Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilket torrent-program att föredra

Makarena

Recommended Posts

Hej

Jag använder uTorrent och det funkar bra, förutom att det drar mycket resurser, det bara suger åt sig minne. (har 1 gb)

Samt att när det håller på att ladda ner och upp filer så drar den ner mitt nätverk rejält!

Trots att min andra dator är kopplad till nätet via en router så blir internet för båda datorerna VÄLDIGT långsam!!!

Vad är det för fel eller finns det bättre program?

Tack för alla tips

De flesta tycks rekommendera uTorrent och ex. Azureus, men jag har aldrig lyckats få uTorrent att fungera bra för mig. En torrent som jag tankar ner i 16MBit/s i BitComet kommer inte upp i mer än 10kbit/s i uTorrent. Jag håller mig till BitComet som alltid fungerat bra för mig. Det enda problemet är att den inte rapporterar statistik till trackers korrekt, vilket ofta påverkar ens ställning negativt på torrentsajter som kräver en viss ratio.

Inte så mycket till svar tyvärr.

uTorrent fungerar kanon för mig. Upp till 120 kB/s brukar jag ofta nå när jag laddar ned populära torrents.

Tror inte skillnaden i hastighet borde skilja så mycket mellan klienter. Visst, en del versioner av en del klienter har blivit bannade och då går de ju inte snabbt.

uTorrent och Bitcomet är de jag använt och gillat, uTorrent den jag föredrar numera. Azureus upplever jag som stor och seg och inte levererar den mer än uTorrent.

Edit: Men visst blir internet segt att surfa på. Varför? Jo för att vilket torrent-program du än använder så slukar det alla nätverksresurser det kan komma över. Men 1Gb minne? Det låter mycket... Tror inte att uTorrent slukar ens en tiondel av detta när det är igång för mig.

Två saker du kan göra i uTorrent är:

Sätta max upp- och nedhastighet. Ger resursers till andra program som vill ut på nätet.

Sätta diskcachens storlek manuellt. Det borde ta kål på minneshungern.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2007-02-11 16:44:27 av Monshi]

Visst, en del versioner av en del klienter har blivit bannade och då går de ju inte snabbt.

Det är det som är så konstigt i mitt fall, ofta är det ju just BitComet som bannas pga statistikproblemen och ändå rockar den bäst hos mig. Är det mer än portinställning och upp/ner-hastigheter som kan vara mitt problem med uTorrent? Har ingen router och 100MBit (symmetrisk) fast lina

[inlägget ändrat 2007-02-11 16:44:38 av Anjuna Moon]

Så bra på uTorrent att jag kan hjälpa dig med det är jag inte.

Inget fel på BitComet, fungerar det bra och du gillar det så kan du använda det.

Problemet som kan finnas är för klienterna att ta sig ut på nätet. Om UPnP är aktiverat i klienten och routern (modemet) stöder detta så ska det fungera. Om inte så kan inte andra klienter ansluta in mot din klient. Du kommer ut men ingen kommer in. uTorrent brukar varna för detta med en icke-grön ikon i statusfältet.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Låter OTROLIG med 16Mbit/s .

Själv har jag 8Mb och kommer aldrig upp över 400kb/s DL, vanligtvis 30-40 kb/s.

Ett annat problem är att jag kan inte öka min upload-hastighet även om jag sätter den på 500.

Ska föesöka med BitComet så får vi se...

Inget fel på BitComet, fungerar det bra och du gillar det så kan du använda det.

Jo, det fungerar ju nedladdningsmässigt toppen, speciellt med min nya lina får jag ner 1GB data på ett par minuter. Problemet ligger däremot på ex. TVTorrents.com där jag ständigt förlorar creds för att deras tracker inte registrerar mina uppladdningar korrekt (dessbättre känner jag en admin där, så ibland får han mata upp mina creds manuellt; bra med kontakter =)

Nå, får ta och läsa på lite om rekommenderade inställningar i uTorrent.

(UPnP har jag f.ö inte igång)

Jag kör med en D-link 4300 och 100Mbit/s hem och 10Mbit/s upp. Jag får ofta mer än 5MByte/s i nerladdning, ibland 8-9MByte/s och det är nog ungefär så mycket som routern orkar med. Jag har inte gjort annat än att öppna en port för inkommande förbindelser och använt uTorrents inbyggda funktion för att testa att det är ok.

Just nu tar min uTorrent 10MByte minne vilket är väl rätt ok :)

Låter OTROLIG med 16Mbit/s .

