Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skärmstorleken

0.5mbit

Recommended Posts

Hej!

Jag uppdaterade min bildskärmsinställning "uppdateringfrekvens" till 75hz från 70hz.

Och då hade jag skärmupplösningen på 1152x864 men då blev det svarta kanter runt om skrivbordet och då minskade jag ändrade jag till 1024x764 och då fylldes den svarta ramen runt skrivbordet igen.

FAst ikoner och mappar och sånt blir ju alldeles för stort för vad jag vill ha :(

Finns det nått jag kan göra?

El är det bara byta tillbaka till 70hz?

Stefan Eklinder
El är det bara byta tillbaka till 70hz?

Varför inte, och se hur det blir.

Finns det nått jag kan göra?

På skärmarna finns det en meny där man kan gå in och köra finlir med bilden. Har du provat det?

Risken finns förstås att bilden blir "skev" och ser konstig ut.

Prova går ju alltid.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

men asså är det inte bätre att ha 75hz än 70 då?

Jo, du får en stadigare bild då, men du skall inte vrida upp frekvensen mer än vad skärmen är dimensionerad för. Titta i manualen för skärmen och se efter vad den har för specifikationer.

Mindre än 85 hz kan man väl inte ha? Inte jag i varje fall på mina crt och den crt-skärmen som inte klarar 85 hz är inget att ha. Jag har aldrig råkat ut för en crt-skärm som inte klarat flimmerfritt i 85 hz i rekommenderad upplösning.

Men prova på egen risk.

Själv kör jag på 19" crtskärmen 1280 X 1024 85 hz och på den andra antika 15" crt:n 1024 X 768 också den med 85 hz. Lägre frekvens gör bilden flimmrig.

I vistahjälpen står "Om uppdateringsfrekvensen är för liten kan bildskärmen flimra, vilket är ansträngande för ögonen och kan orsaka huvudvärk. Du bör välja en uppdateringsfrekvens på minst 75 Hertz."

Vilket jag som sagt tycker är i lägsta laget...

15-tums bildskärm 1024 × 768, 17- till 19-tums bildskärm 1280 × 1024, 20-tums bildskärm eller större 1600 × 1200 är vad hjälpen rekommenderar också.

Bosse som inte har widescreenskärmar... jo förresten: 19" är lite bredare än vanliga fyrkantiga skärmar.

[inlägget ändrat 2007-02-12 05:20:36 av Bosse-i-skogen]

Fast det gäller just CRT-skärmar, LCD-skärmar fungerar annorlunda och det blir inte samma flimmer vid lägre frekvenser. Nu har ju inte 0.5mbit skrivit vad för typ av skärm det gäller, så då är det ju svårt att veta om 70 Hz räcker eller inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...