Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meta-tag...


PutteJ

Rekommendera Poster

Jag är småföretagare med ringa resurser och har nu konstaterat att en konkurrent lagt upp mitt företagsnamn i sin meta-tag. Bra för honom om han får träffar genom att människor söker på mitt företagsnamn, mindre bra för mig om de väljer honom istället.

 

Min fråga: är det tillåtet att utan tillstånd använda företagsnamn i källkoden på detta sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lagar och regler om just detta,

men det låter ju inte så bra för dig. (borde ju inte vara lagligt enl. mig)

 

Det finns väl någonstans på sidan där du kan maila innehavaren och påtala det hela och säga vad du tycker.

Tala om att du inte vill finnas med i hans meta-tag.

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-10 13:53:54 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar...

 

Ja, jag kan naturligtvis kontakta honom, saken är bara den att jag vill ha funderade argument på juridisk grund för att be honom att ta bort taggen. Om det inte finns lagar eller förordningar som reglerar detta i Sverige eller på Internet så kommer mitt önskemål bara att uppfattas som småaktigt.

 

Det går ju även att uppfatta taggen som en komplimang att han ser oss som viktig konkurrent, men visst vill jag att ha skall ta bort den!

 

Tar gärna emot tips som leder mig i rätt väg för att möta detta juridiskt korrekt. Forumet skall ju enligt överskriften vara rätt ställe för detta.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du behöver oroa dig. Meta-taggar (i alla fall i the googleworld) måste vad jag har lärt mig återfinnas i brödtexten på hemsidan, annars kan de ha motsatt effekt. Det tolkas (korrekt) som att du slängt in ord i meta-taggarna bara för att få fler träffar, men de har ingen direkt koppling till sidan så du flyttas ner i rankningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att det är en metatag har jag lite svårt att avgöra huruvida det kan vara vilseledande för konsumenterna men du bör ringa till firman och påtala att du inte tycker att hans marknadsföring överensstämmer med bestämmelser i lag och då marknadsföringslagen (1995:450) 1kap 6§ (vilselendande marknadsföring) och 1kap 8a§ (jämförande reklam) punkt 4 behandlar förväxling mellan företag.

 

Lycka till. Lång mening det blev :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...