Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förkorta eller gömma?


stonnew

Rekommendera Poster

När man håller över sin länk på sin egna sida så står den exakta adressen till den sidan längst ner till vänster i "browsern". Med andra ord står det själva huvudsidans namn sen "/" och sedan länkennamnet till länken. Jag undrar om man kan ta bort det här länktillägsnamnet så att andra inte kan se vad det står? Med t.ex. något javascript eller någon "redirect" "sak" ?? (svårt att förklara)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en lättare förklaring.

 

Sidan heter t.ex. http://blabla.brrr.se/'>http://blabla.brrr.se/ och en länk på sidan heter http://blabla.brrr.se/blaaab.html Detta kan andra också se när dem håller muspekaren över länken. Kan man göra så att andra bara ser att det står http://blabla.brrr.se/ även på alla länkar???

 

[inlägget ändrat 2007-02-09 23:38:11 av stonelund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med alla nya läsare så är tanken att just begränsa möjligheten till att "lura" besökarna om var de är och vart de skall. Du får nog fråga dig varför du vill försöka begränsa detta. Det är inte något du skall eftersträva, såvida inte du just försöker lura någon =)

Som svar på frågan så kan du i IE upp till v6 (inte i FF om användaren blockerat denna möjlighet) styra vad som står i statusfältet. Men tro mig, gör du detta så framstår du inte snyggt som utvecklare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag vill detta?? Därför att det är lösenordsskydad sida och tanken är att man bara ska kunna komma in på sidan genom inloggningssidan och inte skriva in hela adressen direkt och komma in till sidan utan att logga in. Det finns flera andra lösenordsskydade sidor där man ser samma namn hela tiden även att man går in på olika "länkar" på sidan. Det här absolut inte för att lura någon utan säkerhet på min egen sida. Ett exempel på sån sida som jag berättar om är Lunarstorm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidorna blir ju inte skyddade bara för att länken inte syns. Ska du skydda alla sidor med en inloggning måste du använda t ex sessioner i PHP.

 

Säg att du skulle lyckas dölja den faktiska adressen. Vad händer om någon skriver in den "hemliga" adressen manuellt i webläsaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skriver in den riktiga adressen nu direkt till dem andra sidorna så kommer de upp en ruta o står att den sidan är lösenrodsskydad. Med andra ord man kommer inte in på sidan. Det står däremot att det finns möjlighet att knäcka det. Då har jag en annan fråga, finns det något väldigt bra eller rekommederad lösenordstjänst eller -script eller något liknade som någon kan rekommendera ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget tips på någon färdig lösning, jag har skrivit mina egna varianter när behovet funnits.

 

Ett alternativ kan ju vara att använda någon CMS för att bygga sin sajt. Se t ex på http://www.joomla.org/ för ett som är hyffsat enkelt att använda och som verkar vara rätt poppis nu.

 

Där kan man sätta delar av sajten till att bara vara åtkomlig för registrerade användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skriver in den riktiga adressen nu direkt till dem andra sidorna så kommer de upp en ruta o står att den sidan är lösenrodsskydad. Med andra ord man kommer inte in på sidan

 

Men... det är väl precís du efterstävar?

 

 

Det står däremot att det finns möjlighet att knäcka det.

 

Vem har skrivit dit det?

 

 

Då har jag en annan fråga, finns det något väldigt bra eller rekommederad lösenordstjänst eller -script eller något liknade som någon kan rekommendera ??

 

Njae, alltså, det är inte nån speciellt tjänst. Man knackar kod efter behov, helt enkelt. Det kan man göra i tex php, asp, cfml, asp.net eller what ever som stöder sessions-variabler, eller även url-variabler för den delen, men det blit hemskt jobbigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma principer i php som i html taggar ?? Jag har inte riktigt fattat skillnaden mellan html och php. Någon som kan förklara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur man lägger in php eller hur man bygger i det, så jag undrade om det var samma som html, för det kan jag. Hur "lägger" man in dem här php filerna så att dem funkar på sidan man lagt upp dem på??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag rekomendera dig att läsa varfri dokumentation om php. html och php har noll och ingenting gemensamt.

 

html är en sida.

php (asp, asp.net, cfml) skapar html-sidor dynamiskt, tex beroende på databas etc

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PHP är ett programmeringsspråk som man kan göra i princip vad som helst med.

 

Med PHP kan man "skriva ut saker", ett resultat från programmet kan man säga. Detta resultat är det som skickas till webläsaren och visas på skärmen. Webläsaren vet inte om att det är utskrivet med PHP.

 

Säg att du vill skriva ut en lista med tal från 1 till hundra. I HTML får du göra så här:

 

<ul>
<li>1</li>
<li>2</li>
...
</ul>

 

Med PHP gör man istället t ex så här:

 

<?php
echo "<ul>";
for($i=1; $i<=100; $i++)
 echo "<li>$i</li>";
echo "</ul>";
?>

 

Som synes rätt olika sätt att göra samma sak på.

 

[inlägget ändrat 2007-02-10 17:30:25 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...