta.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-12 14:07:10 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK

så du menar när man spelar en köp CD i tex mediaplayer och ser infon om artist, titel och albumets namn det är tack vare att man är uppkopplad på internet samtidigt. Annars skulle man inte se det, är detta korrekt uppfattat.

 

/Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars skulle man inte se det, är detta korrekt uppfattat.

 

Ja, med det undantaget att info som är hämtad, sparas lokalt och visas nästa gång. Infon hämtas alltså bara en gång per CD från cddb.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning!

 

Men eftersom hemkokta skivor (normalt) inte får något ID, så blir det svårt att identifiera dem. Som jag förstått det så är det skivbolag/CD-tillverkare som sätter ID.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Jag är med i en orkester och gör egna inspelningar.

Men vill att när man sätter in en CD så ska informationen synas i t.ex Media Player.

Jag är öppen för alla förslag.

Har du erfarenhet av http://musicbrainz.org/ ??

 

/Bosse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...