Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga ut - knapp


stonnew

Rekommendera Poster

Jag vill veta lite om man kan skapa en utloggningsknapp i html? Som inte har samma funktion som att trycka på bakåt/framåt i webbläsaren utan att när man tryckt på loggat ut måste man logga in igen för att få åtkomst till sidan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med vilken sorts knapp det är utan vad som händer efter man klickat på knappen.

Ibland vill man kanske sätta ett visst värde i databasen till 0 eller en session-variabel till false.

Sen kollar man om hur värdet är när man kommer in på dem "hemliga" sidorna. Man kan även vara tvungen att plocka bort möjligheten att cacha sidan för att vara tvungen att uppdatera sida och köra behövliga kontroller.

 

[inlägget ändrat 2007-02-10 19:15:01 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan se ut så här:

<input type="button" value="Logga ut" onclick="window.location='logout.asp';">

<a href="javascript:window.location='logout.asp';">Logga ut</a>

Sen är det viktiga vad som händer på logout.asp!

Det finns en Hel del varianter för att logga ut.

I exemplet är det asp-filer som ingår men det är ju inte tvunget i ditt fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var enklare än vad jag trodde nu när du skrev det. Men på den övre koden fanns det andra varianter där efter onclick=".... ?? eller är det bara den som gäller ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du?

 

Du kan ju alltid anropa en funktion där olika saker kanske ska hända...

Lite drygt exempel :)

[log]

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<script type="text/javascript">
function logout() {
alert("Är du säker på att du vill logga ut?");
alert("Allvar?");
alert("Är du riktigt säker på att du vill logga ut?");
alert("Är du VERKLIGEN säker på att du vill logga ut?");
window.location="logout.asp";
}
</script>
</head>

<body>
<input type="button" value="Logga ut" onclick="return(logout());">
</body>
</html>

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar om man vill komma till startsidan/inloggningsidan/någon sida när man har tryckt på den utloggningsknappen (input type button osv.) , den du skrev först i ditt "andra" inlägg här? kan man bestämma vilken sida man kommer till genom utloggningsknappen? och ändå "nollställa" sessionen eller hur man säger...?

 

[inlägget ändrat 2007-02-11 17:49:08 av stonelund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det du gör på logout-sidan.

 

Enkelt exempel:

<input type="button" value="Logga ut" onclick="window.location='logout.asp';">

logout.asp

<%
'Ändra värdet på Session-variabeln(eller ändra i en databas)
Session("inloggad") = 0

' När det är klart så skicka dem vidare till login-sidan
Response.Redirect("login.asp")
%>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla exemplet fattar jag och har gjort det på sidan. Men när man trycker på den så kommer man inte alls till "min" inloggningssida?? Var i dokumentet (html) skriver man in det där med "ändra värdet på sessionsvariabeln ...osv.?? Kan man lägga in sidnamnet på inloggningssidan i den redirecten eller ändrar man det där det står ("login.asp") till sidnamnet??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att man kunde göra:

<input type="button" value=" Logga ut " onclick="history.go(-1)">

eller finns det några nackdelar, eller något annat att säga om den??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att man kunde göra:

Det enda det där gör är att backa browsern ett steg. Det har ingenting med något inloggningssystem att göra.

 

Var i dokumentet (html) skriver man in det där med "ändra värdet på sessionsvariabeln

Jag tror du behöver sätta dig in i ett serverscriptspråk, annars kommer du inte komma så mycket längre. Du kan ändå inte sköta ett riktigt inloggningssystem med enbart html eller ens kombinerat med javascript.

 

ASP eller PHP är vanligast

http://w3schools.com/asp/default.asp

http://w3schools.com/php/default.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodade att du skulle använda ett serverspråk för att hantera inloggningsfunktionen. Det är ett måste.

 

Kolla lite på länkarna Anjuna gav dig och hör av dig igen om du inte får till det. Ditt webbhotell/server måste stödja den teknik du väljer att arbeta med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej joo jag tackar för eran hjälp hitills. Men en annan fråga så måste/borde det finns en "redirect" som stänger "browsern" direkt eller efter ett antal sekunder?? Eller att lägga in en knapp/länk på sidan som man döper till Logga ut och när man trycker på den stängs browsern?? Finns det någon av dessa eller liknande som kan användas i html??

 

Min andra fråga (jag prioterar att få svar på ovanstående frågor först) är väl att om man stänger fönstret/browsern så är det ju samma sak som att "logga ut"(kan man kalla det i alla fall) eller hur ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#1

Om det är ursprungsfönstret du vill stänga kommer du att få bekräfta att det är sant att du vill göra så.

Nu beror det så klart på vilken teknik du använder men du kan ju t ex skicka in en parameter i url.n då du kör en Redirect(asp-kod).

Sen på sidan som du vill stänga fönstret kollar du värdet på parametern och bestämma om du ska köra window.close() (javascript).

 

#2

Nej! Det är inte samma sak. Man kan ju dock kolla om använderan fortfarande är i kontakt med servern innan man gör någon nu körning men det är skillnad på det.

När du loggar ut så gör du förhoppningsvis vissa justeringar och dem sker inte bara för att du stänger ett fönster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du eller någon skriva ut hela koden i html för att just stänga browsern när man klickar på knapp och länk?? Om ja inte minns fel så använder sig lunarstorm av att hela fönstret/browsern stängs efter ett antal sekunder??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst lite och så om php nu men en av dem första sakerna för att börja är ju att ha "En webbserver som stödjer PHP" har ni några förslag på var man kan hitta dessa jag har letat lite men inte hittat det???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla seriösa webbhotell stödje PHP.

Bara att välja och vraka ibland dem du tycker erbjuder bäst saker, enligt dig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag kunde se men jag tyckte det var en rörig sida så jag orkade inte leta så mycket efter informationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack tack ..har bara en fråga till på min förra sida i html så byggde jag dem i en html editor man kan också spara filerna i php har ja märkt, kan man bygga sina php sidor i samma editor då?? och sen när man ska få sidorna till den sidan som ja tänkte ta använder man ett ftp program som skickar det eller hur skickar man själva sidan som man byggt dit??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...