Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkssladdar?


crippa90

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Mitt nätverk krånglar, och jag tror det har med sladdarna att göra. Fick veta av en i skolan att det finns olika sladdar för olika saker.

 

Jag undrar vad det finns för olika och vad man kan använda dom. Och vad händer om man har fel kabel?

 

 

 

MVH Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick veta av en i skolan att det finns olika sladdar för olika saker.

 

Det finns olika "bra" kablar, kallade Cat3, Cat5, Cat5e och Cat6. Dessa klarar olika hastigheter, där du måste ha minst Cat5 för att köra 100 Mbit/s.

 

Sedan finns dessa i både rak och korsad version. Korsad används för koppling dator-dator, switch-switch etc, och rak används för koppling dator-switch.

 

Beskriv ditt problem, så blir det enklare att hjälpa dig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det har emd det där korsad och rak att göra. När jag kör modem ---> router ----> dator så funkar det med dom sladdarna jag har, men om jag tar bort routern och använder sladden som går router och dator, då funkar det inte.

 

Vad är det för sladd man ska ha mellan modem ---> router, modem --> dator och router ---> dator?

 

 

 

MVH Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de två fallen med dator så är det rak och mellan modem och router korsad. Men sedan är en del apparater numera konstruerade så att de känner av om man använder rak eller korsad kabel och så anpassar de sig efter det. Man brukar lätt kunna se om en kabel är korsad eller rak genom att hålla de två kontakterna bredvid varandra, om alla färger kommer i samma ordning i de två ändarna så är kabeln rak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...