Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HSB / Bolina SUGER


emigranten

Rekommendera Poster

Jag blev av med ALL korrespondans plus adressboken hos HSB/Bolina nyligen.

 

Deras (kryptiska) förklaringar och nonchalanta ursäkter bilägger jag här för allas kännedom:

 

Hej.

Under fredagen har vi haft ett avbrott i Bo-Lina mailtjänst. Detta avbrott berodde på ett fel i vår databas som uppstått vid ett strömavbrott, felet har resulterat i att somliga som använder webbmailen blivit av med sina adressböcker och mail. Vi har tyvärr ingen möjlighet att återskapa den förlorade informationen. Vi på Bo-Lina beklagar det inträffade, vi har identifierat felet och ändrat rutiner för att detta ej skall kunna inträffa igen.

För eventuella frågor och information kontakta support@bolina.hsb.se

Mvh HSB Bo-Lina

 

"Men ni har väl en back-up att tillgå, så ni kan återskapa eländet" skrev jag tillbaka.

 

SVAR:

 

Hejsan.

Vi beklagar det inträffade jätte mycket, självklart finns backuper dock

fanns felet även med i delar av dessa. Vi har återskapat samtlig information som ej varit skadad. Dock är några drabbade av att mail och kontakter man haft sparat på servern gått förlorade.

 

För övrigt är Bo-Lina mail en gratistjänst där inga garantier ställs

gentemot användaren, precis som övriga gratis e-post tjänster på nätet.

Vi har satt upp nya rutiner för att det inträffade ej skall inträffa igen.

 

Om du har väldigt känslig information som hanteras via mail föreslår vi en betaltjänst där du är garanterad tillgänglighet och backuper på ditt

mailkonto enligt dina önskemål individuellt på ditt konto.

 

Återigen ber vi om ursäkt för det inträffade.

 

 

Först efter att jag vänt mig till SDS, som skrv en artikel, bemödar sig Bo-Lina att ens försöka reparera skadan.

 

Deras service och intällning till sina kunder SUGER med andra ord.

 

För övrigt - hur kan delar av en back-up skadas?

Antingen går väl hela Back-Up'en åt h-e, eller inget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är Bo-Lina mail en gratistjänst där inga garantier ställs

gentemot användaren, precis som övriga gratis e-post tjänster på nätet.

 

Konstigt uttalande tycker jag...

 

Hotmail som finns i båda betal och gratisvariant ser väl till att ha backup som inte påverkas av om huvudservern rasar? Detta vill jag tro i varje fall...

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Konstigt uttalande tycker jag...

 

Hotmail som finns i båda betal och gratisvariant ser väl till att ha backup som inte påverkas av om huvudservern rasar? Detta vill jag tro i varje fall...

 

 

Utan att ha kollat själv, jag är säker på att om du läser igenom "det finstilta" i hotmails avtalstext så hittar du en klausul där de friskriver sig allt.

Det sätter man in pga. att det går inte att teckna rimliga försäkringar mot sina kunders dataförlust.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha kollat själv, jag är säker på att om du läser igenom "det finstilta" i hotmails avtalstext så hittar du en klausul där de friskriver sig allt.

Det skulle jag också tro. Men även om de inte gör det så tlilhör de en organisation som har långt mer resurser att stå för den service som betaltjänster normalt använder avgifterna för att bekosta.

 

Om detta Bo-Lina är gratis och relativt litet (har aldrig hört talas om det) så känns det ganska naturligt att man inte förlitar sig på att låta viktig information ligga enbart där, då skulle jag defnitivt ta backuper själv. Service kostar och med gratistjänster tycker jag man måste ta mer ansvar själv. Hur det ligger till med just Bo-Lina får du trådskaparen försöka ta reda på genom att noggrant läsa igenom avtalet med dem och se om det finns ansvar att utkräva.

Det är trist när sånt här händer, men man får se till att ta det som en dyrköpt läxa för framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan delar av en back-up skadas?

Man har kanske ett backuppförfarande som är mindre säkert, t ex skriver över gamla backuper med nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta riktigt säkert så tror jag att det är precis lika gratis som tex telias mailtjänst, dvs den ingår i internetabbonemanget och det är en väldig skillnad mot att vara gratis.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...