Jo, vi fick in nya 100MBits-linan för ett par veckor sedan och jämfört med den gamla på 6MBit är det extas att tanka. Dock är det mest med nysläppta tv-serieavsnitt jag kommer upp i de hastigheterna, det är ju alltid avgörande att det finns gott om seedare.

Ett annat problem är att jag kan inte öka min upload-hastighet även om jag sätter den på 500.

Med min gamla lina, som nästan hade din hastighet (förutsatt att du hade symmetrisk lina och även 8MBit uppströms) så fann jag att en ungefärlig upphastighet i Bitcomet på 300KB/s gav optimal balans för nedhastigheten.

Netlimiter fördelar väl bandbredd mellan olika program efter ett förutbestämd schema?

Jag har ju redan sätt gränser för upp- rep. nerhastighet i uTorrent, men den SLUKAR bokstavligt talat bandbredden ändå.

Jag menar uTorrent tar ju bara 200Kb allsammans, så jag har kvar minst 7Mb kvar av min bandbredd och ändå är det som att inget finns kvar.

Det kanske är din router som inte orkar med torrentnerladdningar? Totala bandbredden är en sak, antalet koppel routern måste hålla reda på en annan sak.

Men det är bara en tanke...

Har du testat förbindelsen med tptest?

Har du testat förbindelsen med tptest?

Du menar om hastigheten håller sig inom de gränsvärden leverantören lovat göra?

Jag det har jag och det gjorde det också

I bitorrentprotokollet hör upphastigheten i allra högsta grad ihop med nerhastigheten.

Upphastigheten ska ställas till 80% av vad du har. I mitt fall med 2,15 Mbit upp till ca 1,70 Mbit upp i klienten. Sätter du ingen gräns så har klienten ingen bandbredd att använda för att hålla koll på alla anslutningar, nerhastigheten blir kraftigt lidande och surfning samtidigt blir besvärligt. Testa upphastigheten med tp-test http://www.tptest.se/

Så här fungerar det i bitlord:

I Bitlord som jag tycker är kanon så väljer man vilken port som programmet ska använda. Denna porten måste du också öppna i en ev. router, "portforward", dåde udp och tcp. Om du ha mer än en dator kopplad till routern så får du kolla vilken ip-adress din dator fått och konfigurera portforwad till denna ip-adress.

Jag med två datorer till routern får adresserna 192.168.1.100 resp. 192.168.1.101. 192.168.1.100 får den datorn som startas först, den andra får den andra. Jag har sparat en konfigurationsfil från routern för båda adresserna så att om jag har fått "fel" ip-adress från routern så laddar jag upp config.bin-100 filen eller config.bin 101 filen så blir portforwadingen rätt. Kör jag med fel konfigurationsfil så laddar bitlord ner i den fruktabsvärda hastigheten av typ 2-3 kb. Inge kul alls!

I samma konfigurationsfiler har jag även portforwad på Need for speed som kräver en hel del portar öppna för att kunna köra online.

Bifogar bild på config.bin-101 så som det ser ut i routern. Samma sak har jag knappat in men då med ip-adressen som slutar på 100. Och sparat båda två via toolsmenyn i routern.

Bosse

[bild bifogad 2007-02-12 04:47:05 av Bosse-i-skogen]

917997_thumb.jpg

Jag med två datorer till routern får adresserna 192.168.1.100 resp. 192.168.1.101. 192.168.1.100 får den datorn som startas först, den andra får den andra. Jag har sparat en konfigurationsfil från routern för båda adresserna så att om jag har fått "fel" ip-adress från routern så laddar jag upp config.bin-100 filen eller config.bin 101 filen så blir portforwadingen rätt.

Hmm, du har inte funderat på att sätta fasta IP-adresser i datorerna så att du slipper tänka på det?

I bitorrentprotokollet hör upphastigheten i allra högsta grad ihop med nerhastigheten.

I protokollet? På vilket sätt?

Jag tycker de - i praktiken - verkar ha mycket lite (om något alls) med varandra att göra.

Vad jag märkt är att när jag laddar ner med hög fart (typ 30Mbit/s och uppåt) så stryps uppladdningen till runt 1Mbit/s. Om det är uTorrent eller routern som gör det vet jag inte men så fort nerladdningen lugnar ner sig drar upload iväg igen till max (10Mbit/s, om det nu finns sån efterfrågan, förstås).

En gissning är att det är uTorrent som automatiskt drar ner uppladdningen för att vara lite snällare mot disken.

Hmm, du har inte funderat på att sätta fasta IP-adresser i datorerna så att du slipper tänka på det?

Nä det har jag inte... visste inte att det gick. Ska kolla upp det i routern.

Det är väl i datorerna som jag ska ställa in en fast ip-adress väl? Hur gör jag? En dator med vista och en med xp.

Bosse

[inlägget ändrat 2007-02-12 19:35:35 av Bosse-i-skogen]

Det är väl i datorerna som jag ska ställa in en fast ip-adress väl?
Det bästa är att göra det i routern. Borde finnas under LAN i vänstermenyn.

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

"Limit your upload speed

The upload speed affects the download speed in essentially two ways:

Bittorrent peers tend to favour those other peers that upload to them. This means that if A and B are leeching the same torrent and A is sending data to B at high speed then B will try to reciprocate. So due to this effect high upload speeds lead to high download speeds.

Due to the way TCP works, when A is downloading something from B it has to keep telling B that it received the data sent to him. (These are called acknowledgements - ACKs -, a sort of "got it!" messages). If A fails to do this then B will stop sending data and wait. If A is uploading at full speed there may be no bandwidth left for the ACKs and they will be delayed. So due to this effect excessively high upload speeds lead to low download speeds.

The full effect is a combination of the two. The upload should be kept as high as possible while allowing the ACKs to get through without delay. A good thumb rule is keeping the upload at about 80% of the theoretical upload speed. You will have to fine tune yours to find out what works best for you. (Remember that keeping the upload high has the additional benefit of helping with your ratio.)"

http://www.paldvdr.org/faq.php#51

Som jag skrev: det måste finnas bandbredd över för programmet att använda för att kommunicera med andra datorer. Sänker jag upphastigheten till 50 kb eller höjer den till max så går nerladdningshastigheten ovillkorligen ner.

Vid upphastigheten 170, 80% av 215, så går det som fortast att få ner filer. Dock så blir surfning lidande ibland men då sänker jag till t ex. 140 tillfälligt så går det att surfa samtidigt. Men då sänks nerhastigheten lite.

Sen är ingenting statiskt när det gäller bitorrent. Det är så många datorer inblandade så ibland följs inte mallen. Som att ha tur att få koppling till en med 1000 Mbit:s lina och få hem en film på några min utan att ha delat ut så många kb själv.

Bosse

Ja det är ju teorin det. "Tend to favour" är ju en tämligen vag formulering. Kanske jag har haft tur hela tiden, det är i alla fall inget jag kan säga att jag märkt av men så delar jag också alltid snällt med mig. Men det är väl vad jag läst själv också, det är precis som om ingen riktigt vet hur protokollet fungerar/ska fungera utan att det bor ett troll inne i sladdarna som gör lite som det vill :)

Kanske olika internetfördindelser måste hanteras på olika sätt för att det ska fungera optimalt. En del kanske inte behöver någon begränsning på detta vis, andra kanske behöver det. Om det nu är uTorrent som stänger ner uppladdningen när nerladdning rasslar på med bra fart kan det ju vara även av denna anledning, endast Ludde själv vet väl det. En slags inbyggd automatisk "throttling" av farten?

Här hemma har jag 3 olika "typbeteenden":

- I princip maxad nerladdning, då verkar också uppladdning strypas ner temporärt.

- Maxad uppladdning, sparsam nerladdning.

- Både upp- och nerladdning lullar på i "mellanfart".

I vilket fall är det som begränsning av uppladdning skulle hjälpa? Andra fallet kanske då? Men om jag då börjar ladda ner från en snabb källa dras uppladdningen automatiskt ner, hmmmm.....

Sen är ingenting statiskt när det gäller bitorrent.

Dagens underdrift :)

[inlägget ändrat 2007-02-12 20:53:29 av lizardKng]

Olika klienter kanske sköter det olika också vad vet jag? Jag vet bara hur min klient, Bitlord fungerar. Alla jag tipsat om Bitlord och 80% av uploaden har märkt en avsevärd ökning av nerladdningshastigheten från att ha haft ingen begrängsning alls efter installation, vilket är standardinställningen.

Jag får inte ordning på detta med statiska ip-adresser i datorerna... hmm.

Bosse

Jag får inte ordning på detta med statiska ip-adresser i datorerna...
Lägg upp en skärmdump på den sida du får fram när du klickar på LAN så kan man titta.

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Skärmdump bifogas. Kanske att min topcomrouter inte har denna funktionen. Jag får snart en ny av Telia, den Zyxelrouter de delar ut om man förlänger sitt bredbandsabonnemang ett år.

Bosse

[bild bifogad 2007-02-12 21:23:41 av Bosse-i-skogen]

918291_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...